Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Vår letrozol resa- följas åt?

Gulgja skrev 2021-08-05 14:24:07 följande:

Åh vad härligt det skulle vara att bli gravid på bröllopsresan. Var åker ni? Hur gamla är alla här förresten? Är det första barnet? Själv är jag 29 och första barnet.

Jag är 27 och det är försök till första barnet :) Påbörjade försök till ägglossning med letrozol i våras men har ännu inte fått till en enda. På dubbel kur denna gång fick jag glad gubbe CD25 och igen CD 33-35 men ännu ingen temphöjning? Känner mig så ledsen och uppgiven, men sån tur är öppnar kliniken på måndag!

Så tråkigt att höra att det inte gick vägen för er denna gången tjejer :/
  • Anonym (Anna)

Förresten har någon av er testat munkpeppar? Eller vet ni någon som gjort det? Läst mycket positivt om det på nätet och jag har beställt hem en burk, men känner mig ändå lite rädd för att börja med det ifall det skulle störa framtida letrozolkurer..

• Anonym (Anna)
    Sola13 skrev 2021-08-06 16:34:34 följande:

Bra att de öppnar på måndag så att du får träffa dem och se hur det ser ut, om något är på gång! Förstår frustrationen, det tar över ibland! Vi hejar på varandra i alla fall och håller tummarna för goda nyheter snart!

Ja exakt, känns som om man håller på att bli galen ibland! :(

Ja jag gjorde en HyCoSy och min kille tog spermaprov i våras :)
  • Anonym (Anna)

Hej, här har vi en till som varit lite inaktiv det senaste men jag har en fråga till er som använt provera i kombination med er letrozolkur. 

Jag fick ännu en gång starta om letrozolkuren med provera då varken enkel eller dubbel dos gav någon ägglossning för mig, men nu ska jag äntligen få följa upp med VUL så jag är igång igen. 

Denna gången var dock min första blödningsdag rätt "mesig" och jag undrar om den räknas som dag 1. Vid 10.00 kom det blod på pappret då jag torkade mig och det fortsatte så under hela dagen men dock med endast en liten synlig blödning i trosskyddet på hela dagen. Det blev inte mer än så och både igår och idag har mensen varit riklig.

Hur har ni gjort? Hade ni räknat det som första blödningsdag och börjat med letrozolen idag? 

• Anonym (Anna)
    Sola13 skrev 2021-08-20 10:12:10 följande:
    Jag brukar också få så ett par dagar innan den ?riktiga? mensen drar igång, personligen räknar jag dag 1 som den dagen det drar igång lite mer och framförallt den dagen som jag får min grova mensvärk. Har alltid hade problem med grov mensvärk första dagen på mensen, sedan jag slutade med p-ring får jag ibland spotting före mensen, men räknar alltså inte det som en mensdag. Men det är så klart olika hur man ser på det och vad som funkar från person till person :) känner du dig osäker kan du ju alltid ringa din gyn och fråga hur du ska göra. lycka till, håller tummarna för ert bra vul!

Min klinik är så svår att få tag på.. ringer man så ringer de upp dagen efter och först då bokar de in ett telefonmöte med läkaren jag har, så det brukar dröja ca 3 dagar innan man får kontakt med honom. 

Men jag gör så att jag väntar en dag till och börjar imorgon istället, verkar ju funka fint för dig :D 

Har du fått någon temphöjning ännu? :) 

• Anonym (Anna)
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-20 15:43:33 följande:

Hej! Undrar om det är någon i tråden som fått sen ÄL trots Letrozol? Dvs typ mellan cd 25-35 eller liknande? Eller ska man utgå från att det inte blir någon ÄL denna månad och börja om med Provera? Har tidigare fått mellan cd 16-23 ungefär - men denna cykel blir det bara blankt på stickorna. Så tröttsamt

På enkel dos fick jag ingen ägglossning och började om med Provera på cd 28. Andra gången på dubbel dos fick jag LH stegring (glad gubbe) både på

Cd 25 och cd 33, men dock utan temphöjning och ägglossning. Men som svar på din fråga så kan det dröja tyvärr, har läst om flera som fått äl sent trots letrozol..
  • Anonym (Anna)
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-20 16:19:13 följande:

Tack för svar! Är på CD 24. Har tidigare fått ÄL på enkeldos 2 ggr. Sen fick jag missfall och då blev det lite som nu - ingen ÄL trots Letrozol. Fick mens dag 50 ungefär, men slutade testa efter cd 30 så vet inte om jag hade någon ÄL eller ej - inga flytningar som jag brukar ha iaf. Började då med dubbeldos, blev gravid, fick missfall och Provera + Dubbeldos igen. Vet inte om det är missfallet som spökar eller om jag ska behöva höja till trippeldos :/ Fick du ÄL-flyttningar när du fick utslag cd 25 och cd 33 trots att ÄL ej skedde? Fick du ta Provera eller fick du mens trots utebliven ÄL?

