• Anonym (Anony­m)
    Mon 19 Oct 2020 15:56
    8950 visningar
    185 svar
    185
    8950

    Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?

    Föräldrarna uppfostrar inte sitt barn av en eller annan anledning. Du kan fråga om de behöver stöttning, om de pratat med bvc eller liknande eller om de behöver stöttning från staten (soc) i sitt föräldraskap, eller om du har egna råd att ge.

    Om du gör en socanmälan så tycker jag du borde skämmas på riktigt, man skickar inte soc på sin egen syster för att de har ett ouppfostrat barn, och soc kommer verkligen inte lägga resurser på en sådan sak. De har faktiskt bättre saker att bry sig om.

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 19 Oct 2020 20:58
    #13
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-19 20:49:04 följande:
    Jag tänker att total brist avsaknad av regler är en form av vanvård då det riskerar att skada utvecklingen för barnet och ge det sämre förutsättningar.
    Ja det kan du tycka men så är det inte. Avsaknad av regler innebär inte automatiskt lidande, även om en god uppfostran och en trygg uppväxt naturligtvis kantas av gränsdragande från föräldrarna, och så länge man inte kan påvisa någon faktisk skada av föräldrarnas beteende finns heller inget att anmärka på. Men vanvård är det verkligen inte frågan om.

    Har du försökt prata med din syster om dina farhågor?
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 19 Oct 2020 21:03
    #15
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-19 20:57:04 följande:
    Att anmäla behöver ju inte bara vara för att barnet behöver fosterhemsplaceras det kan ju även vara för att föräldrarna ska få stöd i sitt föräldraskap på annat sätt och även för få dem att vakna. De verkar inte tycka att det är något problem så det oroar mig. Men jag ska kanske ringa till deras bvc och prata med dem så kanske de kan prata med min syster?
    Nej men det är en väldigt stor skillnad att som föräldrar kontakta soc för någon slags föräldrastöd och att göra en orosanmälan med eventuell påföljande utredning.

    Du har inte att göra med deras bvc, inte ett dugg. Det är verkligen att gå över en gräns och kan skapa onödiga problem för din systers familj. Hade de velat ha hjälp från bvc hade de antagligen redan frågat, och det kanske de har utan att berätta det för dig.

    Du måste lära dig var gränsen går för vad du har rätt att lägga dig i, och på vilket sätt. Du vill ju hjälpa din syster, så var i så fall ett stöd för henne. Om hon inte vill ha din hjälp får du också acceptera det. Det är deras liv, deras barn, och så länge barnet inte lider, på riktigt och inte bara i din oroliga tankevärld, ska du inte lägga dig i deras privatliv, och verkligen inte blanda in utomstående som inte heller har med det att göra.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 14:27
    #74
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 14:13:48 följande:

    Dessutom verkar han var väldigt sen han är inte pottränad, det enda ordet han kan säja är nej och han kan inte ens gå utan att håla i sig.


    Nu orkar jag inte citera in från alla dina svar men du har en väldigt snedvriden bild av hur ett barn är, hur de fungerar och hur man ska hantera dem. Kort sagt har du väldigt fel och har väldigt mycket att lära dig.

    Ett barn på ett år har oftast inte mer än något enstaka ord de kan säga, potträning är numera senarelagt så de flesta barn åtminstone är där vid fyra års ålder och barnets motoriska utveckling har INGET att göra med uppfostran, det är inget man kan påskynda som förälder.

    Med urval av dina tidigare kommentarer så kan man inte uppfostra en ettåring särskilt mycket och i den åldern och även lite äldre så är avledning en av de bästa metoderna för att få dem att inte pilla på saker de ska låta bli. Du hade en kommentar om någon bekants barn som var så tyst och stillsamt, ja det är väl när du såg på i så fall men tro mig att även det barnet har sina utbrott för det har alla barn, och sedan är det också en väldigt stor skillnad i personlighet redan i den åldern. Precis som alla vuxna är olika så är inte alla bebisar likadana heller. Ett barn behöver inte gå i fsk förrän ca tre års ålder och de kommer inte lära en ettåring några regler i vilket fall.

    Det är INTE vanvård att en ettåring inte är "väluppfostrad", barn är barn! Och du sitter dessutom på någon hög häst där du gissar dig till varför din syster skaffar ett barn till, varför den de har nu inte går i förskola och allt möjligt.

