Arv som särkullebarn
Hej
Undrar lite ang det här med arvet då våran pappa har gått bort.
Vi är 3 helsyskon.
Han gifte om sig.
Testamente skrevs mellan dom.
Nu säger Styvmamman att hon kommer få ärva huset och att det inte finns några andra tillgångar i princip.
Vad jag vet finns är; 1 motorcykel och en lastmaskin.
Huset har dom båda renoverat upp och höjt värdet rejält.
I testamentet så står det att den som överlever ska få fri förfoganderätt till huset.
O enligt styvmamman så får vi 3 barn vara glada över om vi får dela på ca 60-150 tusen.
Vi kan inget sånt här. Är ganska unga (myndiga dock) och har ingen i ryggen som backar upp oss. Så tänkte att jag börjar fråga här. Ska ringa till en advokat (gratissamtal) och höra mig för också.
Fanns tydligen en livförsäkring på honom också som hon kommer att få vad som sägs vara en "rejäl summa".
Frågor;
Har styvmamman rätt i det hon säger?
Måste vi skriva på papprena direkt vid slutmötet för boupptäckningen eller hinner vi gå hem och tänka lite?
Som jag har förstått det så kan vi begära "jämnkning" alt. klandra testamentet. Klandra vill iallafall inte jag göra då jag inte vill försätta kvinnan i problem och så var det ju pappas önskan. Men lite mer än 20-50tusen var bör vi väl kunna få ut?
Alla 3 barnen har haft tufft liv och riktigt dåligt ställt ekonomiskt. Så lite kan jag känna att vi för en gångs skull ska försöka få det som vi har rätt till iallafall.
Alt. att vi skulle vänta på efterarv. Men det lär vi nog inte göra då vi inte litar på att tillgångar försvinner till styvmammans dotter.
Känner helst att jag inte vill skriva på nåt papper nu när mötet blir utan vill få tänka på allt lite som sagt. Får man göra så?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-10-20 21:37
Värdet på huset (självuppskattning) ca 1,7-2,5 miljoner.