• Anonym (undrandes)

tvättstugefråga

Hej, tänkte fråga här om någon har en aning.

Vi har två olika rum, den lilla med en tvättmaskin som alltid även från värden kallats den spontana tvättstugan (som får användas 1 timme i taget). Sedan ha vi den vanliga tvättstugan som man kan boka i 4 timmars pass.

Nu är bokningssystemet till tvättstugan omgjort. Vi kan endast boka tvättstugan
    En gång per sjudagars period. Då ingår även den spontana tvättstugan i denna räkning.
    Vi får inte ha någon tvättmaskin i lägenheten pga "för lite el" vad det nu ska betyda.

Vi är en barnfamilj och alla vet ju hur det kan se ut med tvätt vintertid.
    Frågan är får värden göra dessa förändringar att vi inte kan boka maskinerna mer än en gång i veckan när de stoppar oss från att ha maskin i lägenheten?

• Svar på tråden tvättstugefråga
  • Anonym (Anonym)

"För lite el" betyder att man inte har kablar som tål den extra påfrestningen. Det finns de som kan förklara den biten vettigare, men du kan inte köra hur mycket ström som helst genom kablar som inte tål det.

Prata med hyresgästföreningen, såvitt jag vet får man inte ha sådana begränsningar på en tvättstuga. Max ett pass om dagen vore mer lämpligt i så fall. Föreslå det för hyresvärden, förklara att det inte är rimligt, särskilt som den där "spontana" ska ingå också, det funkar ju inte! Den spontana ska ju stå utanför bokningssystemet i så fall.

• Anonym (undrandes)
    Långbenopluto skrev 2020-10-19 09:36:48 följande:

Vad säger/tycker dom andra som bor där? Ni ska kanske rådfråga hyresgästföreningen?

Det är egentligen inte så många som bor i huset då kanske en tredjedel är övernattningslägenheter och sedan har stay of stockholm/sweden en massa lägenheter här.
    Men det finns några grannar jag har kontakt med. Detta är så nytt så vi upptäcker nya saker med bokningssystemet hela tiden.
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-19 10:01:44 följande:

"För lite el" betyder att man inte har kablar som tål den extra påfrestningen. Det finns de som kan förklara den biten vettigare, men du kan inte köra hur mycket ström som helst genom kablar som inte tål det.

Prata med hyresgästföreningen, såvitt jag vet får man inte ha sådana begränsningar på en tvättstuga. Max ett pass om dagen vore mer lämpligt i så fall. Föreslå det för hyresvärden, förklara att det inte är rimligt, särskilt som den där "spontana" ska ingå också, det funkar ju inte! Den spontana ska ju stå utanför bokningssystemet i så fall.

Tack för förklaringen. Då vet jag vad som menas.

Ja, det blir väl till slut att jag tvingas gå med i hyresgästföreningen fast jag känner att det gick inte så bra förra gången. Då vi inte fick hjälp.
    Har googlat lite och jag har hittat snarlika frågor på nätet men svaren kan med högsta sannolikhet appliceras på min fråga också. Enligt juristen på hemhyra.se så får inte värden inte försämra tvättmöjligheterna utan vidare. Detta ingår där tycker jag.

• Anonym (undrandes)
    Anonym (undrandes) skrev 2020-10-19 10:35:22 följande:
    Det är egentligen inte så många som bor i huset då kanske en tredjedel är övernattningslägenheter och sedan har stay of stockholm/sweden en massa lägenheter här.
    Men det finns några grannar jag har kontakt med. Detta är så nytt så vi upptäcker nya saker med bokningssystemet hela tiden.
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-19 10:01:44 följande:

Tack för förklaringen. Då vet jag vad som menas.

Ja, det blir väl till slut att jag tvingas gå med i hyresgästföreningen fast jag känner att det gick inte så bra förra gången. Då vi inte fick hjälp.
    Har googlat lite och jag har hittat snarlika frågor på nätet men svaren kan med högsta sannolikhet appliceras på min fråga också. Enligt juristen på hemhyra.se så får inte värden inte försämra tvättmöjligheterna utan vidare. Detta ingår där tycker jag.

Enligt juristen på hemhyra.se så får inte värden  inte försämra tvättmöjligheterna utan vidare. Detta ingår där tycker jag.
    Det smög in ett extra ord..
  • smulpaj01

När jag jobbade på ett hyresföretag hade vi dessa regler så det får man ha. Har även jobbat på hyresgästföreningen.

Men att ha tvättid 4 timmar per vecka är ju rätt mycket. Hur många barn har ni?

• Kjell2
    Anonym (undrandes) skrev 2020-10-19 09:12:42 följande:

Hej, tänkte fråga här om någon har en aning.

Vi har två olika rum, den lilla med en tvättmaskin som alltid även från värden kallats den spontana tvättstugan (som får användas 1 timme i taget). Sedan ha vi den vanliga tvättstugan som man kan boka i 4 timmars pass.