    Sluta var så dömande, du vet ingenting om deras liv och verkligen ingenting om hur barn är, vilket du själv också erkänner. Lämna dem ifred, eller se dem som ett lärexempel för dig själv om hur det kan vara att ha barn, för det är inte likadant för alla föräldrar, vilket du kanske lär dig med tiden.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 15:35
    #77
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 14:28:11 följande:

    När det gäller riva ner saker ska man självklart ha allt som barnet kan göra sig illa på utom räckhåll för barnet. Andra saker borde man inte låsa in, utan bara säja nej när barnet försöker dra ut sakerna


    Det är upp till föräldrarna vad barnet får leka med eller inte, så länge det inte är farliga saker. Du lägger dig i alldeles för mycket för en som varken är delaktig i familjen eller ens har ett första hum om barnutveckling och barnuppfostran.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 16:51
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:29:05 följande:
    Ja men det är väll bara att säja nej och städa.? Lite kan man väll göra när man är ledig hela dagarna, ska föräldrarna bara sova och slappa tycker du?
    Bara så du vet det så pissar du på varenda hemma-mamma just nu. Det sista en förälder gör är att sova och slappa! Förhoppningsvis kan man få en stunds sömn för att ta igen vaknätterna om man har ett barn som fortfarande sover en timme dagtid, men man har också ett hushåll att sköta plus sig själv, för även om man har en partner så finns det en inbyggd förväntan att den som är hemma åtminstone ska kunna göra en del. Och barnets behov går först, alltid, så det tar man hand om först. Du ska verkligen inte yttra dig!
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:33:25 följande:
    Jag menar vanliga filmer som man kan se på bio det ska väll visa verkligheten även om historien är påhittad
    Man skulle inte kunna spela in en film om ett barn betedde sig som det gör i verkligheten. Därför använder man antingen barn som är så pass stora att de kan hålla sig tysta eller så får man göra omtagningar, plus att man så klart passar på att spela in med en bebis som är nymatad och nöjd, helst sovande. Du måste förstå att det du ser på film inte alls är på riktigt, inget av det, inte ens barnen. Inget barn är så lugnt och fint som på film!
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:42:00 följande:
    Men när det bara är ett barn borde det gå bra? Jag skulle bara säja "kalle du får inte riva ut Kastrullerna, gör du det igen blir det ingen efterrätt. Du har ju massa roliga leksaker att leka med
    Och efter hur många gånger tror du att du skulle lessna? Efter hundrade gången samma dag, eller skulle du stå ut med tvåhundra tillsägelser? Varje dag. Sju dagar i veckan. 356 dagar om året. Det är inte lathet som gör att föräldrar stänger undan till osynes ofarliga saker, för man kanske inte vill ha allt förstört och man har faktiskt varken tid eller ork att springa efter en ettåring där man varannan minut måste plocka undan något, för att inte tala om frustrationen det skapar hos ett barn att få höra tillsägelser hela dagen, det om något kan förstöra deras psyke!


  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 16:53
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:47:01 följande:
    Men jag ser på bilder och sådant på Facebook också jag ser aldrig skrikande barn där
    Men skärp dig. Det fattar du väl att det knappt är någon som lägger ut bilder på sin misär. Varken skrikande trilskande ungar (och inte bara för att man har händerna fulla att hantera situationen) eller selfies där man ser ut som en överkörd räv eller berget av disk/tvätt/whatever eller de stora rostfläckarna på bilen. Hur gammal är du förresten...?
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 16:58
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:55:39 följande:
    Barn i den ålder borde kunna byta kläder själva, inte kladda ner sig, hjälpa till med hushållssysslor, gå på toa själv och lägga sig själv
    Vid ett års ålder?? Men alltså nu.... Trollmänniska. Det är allt jag har att säga. Ingen kan väl vara så dum att den på riktigt tror att en ettåring kan byta kläder, gå på toa, lägga sig själv och hjälpa till i hushållet?? Eller har du en diagnos...?
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 16:59
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-20 16:58:36 följande:
    Vid ett års ålder?? Men alltså nu.... Trollmänniska. Det är allt jag har att säga. Ingen kan väl vara så dum att den på riktigt tror att en ettåring kan byta kläder, gå på toa, lägga sig själv och hjälpa till i hushållet?? Eller har du en diagnos...?
    Ja jag skulle väl inte säga dum egentligen men oerfaren och inte kan tänka efter vad som är rimligt här i livet.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 17:09
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 17:04:02 följande:
    Det borde väl räcka att säja till en gång?
    Nej. Det räcker inte alltid att säga nej en gång ens vid ett enskilt tillfälle.... Du kan ju jämföra med dig själv. 130 inlägg senare fattar du ju fortfarande inte vad vi andra talar om för dig. Man kan ju tycka att det borde ha räckt med en gång, och du är ändå vuxen.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 17:35
    KittyK80 skrev 2020-10-20 17:32:20 följande:

