Inlägg från: Sprallan |Visa alla inlägg
  • Sprallan

Vår letrozol resa- följas åt?

Arezo89 skrev 2021-06-19 14:20:16 följande:

Gud vad bra att du testade så att du inte missade din tidiga ÄL! Jag visste inte att man kan se på VUL att man just har ägglossat, kanske en dum fråga men hur ser man det? Håller tummarna hårt för dig att det tog denna gången och att allt går bra. :) 

Jag kan inte tacka dig nog för att du delade med dig av din erfarenhet med VUL under sommaren. Hade en ny läkare i torsdags och VUL:et visade inga större äggblåsor men slemhinnan hade växt iaf. Fick veta att de öppnar igen 16 augusti och att jag skulle pausa fram tills dess. Men när jag läste ditt meddelande peppade det mig att kontakta kliniken och vädja om att få påbörja dubbeldosen ändå och få komma på VUL i juli (räknade ut ungefär när jag är på cd12). Och de gick med på det och bokade in mig andra veckan i juli!! Är så lättad över att få försöka direkt igen, särskilt över semestern. Känns så mycket lättare att köra kuren och försöka när man är ledig liksom. :) Så tack igen! 

Ja jag blev själv förvånad! Jag trodde typ att antingen är där ett ägg i äggstocken eller inte, men jag vet inte om hon kan se att det är på väg i äggledaren typ, haha. Hon sa ?du har haft ÄL, och det är väldigt nyligen, jag kan se att gulkroppen precis har börjat att bildas, så nu håller vi tummarna, jag tycker verkligen det är din tur nu?. Vi får se, har haft missfärgade flygningar typ sen ÄL, och igår fick jag t.o.m. en minimal färsk blödning (syntes bara på papper vid toabesök) vilket jag aldrig haft innan kring ÄL så det gör mig lite konfunderad.. men men, det återstår att se om ca en vecka hur det gått :)

Åh vad kul att höra att du får fortsätta!! Klart man vill fortsätta direkt när man precis kommit igång :) du ska se att dubbel dos gör susen, det har gett mig ÄL varje gång, hoppas det funkar toppen för dig med :) håller tummarna massor!! Och ja, helt klart lättare att försöka när ÄL infaller under ledighet, vi sa samma sak till varandra när min nu kom på helgen, slippa hetsligga efter jobb är ju rätt skönt ;)
  • Sprallan
    Arezo89 skrev 2021-06-22 22:19:45 följande:

Sååå häftigt att de kan se att ägget har släppt! Hur har du mått de senaste dagarna? Har du haft nån mer blödning? Det kanske är pga att ägget har fäst? Håller iaf tummarna för det!! Ska du testa nu under helgen?

Jaa jag känner mig optimistisk inför att dubbeldos kommer göra susen. :) Tack för att du håller tummarna och peppar! Har sett at många verkar bli gravida på dubbeldos, så behöver nog bara lite mer skjuts. :) Haha ja men precis, varken sambon eller jag känner så mkt lust under press så ledighet kommer definitivt hjälpa! 

Tog test idag och det var negativt tyvärr. Så det känns tråkigt med samtidigt ändå lite en lättnad då jag som sagt haft missfärgade flytningar och även en del smärta på höger sida långt ner i magen (och ägget släppte från höger) så hade det visat gravid hade det varit ganska oroande tecken för utomkvedshavandeskap.

Så nu får vi helt enkelt invänta mensen och sen sätta igång med ny omgång letrozol. Vi får hålla tummarna för varandra att nästa månad är vår månad :)
  • Sprallan
    Arezo89 skrev 2021-06-27 19:33:44 följande:

Åh så tråkigt... Jag förstår att du ändå är lättad när du hade så ont. Håller tummarna hårt för att nästa månad blir vår månad! Har mensen kommit än? Får jag fråga på vilken cd den brukar komma efter en Letrozol-kur?

Jag fick min mens idag, brukar få den dagen efter sista Provera-tabletten en nu kom den en dag tidigare. Har VUL inbokat på vad som blir cd13 så jag vet inte om jag borde försöka ändra det till cd12 som det var tänkt från början. Ska iaf bli spännande att börja med dubbelkur i övermorgon och hoppas verkligen att det gör susen nu!