Åå beklagar missfallen :( ja jag fick mycket äl-flytningar båda gångerna men ingen ägglossning och ingen mens.. jag började själv om med provera på cd 39 och fick mens nu på tablettdag 10.

Mitt nästa steg blir dubbel dos igen + VUL och förhoppningsvis ovitrelle för att få ägget att släppa. Läkaren ville alltså inte att jag skulle höja dosen till trippel trots att jag inte ägglossar på dubbel.

Har du ringt och hört med din läkare? :)
  • Anonym (Anna)
    Jenniepennie031 skrev 2021-08-20 22:25:38 följande:

Okej, fan va lurigt att man kan få alla symptom men ändå inte ägglossa :( Jag får väl göra samma sak - vänta ett tag till och annars ta en Provera-kur. Jag tänker att jag kör ännu en cykel med dubbeldos - annars ska jag kontakta Gun igen.

Har dubbeldos fungerat innan för dig eller var detta första gången?

Ja det är verkligen sååå frustrerande, men det låter som en bra idé!! Detta var första gången med dubbel för mig :)
  • Anonym (Anna)
    frucgsvensson skrev 2021-08-22 01:33:27 följande:

Hej! Jag har följt er tråd ett par dagar och läst igenom. Jag hoppas kunna få lite stöd i mina tankar.

Jag och min sambo är i tankar om att börja försöka få barn. Jag har en historia innan där jag ätit pergotime, tagit menopursprutor och ovitrelle OCH tillslut gjort IVF och då fick jag min son.

Jag har alltså en ny relation och funderar på detta. Men jag vet inte ens om det är någon idé! Oddsen för att jag ska bli gravid med letrozole känns ju jättedåliga. Eller? Jag fick ägglossning av tidigare doser med pergotime som fanns då, samt menopur, men det tog sig aldrig för några år sedan, men fick höra då vi gjorde ivf att mina skal på äggen är hårda, men samtidigt så var det inga problem vid IVFen att spermierna befruktade äggen.

Nu är jag ca 10 år äldre också än sist jag stimulerades. Har samma vikt (ca 20 kg övervikt) som senast. Min mens är hyfsat regelbunden med 28-36 dagar.

Har ni erfarenheter? Har någon blivit gravid lättare vid syskonförsök än med första, med så många år emellan?

Hej, jag har tyvärr ingen erfarenhet inom varken IVF eller ett andra barn då vi är i försöken till vårt första. Det jag hört/läst är att letrozol ger bättre resultat än pergotime så det är klart att det är värt ett försök.

Har du varit i kontakt med gyn? Tänker eftersom du gjort detta en gång tidigare och verkar ha koll på vad "problemet" är? 

• Anonym (Anna)

Sola13: Åhh så spännande!! Hoppas verkligen det går vägen för dig denna gången, håll oss uppdaterade Skrattande

Gulgja: Förstår att det känns jobbigt och jag känner igen mig i dina tankar om att både känna sig misslyckad och besviken på sin kropp, men även oron kring IVF. Att tillhöra kategorin "ofrivilligt barnlös" är rent ut sagt fruktansvärt då man inte vill någon annat än att få en liten.. hoppas verkligen på ett mirakel för er och att det tar sig innan ni behöver starta IVF behandlingen {#emotions_dlg.flower}

Framtiden för oss är först att testa letrozol + ovitrelle, men funkar inte det så vill jag komma igång med IVF så snart som möjligt trots att jag också tycker att det känns väldigt jobbigt. Ska be dem att ställa oss i kö på måndag då jag ska dit, ifall att. 

Har en fråga till er i gruppen.. jag har ju som jag tidigare nämnt fått väldigt sen LH-stegring (CD25 och CD33-35). Men denna gången känns det annorlunda och jag har börjat på äl-smärtor redan idag på cd7 (letrozoldag 5) trots att jag fortfarande har spottings. Har ni haft smärtor så tidigt någon gång? och när börjar äggen växa egentligen? (tänker om det är det jag känner av)

• Anonym (Anna)

Hej tjejer, min mens tog slut på cd6 och jag har varit blödningsfri cd7-8, och nu idag på cd9 vid lunchtid så har jag fått en riklig blödning igen (färskt blod). Har aldrig varit med om detta tidigare och undrar om någon vet vad det kan bero på?

