Inlägg från: Sprallan |Visa alla inlägg
  • Sprallan

Vår letrozol resa- följas åt?

Gulgja skrev 2021-08-10 17:06:39 följande:

Hur ser ni på träning under tiden ni försöker bli gravida? Jag har styrketränar alla andra månader men ville testa att inte göra det denna månad och bara satsa på promenader eller crosstrainer på gymmet. Jag styrketränar inte hårt utan normalt för min ålder.

Jag tränar på och försöker leva precis som vanligt, att träna och vara fysiskt aktiv är min ?fristad? där jag stänger av alla tankar, så hade inte klarat mig utan.

Hade träningsförbud när den ena tvillingen dog i förra graviditeten, då jag hade en blödning kvar i livmodern som eventuellt kunde störa tvillingen som fortf levde. Fick bara gå promenader i 7 veckor. Givetvis höll jag mig till mina restriktioner men höll på att bli fullkomligt tokig. Inget som kunde skingra alla tankar och oro.

Min strategi är att leva som vanligt så mycket man kan, tror inte det påverkar möjligheten att bli gravid att styrketräna. Jag rider på tävlingsnivå, tränar med min hund, löper och styrketränar. Har ju lyckats bli gravid 2ggr under tiden så jag kör på som vanligt :)

Tror inget är rätt eller fel, viktigaste är att man själv mår bra och gör det man mår bra av, både fysiskt och mentalt :) känner man sig orolig eller tror att en förändring ska hjälpa så tycker jag man ska testa :)
  • Sprallan
    Sola13 skrev 2021-08-11 09:10:51 följande:

Tack för dina svar!! Blir äggledarspolning och spermaprov nästa cykel, så utifrån det får vi väl se hur vi går vidare? har du något uppfattning om hur kön till IVF ser ut i Skåne?

Ingen aning alls tyvärr :( men jag tror inte att det är någon superlång kö, det känns som att man skulle hört med om det då :) men jag kan förstås ha fel.
  • Sprallan
    Sola13 skrev 2021-08-11 09:15:28 följande:

Har lite samma fundering fast med något mer negativt, vin. Jag älskar vin, behöver aldrig stora mängder men det är verkligen något jag njuter av.. ibland har jag försökt undvika att alkohol mellan äl och bim, men det är ju hälften av all tid och nu när det inte gått på ett par försök känns det jobbigt att avstå.. speciellt när det är sociala tillställningar, om man tar alkoholfritt tror lätt folk att man gör det för att man är gravid. Och det är ju vad jag verkligen önskar, vore världens lättaste uppoffring. Men nu när det tar så lång tid, och då ha dåligt samvete när man dricker vin.. nä, jag försöker att släppa det och leva som vanligt!

Det tycker jag du gör rätt i! Jag är likadan, försöker undvika det mellan ÄL och bim (nu dricker jag väldigt sällan annars också, men framförallt på sociala tillställningar som du nämner) men samtidigt får man ju tänka att tänk hur extremt många människor som dricker mellan ÄL och bim som inte vet att de kan vara gravida, där är ju gott om folk som dessutom dricker med utebliven mens eller där man har mens första månaderna trots att man är gravid. Och utan att barnet påverkats.

Sålänge man slutar så fort man vet att man är gravid och kanske inte dricker stup i kvarten mellan ÄL och bim utan i måttliga mängder när man känner för det så ser jag inget konstigt med det :)

Allting som gör att man sätter sitt vanliga liv på paus eller anpassar sig en massa skapar ofta spänningar. Givetvis måste man göra det på vissa sätt när man går på letrozol, att ha stenkoll på ÄL, ligga när man kanske inte känner för det osv, men att då addera ännu fler måsten eller förändringar eller begränsningar som troligtvis inte spelar någon roll tror jag bara skapar mer spänningar.

Som sagt, alla får göra vad de känner sig bekväma med, men jag kör helt klart på samma spår som dig :) och som sagt, det har ju faktiskt resulterat i två graviditeter även om inte fullgångna, så något rätt måste jag ju ändå göra som passar min kropp tänker jag :)
  • Sprallan
    Asparaghus skrev 2021-08-12 11:46:06 följande:

Hej på er...

