• Anonym (Särkullebarn)

Arv som särkullebarn

Hej

Undrar lite ang det här med arvet då våran pappa har gått bort.

Vi är 3 helsyskon.
    Han gifte om sig.
    Testamente skrevs mellan dom.

Nu säger Styvmamman att hon kommer få ärva huset och att det inte finns några andra tillgångar i princip.

Vad jag vet finns är; 1 motorcykel och en lastmaskin.
    Huset har dom båda renoverat upp och höjt värdet rejält.

I testamentet så står det att den som överlever ska få fri förfoganderätt till huset.
    O enligt styvmamman så får vi 3 barn vara glada över om vi får dela på ca 60-150 tusen.

Vi kan inget sånt här. Är ganska unga (myndiga dock) och har ingen i ryggen som backar upp oss. Så tänkte att jag börjar fråga här. Ska ringa till en advokat (gratissamtal) och höra mig för också.

Fanns tydligen en livförsäkring på honom också som hon kommer att få vad som sägs vara en "rejäl summa".

Frågor;

Har styvmamman rätt i det hon säger?

Måste vi skriva på papprena direkt vid slutmötet för boupptäckningen eller hinner vi gå hem och tänka lite? 

Som jag har förstått det så kan vi begära "jämnkning" alt. klandra testamentet. Klandra vill iallafall inte jag göra då jag inte vill försätta kvinnan i problem och så var det ju pappas önskan. Men lite mer än 20-50tusen var bör vi väl kunna få ut?

Alla 3 barnen har haft tufft liv och riktigt dåligt ställt ekonomiskt. Så lite kan jag känna att vi för en gångs skull ska försöka få det som vi har rätt till iallafall.

Alt. att vi skulle vänta på efterarv. Men det lär vi nog inte göra då vi inte litar på att tillgångar försvinner till styvmammans dotter. 

Känner helst att jag inte vill skriva på nåt  papper nu när mötet blir utan vill få tänka på allt lite som sagt. Får man göra så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-10-20 21:37
    Värdet på huset (självuppskattning) ca 1,7-2,5 miljoner.
  • Svar på tråden Arv som särkullebarn
  • Kjell2

Ni har rätt att få ut er laglott direkt då ni är särkullsbarn. 

Skriv inte på något direkt.

Ta hjälp av ett proffs för att reda ut era rättigheter och möjligheter.

Vad som kommer hända beror bla på vad som står i testamentet, eventuella äktenskapsförord, tillgångar och skulder mm.

• Anonym (ps)

Ja kontakta jurist omgående. 
    Viktigt att en jurist firma sköter bouppteckningen.
    Lita inte på tanten utan låt allt gå genom jurister
    Ge er inte in i några diskussioner med henne utan låt allt skötas formellt och korrekt av jurister.
    Jag skulle inte vänta på efterarvet. 

• Anonym (Mi)

Barn har alltid rätt till laglotten dvs halva av sin arvs del  om testamente har skrivit det. Särkullsbarn har alltid rätt att få ut sitt arv omgående.
    Har dom skrivit testamentet själva utan att kontakta jurist? för i så fall kan dom ha skrivit fel.
    Sen beror ju mycket på om styvmamman hade hus och annat som enskild egendom.

Kontakta jurist för hjälp.

• Anonym (Girigt)

Ni låter missunsamma och giriga.

Låt kvinnan få huset, hon har förmodligen enorm sorg.

Min pappas fru tog precis allt efter min pappa. Jag struntade i det, finns viktigare saker än pengar. Jag avskydde den tanten under alla år men förstod att hon skulle skriva över allt på henne innan pappa dog. Förmodligen har din pappa med fru också gjort så.

Sörj honom men sk*t i tanten, kommer inget gott ur det.

• Kjell2

Finns det en större livförsäkring som faller ut till  änkan det vara till för att säkerställa att hon kan bo  kvar i huset och särkullsbarnen få ut sin lott. Änkan får huset, särkullsbarnen pengar.

Sen är marknadsvärdet på bostaden bara halva sanningen, belåningen påverkar också. Om huset är högt belånat blir det inte mycket att dela på.