Yes, mensen kom igår så imorgon börjar jag på ny dubbel dos i 5 dagar :) jag har haft ganska långa cykler, mina har varit kring 30-35 dagar. ÄL oftast dag 17 eller 18 men en gång så sent som dag 21 (som slutade i graviditet). Mensen eller plus att har alltid tajmat nästan exakt 2 veckor efter ÄL så det har varit fasen från mensens första dag fram till ÄL som kunnat variera lite och därmed ge cykeln sin längd. Denna gången (första gången jag tog provera innan) var dock cykeln mycket kortare, ÄL höjning på stickorna redan dag 13 och mensen på dag 27. Blir intressant att se om dessa korta cykler fortsätter nu eller om det går tillbaka till de långa (som ju faktiskt resulterat i två graviditeter och 3 foster).

De har semesterstängt v.28-30 så jag hoppas få klämt in ett VUL i slutet på v27 om de kan lösa en tid, då blir det perfekt kring dag 12 eller 13. Hör med läkaren, är ju bättre men lite tidigt än lite sent när det är dubbel kur första gången, du vill ju inte missa ÄL eftersom de oftast råder till avhållsamhet när man höjt dosen till att man gjort VUL, så de kan kolla att du inte blivit överstimulerad. Inte så bra om ni försöker och där plötsligt skulle vara 3 eller4 ägg som kan släppa. (Dock bör det inte va nån risk när du inte fick effekt av enkel dos, men ändå, man vet aldrig :)

Men hör med läkaren så kan ju de råda vad som är bäst :). Då kommer du ligga en dag efter mig med letrozolen bara, kul att vi ligger så lika i cyklerna och kan följas åt :)

Nu håller vi tummarna!
  • Sprallan
    Anonym (lollo) skrev 2021-06-28 16:26:49 följande:

Ni som testat både enkel och dubbel dos letrozol, när fick ni ÄL? Kom den snabbare med dubbel dos än med enkel dos? Fått ÄL dag 18, känns sent eftersom de brukar säga "en vecka efter avslutad kur". När får ni ÄL?

Fick ingen ÄL med enkel dos. Fått varje gång med dubbel dos. Varierat mellan dag 13-21. Oftast kring dag 17 eller 18. Slutat med graviditet både när ÄL varit på CD 18 samt CD 21, så det behöver absolut inte vara för sent :)
  • Sprallan
    Arezo89 skrev 2021-07-09 16:52:51 följande:

Hej!

Var på VUL igår på cd 12 efter min andra kur, denna gång med 5 mg. Kroppen svarade inte heller denna gång. Är helt förtvivlad över att det inte verkar funka? :( Kliniken stänger för sommaren så jag kunde inte få en ny tid för att kolla om nåt händer lite senare.. har nån varit i samma sits, alltså att VUL inte visade några större äggblåsor men ÄL skedde ändå senare i cykeln?

Fick även tips i en mestadels amerikansk FB-grupp där flera fått köra en till kur mitt i cykeln för att ge kroppen en skjuts. Är det nån som fått göra det här och haft god respons?

Ush vad tråkigt att höra! Vad säger de är nästa steg då? Trippel dos eller nån annan metod? (Finns ju sprutor också vad jag förstår som ska vara lite starkare)

Jag har haft ÄL så sent som CD 21 med letrozol som slutat i graviditet så om du bara ska avvakta till att de öppnar igen efter sommaren innan du får nya direktiv så hade jag ändå kört ÄL tester från och med om några dagar och kanske fram till CD 22/23 eller nått. Så missar du iaf inte den om det nu skulle vara att det inte syns nått ännu men ändå blir ÄL. Förstår att det känns surt! :(

Jag var på VUL igår CD 13 och där var en näst intill mogen blåsa och en på 10mm som det inte borde bli nått av, så vi råddes att börja försöka direkt. Dock ingen stegring på ÄL stickorna ännu.
  • Sprallan
    Anonym (lollo) skrev 2021-06-28 16:26:49 följande:

Ni som testat både enkel och dubbel dos letrozol, när fick ni ÄL? Kom den snabbare med dubbel dos än med enkel dos? Fått ÄL dag 18, känns sent eftersom de brukar säga "en vecka efter avslutad kur". När får ni ÄL?

Ingen ÄL med enkel dos, ÄL varje gång med dubbel dos. En gång dag 13, en gång dag 21 annars alltid dag 17 eller 18. Lett till graviditet 2 ggr, en på CD 21 och en gång på CD 17. Så 18 behöver inte va sent :)
  • Sprallan
    Gulgja skrev 2021-07-13 22:39:17 följande:

Har det lett till graviditet med Letrozol? Jag är så ängslig nu när jag påbörjat med Letrozol. Vill bara att det ska bli av nu och kan lixom inte slappna av. Så otroligt jobbigt!!!!