Har inte skrivit så mycket i tråden. Men följt den länge.

Jag har varit i den här cirkusen nu allt för länge/mycket genom åren.

Har barn födda 2007 som kom till efter sprutor.

Sa då aldrig mer.

Men typ 2 decennier senare är man i det igen. Nu dock med 1 mf och 2 ma här under 2019-2020.

Mf-utredningen visade inget.

Men fått progesteron och trombyl att ta vid pluss.

Samt fick jag börja med Letro då jag har pcos.

Dock var de 3 andra grav som slutade i förlust naturliga...

Plussade nu iaf efter vår 3:e Letrokur. V 5+2.

Denna ggn känns det mest knasigt då man innan mest känt så som Sprallan sagt, ett steg närmare mf-utredningen iaf.

Nu har man inte ens det som tröst-pris.

Så jag hänger kvar här och hejjar på er. Då jag nog om några månader är tillbaka i Letro-världen.

Åh, känner igen din signatur, visst har vi följt varandra lite i tråden här innan?

Så svårt det där med utredning, såklart skönt säkert att där inte är anlag för kromosomfel eller liknande, men samtidigt vill man ju ha nått konkret att kunna åtgärda och känna sig trygg med för att få upp hoppet att det ska gå hela vägen. Men stort grattis till fjärde plusset iaf! Håller tummarna massor!

Jag har ÄL idag enl. Stickorna, VUL i tisdags CD 14 och 20mm blåsa. Tredje omgången letrozol efter mitt senaste MA. Hoppas så att det tar denna gången så man kan få komma vidare.

Har faktiskt köpt både progesteronkräm och aspirin som jag har bestämt mig för att ta nästa gång det plussar. Något måste jag bara försöka, det kan ju inte gå sämre än de andra gångerna ;) finns ju bara tabletter med acetylsalicylsyra på 500mg men jag tänker att jag får dela i 6-7 bitar så gott det går, jag måste bara försöka göra någonting för i hjälpa kroppen, det ska ju inte vara skadligt för fostret.

Har du något tidigt VUL inbokat? Håller tummarna så galet mycket för dig, nu jäklar ska de bli vår tur! Njut av underverken från 2007 sålänge! <3 jag kämpar för mitt första :)
  • Sprallan
    Gulgja skrev 2021-08-16 08:23:22 följande:

Nu känner jag mig lite ledsen. Tog ett nytt ägglossningstest i morse och det var inte positivt idag. Kollade även appen såg då att det är CD 12 idag och CD 11 var igår. Känns som att min ägglossning är väldigt tidig. Har inga flytningar sen igår morse och smärtan i äggstockarna har försvunnit idag.

Jag övertänker säkert kommer ju få veta på VUL idag klockan 12 men känner mig orolig att äggblåsorna inte hunnit växa tillräckligt och vi inte hunnit ha tillräckligt med sex.

Onsdag, lördag, söndag har vi haft sex och jag vet att det räcker med en gång men i den här bergochdalbanan vill man göra allt rätt. Jag klandrar mig själv för diverse saker annars.

Nu får vi helt enkelt vänta. Tålamodet får sig en omgång varenda månad.

Önskar er en fin vecka! Kram

Håller tummarna att du får bra besked på VUL idag!
  • Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-17 10:28:06 följande:

Samma här med fördröjning? jag har haft en ägglossning och mens sedan min medicinska abort och har tagit letrozol dag 4-8. Är på cd 14 idag och testen är fortfarande svaga. Brukar alltid få äl mellan dag 14-16 på letrozol men verkar bli fördröjd vilket är det sämsta då min man åker iväg över helgen. Jag har även tagit vaccin dos 1 så vet inte om det skapat obalans i hela min kropp Hoppas hoppas äl kommer snart för oss båda!!

Vad jag förstår ska inte vaccinet påverka <3 min ÄL har varierat från cd 14-21 på letrozol, allra oftast CD 17 eller 18, men den på CD 21 ledde till graviditet så misströsta inte, den kan fortf komma :) drygt att sambon åker iväg dock men tänk på att spermier kan leva så länge som upp till 5 dygn i väntan på ägget så har du fortf inte fått starkt test ännu när det närmar sig att han ska åka så hade jag försökt ändå för säkerhetsskäl.