• sextiotalist
    Anonym (Mi) skrev 2020-10-20 21:45:24 följande:

Barn har alltid rätt till laglotten dvs halva av sin arvs del  om testamente har skrivit det. Särkullsbarn har alltid rätt att få ut sitt arv omgående.

Har dom skrivit testamentet själva utan att kontakta jurist? för i så fall kan dom ha skrivit fel.

Sen beror ju mycket på om styvmamman hade hus och annat som enskild egendom.

Kontakta jurist för hjälp.

Särkullbarn har rätt till sin laglott, inte barn generellt. Är barnen gemensamma och föräldrarna gifta så har de inte den rätten

Ts ta kontakt med jurist och ni kan klandra testamentet kräva er laglott.
  • Anonym (Mi)
    sextiotalist skrev 2020-10-21 12:51:14 följande:
    Särkullbarn har rätt till sin laglott, inte barn generellt. Är barnen gemensamma och föräldrarna gifta så har de inte den rätten

Ts ta kontakt med jurist och ni kan klandra testamentet kräva er laglott.
    Självklart har inte gemensamma barn till gifta rätt till sitt arv när den ena föräldern dör om, det gäller ju bara om föräldrarna är sambos.
    Men nu var ju just frågan om särkullbarn och då har barnen rätt till sitt arv så fort en förälder dör men föräldern kan också skriva att barnet bara ska ha sin laglott eller få sin laglott när föräldern dör och få resten när förälderns man/fru dör.
  • Anonym (JJJ)
    Anonym (Girigt) skrev 2020-10-21 10:50:04 följande:

Min pappas fru tog precis allt efter min pappa. Jag struntade i det, finns viktigare saker än pengar. Jag avskydde den tanten under alla år men förstod att hon skulle skriva över allt på henne innan pappa dog. Förmodligen har din pappa med fru också gjort så.

Inget som säger att inte barnen sörjer precis lika mycket.

Det är inte graden av sorg som styr arvsrätten, den är fastställd i lag. 
  • Anonym (ps)
    Anonym (Girigt) skrev 2020-10-21 10:50:04 följande:

Om styvmodern försöker hindra barnen att få ut sitt arv är det ju hon som är girig
  • JKPGerik

konkret blir det i princip så att man värderar all egendom. Frun har rätt till hälften. Resterande hälft delas upp på alla inblandade barn. 

särkullebarnen får ut sin del nu. Övriga barn får ut den när frun går bort. 

Om frun inte kan köpa ut barnen till deras lagliga arvslott så får hon sälja huset. Annars har hon enligt testamentet rätt att bo kvar. 

• JKPGerik

Kom på några tips till också

1. Ta in tre olika mäklare som värderar huset. Det skall värderas till vad det troliga slutliga summan är vid en försäljning. Det är inte samma sak som marknadsvärde. 

2. Glöm inte att värdera övrigt lösöre.. Med maskiner, självgående gräsklippare och massor av lösöre så skenar det ofta iväg till 100 000kr. 

3. Bil, husvagn och annat skall också värderas. Ta med bilen till en bilfirma och jämför deras pris mot motsvarande på blocket. Finn en medelväg att värdera priset. 

Om ni är minsta oense så ta in en jurist som hjälper er. Familjejuristen och de flesta banker har jurister att tillgå för sådant. Tänk på att ni inte kan backa eller komma och kräva något när ni väl skrivit på

Försök lägga era känslor åt sidan. Om frun inte kan betala er utan att sälja huset, stå på er! Ni får bara en chans att få ut er rättmätiga del. Gå INTE med på att låta er arvslott kvarstå tills frun går bort. Hämta ut den direkt!

• Anonym (ps)
    Anonym (Särkullebarn) skrev 2020-10-20 21:30:33 följande:

Hej

Undrar lite ang det här med arvet då våran pappa har gått bort.

Vi är 3 helsyskon.
    Han gifte om sig.
    Testamente skrevs mellan dom.

Nu säger Styvmamman att hon kommer få ärva huset och att det inte finns några andra tillgångar i princip.