Ja, jag har blivit gravid 2 gånger de senaste 9 månaderna med letrozol så det funkar absolut :) första gången slutade tyvärr i MA i v10 i december 2020 och den andra med tvillingar där vi förlorade nr1 i V6 eller 7 och den andra i v12. Så förmodligen har jag något mer fel som ställer till det. Men graviditet har det absolut lett till för min del. Jag har ingen egen ägglossning alls utan letrozol.
  • Sprallan
    Arezo89 skrev 2021-07-14 10:36:12 följande:

Åh så bra med mogen äggblåsa så tidigt! Fick du stegring på stickorna till slut? Hoppas det tar sig för er den här gången!

Tack snälla för din pepp och för att du delar med dig! Jag fortsatte testa två ggr om dan sen cd9 men hade inget eg hopp. Detta är så sjukt men fick äntligen smiley på Clearblue digital igår (cd17)!!! Även idag. Aldrig fått det tidigare trots att jag har PCOS och det kan leda till falskt utslag. Verkar som att jag som du får senare ÄL. Helt överlycklig över att det verkar funka!

Hejja hejja! Vad kul att du fick utslag tillslut, då hoppas vi det stämmer :) synd att kliniken har stängt för man hade ju velat ta ett blodprov på dig för progesteron om en vecka för att se om du fick ägglossning (då hade du fått bekräftat om stickorna talar sanning). Lyckades ni försöka nått nu då i innan eller i samband med smileyn?

Jag fick stegring i måndags CD17 och tydligast igår CD18, idag borta (legat på 17 eller 18 i alla cykler utom två så känns som kroppen är lite i synk nu igen efter senaste missfallet)

Nu håller vi tummarna att det blir vår månad! Kul att vi ligger så precis i synk ????
  • Sprallan
    Arezo89 skrev 2021-07-16 22:06:16 följande:

Jaa så kul! Fick positivt ÄL test både på Clearblue digital och Graviditetskollens stickor på CD18 + starka ÄL-smärtor på vä sida på kvällen. Hade även fertilt sekret. CD19 var både Clearblue digital och Graviditetskollens sticka negativa. Försökte både CD17 och CD18 så jag hoppas det var tillräckligt! Kul att du nämner progesterontest för jag har faktiskt bokat in ett själv via Werlabs som jag ska ta i mitten på nästa vecka. Tempar också och min temp har stigit rätt rejält nu vilket aldrig hänt utan Provera så jag känner mig hoppfull.

Så häftigt att kroppen verkar ha hamnat i synk igen för dig och att våra cykler är så i synk! Hoppas sååå att detta blir vår månad! Idag var vi på utflykt och tog en titt i en kyrka. Jag är inte ens religiös men drogs till en liten glasängel som jag var tvungen att köpa, kände att den fick symbolisera vår kamp för vårt första barn och vara med på resan haha.. :) 

Spännande! Då har du tagit blodprov nu då? Vet du hur länge innan du får svar?

Det var väl en fin tanke, man får hitta sina knep för o kämpa på :)
  • Sprallan
    Arezo89 skrev 2021-07-21 21:14:39 följande:

Japp, imorse tog jag det och fick svar samma dag - ÄL är bekräftad! :) Mitt värde låg i den högre delen av referensintervallet så jag hoppas det bådar gott. Känt lite dragningar och ryck i vä äggstock och är extra trött, men försöker att inte läsa in för mycket i det. Kan ju också vara symptom innan mens liksom. 

Hur har du det? När tänkte du börja testa? Jag har skaffat både såna testa tidigt-test från RFSU och Clearblues digitala. Vet inte om jag vågar testa innan 2 veckor har gått..

Skönt ju! Då vet du att du liksom jag kan lita på stickorna när de ger utslag :)

Jag har alltid testat efter typ 12 dagar (nån enstaka dag innan mens) med CB early detection (och då har det tydligt visat gravid de gånger jag varit gravid) men denna gången har jag inte köpt nått sånt utan har bara rfsu vanliga och CB rapid detection som båda är för första dagen vid utebliven mens, just för att jag tänkt att jag verkligen ska försöka hålla mig tills dess denna gången ;) får se om jag lyckas! Håller tummarna för dig!
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?