Väldigt störigt det förstår jag, men det kan absolut gå vägen ändå, håller tummarna massor! :)
  • Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-17 11:33:33 följande:

Tack för peppen <3

Ja jag tänker att vi kör på fredag innan han åker och söndag när han kommer hem. Får hoppas på det bästa. Hoppas givetvis att äl kommer senast på fredag men får se om jag har sån tur. Ägget brukar släppa ganska snabbt efter positivt äl test vilket är positivt så vi ligger på kommande dagar.

Hur går allt för dig? Har du haft äl?

Låter som en bra plan :) håller tummarna massor!

Yes, hade i torsdags på CD 16, vi försökte CD 14, 15 och 16 då jag hade fertilt sekret från CD 13 och vad jag förstått så höjer det chansen att spermierna överlever lägre om man försöker när man har det så vi testade så denna gången.

Så nu är jag bara i den där fasen när dagarna går extremt sakta fram till testdag. Tyckte jag hade lite ömma bröst igår (vilket jag bara haft de 2 ggr jag fått plus, aldrig annars) men idag tycker jag inte jag känner nått så får bara försöka avvakta och inte fundera o känna efter så mycket :)

Hur har det gått, fortf ingen stegring? :(
  • Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-17 21:41:32 följande:

Men toppen ju!

När vi körde 3 dagar i rad innan äl så blev vi gravida, så då får kanske en fint plus om ett par dagar

Ja jag känner igen de där? dagarna går så sakta och man vill bara veta om man kommer plussa eller inte. Som sagt, håller tummarna för dig!

Nää ingen stegring. Men vi ligger varannan dag nu till stegring och sen ett par dagar i rad hoppas få stegring imorgon!!

Ja, vi har kört ungefär så mer eller mindre varje gång. 2 slutat i graviditet och 5 inte, haha så ser inte riktigt nån röd tråd. Det har aldrig behövts mer än 3 cykler i rad med letrozol för graviditet för oss så hoppas den trenden håller i sig iaf för då blir det plus nu. Men men, den som lever får se :)

Låter som en bra strategi, håller tummarna massor :)
  • Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-20 10:23:48 följande:

Ja det verkar vara segt denna månad. Är på cd 17 och fick blinkande gubbe igår och idag. Ska på VUL på måndag, så får vi se vad det visar. Man blir ju tokig när kroppen inte beter sig som den brukar

Det kanske är ett tecken, det kanske väntar med att släppa till efter helgen så sambon hinner komma hem och ni kan pricka ÄL :) håller tummarna!!
  • Sprallan

Känns ju nästan fel att skriva här nu efter lite tråkiga besked ovan om att behöva gå vidare till IVF.

I morse på BIM -2 fick jag mitt tredje plus på 11 månader. Givetvis börjar man hoppas men jag försöker ändå gå med inställningen att det är mitt tredje missfall och missfallsutredning som är nästa steg nu. Sjukt att det gått så långt efter alla missfall att man inte ens kan våga bli glad när man får ett plus. Men när jag tänker på er som inte ens fått plus efter massor av kämpande känner jag ju mig så dum. Men måste hålla distans till det för jag vet inte hur jag ska klara ett tredje missfall om jag hoppas för mycket.

Hade köpt progesteronkräm och bestämt mig för att självmedicinera denna gång med progesteron och aspirin i låg dos. Paniken i morse när inte pumpen på flaskan funkar (det är den som gör att man får rätt dos) och ingen kräm kommer ut, samtidigt som varav är out of stock på deras hemsida så jag inte heller kan beställa ny. Sätter min tilltro nu till att acetylsalicylsyran gör nån nytta.

Frågat min läkare igen om jag inte kan få kolla mitt progesteron, det är ju så himla enkelt att förebygga om det är det som orsakat de andra missfallen. Inget svar ännu, men hon sa nej sist, inte förrän efter ett tredje missfall :(

Skönt ändå att ni alla verkar få komma igång med IVF relativt snabbt, jag håller tummarna allt vad jag kan för att ni får era 2022 bebisar <3 eftersom jag är rätt övertygad om att jag inväntar mitt tredje missfall så hänger jag kvar här i tråden ändå och ser hur det går för er alla :)

Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?