Vad jag vet finns är; 1 motorcykel och en lastmaskin.
    Huset har dom båda renoverat upp och höjt värdet rejält.

I testamentet så står det att den som överlever ska få fri förfoganderätt till huset.
    O enligt styvmamman så får vi 3 barn vara glada över om vi får dela på ca 60-150 tusen.

Vi kan inget sånt här. Är ganska unga (myndiga dock) och har ingen i ryggen som backar upp oss. Så tänkte att jag börjar fråga här. Ska ringa till en advokat (gratissamtal) och höra mig för också.

Fanns tydligen en livförsäkring på honom också som hon kommer att få vad som sägs vara en "rejäl summa".

Frågor;

Har styvmamman rätt i det hon säger?

Måste vi skriva på papprena direkt vid slutmötet för boupptäckningen eller hinner vi gå hem och tänka lite? 

Som jag har förstått det så kan vi begära "jämnkning" alt. klandra testamentet. Klandra vill iallafall inte jag göra då jag inte vill försätta kvinnan i problem och så var det ju pappas önskan. Men lite mer än 20-50tusen var bör vi väl kunna få ut?

Alla 3 barnen har haft tufft liv och riktigt dåligt ställt ekonomiskt. Så lite kan jag känna att vi för en gångs skull ska försöka få det som vi har rätt till iallafall.

Alt. att vi skulle vänta på efterarv. Men det lär vi nog inte göra då vi inte litar på att tillgångar försvinner till styvmammans dotter. 

Känner helst att jag inte vill skriva på nåt  papper nu när mötet blir utan vill få tänka på allt lite som sagt. Får man göra så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-10-20 21:37
    Värdet på huset (självuppskattning) ca 1,7-2,5 miljoner.
    Hur går det?
  • Anonym (Särkullebarn)
    Anonym (ps) skrev 2020-11-02 19:44:18 följande:
    Hur går det?

Inget vidare. Tanten har fulat med boupptäckningen, likaså skickade advokat firman in boupptäckningen som tanten själv har gjort till skatteverket då våran påskrift inte behövdes tydligen.

Ett ytterliggare problem är att vi kommer ifrån en sån trasig familj att vi syskon inte ens drar jämt i denna frågan. 

Den ena anser att det var hennes pappa och att vi inte har någon rätt till pengar. Och hon vill inte bli osams med tanten då hennes barnbarn är i samma ålder som syrran och dom är vänner.

Den andra förstår inte sådana här saker överhuvudtaget och är misstänkt sqizofrien. En veckan vill hon reda ut allt så hon kan få så mycket som möjligt och den andra så ställer hon frågor som man svarar på för att plötsligt komma med kommentaren "Pengar är inte allt" när man svarar på hennes egna fråga.

Jag kan tycka att vi faktiskt behöver dessa pengar då jag själv har 140 K i skuld

Den sqizofriena har över 300K i skuld och barn och vägrar skuldsanering.

Och den andra  har köpt sig ett rad hus med lån på närmare 1 miljon. Men även ett nyligen fött sjukt barn så ingen av henne eller hennes kille jobbar.

O jag kan inte göra så mycket utan att ha dom andra 2 med mig, så jag skiter nog i det. Har räknat på det och vi kan gå miste om närmare 600-1,5 miljoner beroende på vad huset skulle vara värt idag. Det var värderat till 2M - 06 och då var inte ens polen med glastak byggd. Men huset har vi tydligen ingen talan om då tanten är skyddad  via testamentet. och inte alls  behöver dela med sig av den i form utav pengar då hon köpte huset för 20K för 20 år sen. O visst jag anser att huset är hennes, men att hon får lösa ut våran del då. Men tydligen så anses det heller inte vara gemensamt enligt advokaten som håller i boupptäckningen och utbetalningen. Något jag trodde blev gemensamt efter ca 5 år beroende på skulder o lån.

