Bjoer skrev 2020-10-20 12:55:33 följande:
Jag ser inte riktigt hur ditt första stycke är en invändning mot ansvar? Eventuellt visar det snarare att alla otrohetsaffärer kanske inte är moraliskt fel, men det fråntar inte något ansvar från den som flirtar. Ansvaret för situationen är ju detsamma, däremot har situationen ändrats pga. andra omständigheter. Dvs, du är moraliskt delansvarig för ett gott utfall istället för ett dåligt. Men fortfarande delansvarig.
Jag menar att det handlar om en skala från inget ansvar (man vet inte om att den andra ens var i ett förhållande) till delansvar (man flörtar aktivt med någon man vet är i ett förhållande) till helt ansvarig (extremfall av att ljuga och manipulera den andra till att dens partner är farlig/döljer "hemska" saker/själv är otrogen etc. för att få över personen på ens sida). Man kan inte bara säga att det är på ett visst sätt vid otrohetsaffärer, eller vad som helst för den delen, utan varje situation är unik och sanningen ligger oftast på en gråskala någonstans mellan extremerna.
Jag vet inte, men det känns generellt vid sådana här diskussioner att det finns ett visst oförstående för att verkligheten är nyanserad och komplex.
Jag tänker (att så länge vi i te snackar extrem manipulation eller barn/vuxen osv) att en person aldrig kan vara ansvarig för någon annans handlingar.
Om jag skulleha sex med en gift man (som exempel, jag har aldrig varit nåns älskarinna i verkligehten och skulle aldrig vata) är jag förstås ansvarig för min egen handling. Jag är ansvarig för att sätta mig själv j en sårbar sitiation och att agera på ett sätt som kan såra andra.
Men jag är aldrig ansvrig för mannens otrohet, jag har inget delansvar för den. Den är han helt ansvarig för själv. Jag är definotivt inte ansvarig för att ha stilit en annan människa. Och jag är inte ansvarig för att ha manipulerat honom till att ta felatiga beslut. Sin egen otrohet får han stå för själv.