Nu är bokningssystemet till tvättstugan omgjort. Vi kan endast boka tvättstugan

En gång per sjudagars period. Då ingår även den spontana tvättstugan i denna räkning.

Vi får inte ha någon tvättmaskin i lägenheten pga "för lite el" vad det nu ska betyda.

Vi är en barnfamilj och alla vet ju hur det kan se ut med tvätt vintertid.

Frågan är får värden göra dessa förändringar att vi inte kan boka maskinerna mer än en gång i veckan när de stoppar oss från att ha maskin i lägenheten?

Vad säger värden när ni önskar återgång till det gamla?
  • Anonym (undrandes)
    smulpaj01 skrev 2020-10-19 10:46:19 följande:

När jag jobbade på ett hyresföretag hade vi dessa regler så det får man ha. Har även jobbat på hyresgästföreningen.

Men att ha tvättid 4 timmar per vecka är ju rätt mycket. Hur många barn har ni?

Jag tycker inte att det är mycket tid. vi är fyra personer som ska få våra lakan och kläder tvättade, inga möjligheter att hänga upp och torka i lägenheten då vi bor väldigt trångt.
    Träningskläder och vinterkläder behöver tvättas också.
    Inte mycket tid att tvätta allt detta. Spara tvätt till nästa vecka vill jag inte lust att göra och varför skulle jag behöva göra det nu?

Har hittat när jag googlat att hyresvärden inte får försämra tvättmöjligheterna och det är det när de begränsar att få tvätta.
  • Anonym (undrandes)
    Kjell2 skrev 2020-10-19 11:07:12 följande:
    Vad säger värden när ni önskar återgång till det gamla?
    Jag ringde till kontoret och talade med en som arbetar där men hon satt som ett blåbär i telefon. Hon varken visste eller kunde någonting, hon hade ingen aning om nåt. Hon skulle kontakta vaktmästaren som var sjuk idag men mer än så vet jag inte.
  • Minimalen

Hos oss har de inga begränsningar i hur många gånger man får tvätta men man kan dock bara ha 1 bokning åt gången. Vill man boka fast man redan har 1 bokning så får man vänta tills tiden har börjat eller boka av den man har. Skulle bli katastrof annars då vi har 2 tvättstugor med 2 maskiner som 104 lägenheter ska slåss om. Varje tvättstuga har 4 st 3 timmarspass och 1st 2 timmarspass. Dock 1 pass mindre på röda dagar då första passet försvinner. Om vi hade fått boka fler pass åt gången så skulle nog några få ta alla vardagkvällar och helger som är populära då det är då folk är hemma. Hur många pass har ni om man bortser från tider som inte är populära? Hur många tider och hur många hushåll? Tror inte du skulle vara glad om grannarna hade bokat så att du inte får någon tid. Nu är det större chans att alla får tvätta någon gång. Men det kanske skulle vara en lösning att man får boka 2 pass i veckan och att då passen halveras till 2 timmar?

• Anonym (undrandes)
    Minimalen skrev 2020-10-19 12:13:54 följande:

Hos oss har de inga begränsningar i hur många gånger man får tvätta men man kan dock bara ha 1 bokning åt gången. Vill man boka fast man redan har 1 bokning så får man vänta tills tiden har börjat eller boka av den man har. Skulle bli katastrof annars då vi har 2 tvättstugor med 2 maskiner som 104 lägenheter ska slåss om. Varje tvättstuga har 4 st 3 timmarspass och 1st 2 timmarspass. Dock 1 pass mindre på röda dagar då första passet försvinner. Om vi hade fått boka fler pass åt gången så skulle nog några få ta alla vardagkvällar och helger som är populära då det är då folk är hemma. Hur många pass har ni om man bortser från tider som inte är populära? Hur många tider och hur många hushåll? Tror inte du skulle vara glad om grannarna hade bokat så att du inte får någon tid. Nu är det större chans att alla får tvätta någon gång. Men det kanske skulle vara en lösning att man får boka 2 pass i veckan och att då passen halveras till 2 timmar?

Redan innan denna bokningstavla kom så fick alla tid att tvätta. Tidigare har vi haft en vanlig bokningstavla med cylinder som man flyttar. Det har aldrig varit problem att få tider. Har bott i huset i 15 år.
    Jag tvättar gärna den här tiden mitt i veckan och låter de som vill tvätta helger och kvällar göra det.
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det finns många övernattningslägenheter här och bara på mitt våningsplan så är två lägenheter tomma. På 15 år har jag aldrig sett lägenhetsinnehavaren i lägenheten bredvid. Lägenheten på andra sidan bor paret i skåne större delen av året och de kommer bara hit för att ta hand om sina företag.... då och då. Detta gäller bara på min våning.

Nu talar jag inte om att få boka flera pass i taget utan när jag har tvättat min tid att jag bokar en tid som passar för mig. Jag har de senaste åren tvättat ungefär var 5-6e dag.

Svar på tråden tvättstugefråga