    Men snälla, ni sitter och svarar någon som tycker att en ett-åring ska hjälpa till med hushållssysslorna.


    Och ändå är det bara tisdag.....
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 18:02
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 17:47:32 följande:

    Jag har läst på om olika diagnoser nu och har hittat en som han självklart har, narcissistisk personlighetsstörning allting som står om det stämmer helt in på honom även om jag inte har kunnat göra det klart i mina tidigare inlägg


    Näe alltså nu får du sluta. Det här svaret visar det många redan misstänkt, du sitter bara här och trollar. Hoppas du fått dig ett gott skratt. Det finns ingen anledning att bemöta dina påhitt längre.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 18:04
    sextiotalist skrev 2020-10-20 18:02:47 följande:
    Grattis till att som första person i världen satt den diagnosen på en ettåring. Vänd dig nu till ett rättspsykiatrisk avdelning och meddela din upptäckt
    Eller för intagning.......
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 18:23
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 18:19:06 följande:
    Nu är det så att vi kommit fram till att den här pojke inte är normal, han har en narcissistisk personlighetsstörning vilket bla innebär att han visar empati, ser sig svälv som extra viktig, kräver speciell behandling, har orealistiska förväntningar på sina egna rättigheter och beter sig arrogant.
    Sluta. Du är inte ens trovärdig längre.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 19:15
    SweeneyTodd skrev 2020-10-20 19:06:18 följande:
    Varför tror du att TS är autistisk? Bara undrar, menar inte att vara ohövlig.
    Om du skulle gå igenom ts svar i tråden så finns några möjligheter. Personen kan vara så pass ung, oerfaren och/eller ointelligent att den inte förstår hur barn beter sig, och inte ens kan föreställa sig. Personen har en diagnos som gör att den inte kan ta in den information som ges i tråden. Personen har tråkigt och är inte alls någon orolig syster. Mest troligt det senaste.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 19:20
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 19:19:02 följande:
    Tar de in så små barn där?
    Om det inte var tydligt så var det dig jag syftade på. Om du verkligen hade startat den här tråden och varit seriös så hade din världsbild varit allt annat än normal, men eftersom vi nu vet att du bara sitter här och driver med folk så lär det inte vara lika aktuellt.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 19:46
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 19:36:23 följande:
    Jag har ingen personlighetsstörning och har aldrig gjort något olagligt så jag passar nog inte där
    Man tar inte in folk på såna ställen för att de gjort något olagligt... Är du helt säker på att du inte har en diagnos? Varför fortsätter du driva med den här tråden när det är övertydligt att du inte är seriös?
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 20:08
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 19:50:01 följande:
    Det kan såklart bli lite problem på grund av att de är så korta i den åldern så de når inte upp om de ska diska och så, men man kan ju ställa dem på en hög pall?
    Har du så tråkigt kan du väl skaffa en hobby istället.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 22:37
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 21:24:27 följande:
    Jo rättspsyk döms man till om man har begått brått på grund av allvarlig psykisk störning, psykiatrin som inte är rättspsyk är en annan sak, nu behöver du googla
    Vi pratar inte om rättspsyk nu utan en vanlig mottagning. Du behöver däremot skaffa dig ett liv istället för att starta sådana här trådar i ett familjeforum.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 20 Oct 2020 22:58
    Anonym (A) skrev 2020-10-20 22:54:17 följande:

    Ts kanske skulle försöka sig på att uppfostra en Svan


    Så länge den får bo i en skottkärra då. Badhuset lär de ju ändå inte komma in på.
Svar på tråden Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?