Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?

Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-19 22:42:04 följande:

Jag tror att barnen kan få bra rutiner och lära sig regler från förskolan och i min systers fall tror jag att hon är hemma länge för att slippa jobba och har bestämt sig för att inte ha honom förskolan när bebisen kommer är för att hon kanske tycker det är bekvämt att slippa hämta och lämna

Du menar att barnet är ovanligt vilt och skriker och protesterar merän vanliga ettåringar. Ändå tänker du att de är bekvämare att ha barnet hemma än på förskola?

Det går inte riktigt ihop för mig.
  • Anonym (Sara)

Jag är lite nyfiken på hur din syster beter sig.

Du skriver att barnet får slita saker ur händerna på folk. Hur går det till? Vem sliter barnen saker ifrån? Är det andra barn? Gör föräldraena ingenting då utan låter barnet ha kvar det andra barnets sak även om det barnet gråter? Om det gäller vuxna, menar du då att barñet får behålla alla saker som den lyckas ta av andra?

Det "vanliga" om ett så litet barn försöker ta en sak av en vuxen är att man tar undan saken från barnets räckhåll så att barnet inte kan ta saken. Om barnet tar något från ettannat barn, ger man som vuxen tillbaka saken till barnet. Man brukar också tala om för barnet (i normalt röstläge) vad som gäller. "Det är Lisas docka. Vi ger tillbaka den till Lisa så hämtar vi en annan docka till dig."

Man brukar som någon skrev vägleda barn i den åldern, genom att visa och vid behov avleda.

Så min fråga är, gör föräldrarna/andra vuxna verkligen ingenting? Eller menar du bara att de inte blir arga och säger till skarpt?

Svar på tråden Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?