Det som gör mig arg i det hela är att hon har smusslat undan 2 fordon, inte erbjudit oss några minnessaker, och redan planerat att huset ska gå till sin dotter rakt av och dessutom inte hade några som godkänt hennes egna boupptäckning. (tror det ska vara 2 utomstående som godkänner det) Men det behövdes tydligen inte heller då man har skickat in papprena till skatteverket.. 

Vi får dela på rest. fordons försäljningen och 110K som blir ca 220K/3.

En egen advokat behövs, men jag vill inte tjaffsa med syskonen. Odet mest ironiska är att det är dom som behöver pengarna som mest.

• Anonym (Särkullebarn)
    Anonym (ps) skrev 2020-11-02 19:44:18 följande:
    Hur går det?

Inget vidare. Tanten har fulat med boupptäckningen, likaså skickade advokat firman in boupptäckningen som tanten själv har gjort till skatteverket då våran påskrift inte behövdes tydligen.

Ett ytterliggare problem är att vi kommer ifrån en sån trasig familj att vi syskon inte ens drar jämt i denna frågan. 

Den ena anser att det var hennes pappa och att vi inte har någon rätt till pengar. Och hon vill inte bli osams med tanten då hennes barnbarn är i samma ålder som syrran och dom är vänner.

Den andra förstår inte sådana här saker överhuvudtaget och är misstänkt sqizofrien. En veckan vill hon reda ut allt så hon kan få så mycket som möjligt och den andra så ställer hon frågor som man svarar på för att plötsligt komma med kommentaren "Pengar är inte allt" när man svarar på hennes egna fråga.

Jag kan tycka att vi faktiskt behöver dessa pengar då jag själv har 140 K i skuld

Och den andra  har köpt sig ett rad hus med lån på närmare 1 miljon. Men även ett nyligen fött sjukt barn så ingen av henne eller hennes kille jobbar.

O jag kan inte göra så mycket utan att ha dom andra 2 med mig, så jag skiter nog i det. Har räknat på det och vi kan gå miste om närmare 600-1,5 miljoner beroende på vad huset skulle vara värt idag. Det var värderat till 2M - 06 och då var inte ens polen med glastak byggd. Men huset har vi tydligen ingen talan om då tanten är skyddad  via testamentet. och inte alls  behöver dela med sig av den i form utav pengar då hon köpte huset för 20K för 20 år sen. O visst jag anser att huset är hennes, men att hon får lösa ut våran del då. Men tydligen så anses det heller inte vara gemensamt enligt advokaten som håller i boupptäckningen och utbetalningen. Något jag trodde blev gemensamt efter ca 5 år beroende på skulder o lån.

Det som gör mig arg i det hela är att hon har smusslat undan 2 fordon, inte erbjudit oss några minnessaker, och redan planerat att huset ska gå till sin dotter rakt av och dessutom inte hade några som godkänt hennes egna boupptäckning. (tror det ska vara 2 utomstående som godkänner det) Men det behövdes tydligen inte heller då man har skickat in papprena till skatteverket.. 

En egen advokat behövs, men jag vill inte tjaffsa med syskonen. O det mest ironiska är att det är dom som behöver pengarna som mest.

Så jag skiter i allt rent ut sagt.

• Kjell2
    Anonym (Särkullebarn) skrev 2020-12-02 12:30:42 följande:

En egen advokat behövs, men jag vill inte tjaffsa med syskonen. O det mest ironiska är att det är dom som behöver pengarna som mest.

Så jag skiter i allt rent ut sagt.

Du kan mycket väl göra saker utan att ha de andra syskonen med dig, tex kontakta skv och ifrågasätta bouppteckningen. Du bör dock anlita ett eget ombud.

Om du avstår och låter styvmamman få som hon vill  är det upp till dig. Då det hela rör sig om en hel del pengar tycker jag du bär tänka till en gång till, både för din egen skull men även för din fars skull. Finns det ett testamente är det hans vilja och bör följas. Sen ogillar jag personligt när oärliga människor försöker lura nära anhöriga

Om dina syskon inte vill ha sin del av arvet är det inget som hindrar att de efterskänker sin del  till styvmamman. 
Svar på tråden Arv som särkullebarn