• Anonym (Anna)
    Steeph skrev 2021-08-26 13:45:54 följande:
    Hej! Visst tar du letrozol?

Man kan få lite blödningar av letrozol i och med att östrogenet blir lågt. Vissa får det vissa månader och vissa (som jag) har aldrig fått någon blödning av letrozol. Jag tror inte du behöver oroa dig
    Tack för svar, och ja precis det gör jag Glad Jag har inte heller fått någon blödning i samband med mina tidigare letrozolkurer, men brukar däremot få en ägglossningsblödning ibland så blev lite orolig att den skulle ha kommit otroligt tidigt och att vi isåfall missat den..  men känns lugnande att höra att man kan få en blödning pga hormonerna. Äl-stickan var blank igår så kan ju inte ha varit en äl-blödning iallafall Skål
  • Anonym (Anna)

Jag var på mitt första VUL idag i samband med letrozolkuren (cd 14) och läkaren sa att jag inte svarar på letrozolen och att det inte fanns någon follikel. Han är tyvärr väldigt kortfattad och när jag frågade om att göra ett VUL igen nästa vecka (då jag fått sena positiva äl-test) så sa han direkt att det inte var någon idé och satte upp oss i kön till IVF som är 1 år lång. 

Känner mig så otroligt ledsen och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Känns så himla slarvigt då jag har läst om flera där follikeln växt snabbt i slutet och att ovitrelle då fungerat.. men nepp han avvisade det direkt. 

Har ringt olika privata kliniker då jag känner att jag psykiskt inte klarar av att vänta i ett år för att få komma igång med IVF, men det är ju ruskigt dyrt och jag är rädd att det inte ska fungera. Hade jag vetat att det skulle gå vägen så hade det fått kosta vad det kosta vill men..

Ja jag vet egentligen inte vart jag vill komma med detta, men har liksom ingen att vända mig till då alla mina vänner antingen har barn eller är gravida och har svårt att förstå mig Rynkar på näsan

• Anonym (Anna)
    Gulgja skrev 2021-08-31 17:09:44 följande:
    Åh Hej <3 Vad ledsen jag blir när jag läser det du skriver och vilket jävla stolpskott till gynekolog. Blir så trött på detta. Kan du försöka hitta en annan landstingsfinansierad gyn du kan gå till? Som har vanlig taxa och få en second opinion eller måste du gå till privat gyn?

Ja han har verkligen varit en besvikelse under hela utredningen och tyvärr så är det bara den kliniken som finns just nu om man inte vill gå privat. Alla övriga ställen har fått bytt fokus under coronan, och om jag ville byta läkare på min nuvarande klinik så sa dom att vi var tvungen att "börja om" litegrann så att den nya läkaren får lära känns oss osv vilket jag känner att jag inte riktigt orkar med då det skulle sätta oss längre bak i IVF-kön.. :/

Vet förresten du (eller någon annan här) om det går att skicka remiss till ett annat landsting? Jag bor i Göteborg och tänker att det kanske är kortare kö någon annanstans?

• Anonym (Anna)
    Sola13 skrev 2021-09-01 09:27:52 följande:
    Det gör mig verkligen upprörd att höra! Tar du trippeldos? Som G skrev skulle jag också försökt vända mig till en annan gyn och se vad hen säger. Och så fortsätta hålla koll med äl-stickor och köra på vid ägglossning!

Ja det känns riktigt surt och hopplöst allting, och tyvärr så finns det ingen annan klinik att gå till om man inte går privat pga omprioriteringar i och med coronan :/

Nej detta var andra gången med dubbel dos, och när jag frågade om jag skulle fortsätta med letrozolen under tiden så sa han "det kan du göra om du vill och isåfall med minst dubbel dos, men det kommer inte fungera". Han sa dock aldrig att jag skulle testa trippel, utan antydde mer till att ingenting kommer att fungera. Så frågan är om man vågar testa trippel på egen hand.. 

Vad tråkigt att höra att mensen kom för dig idag igen.. har du fått någon klarhet/svar kring varför du får dessa spottings? 

• Anonym (Anna)
    Sola13 skrev 2021-09-02 19:00:16 följande:
    Vad konstigt att du inte får testa med trippeldos och vul? Man ska väl få vul när man höjer dosen, och det är väl ingen mening med att inte testa med tre? Jag hade försökt pusha för det..
    Ja det känns som allt är konstigt på detdär stället (har hört och läst om andra som varit missnöjda). Försökte att få till ett VUL nästa vecka men fick bara "nej tack o hej" ungefär. Så jag och min sambo beslutade oss för att gå vidare med privat IVF med uppstartsmöte redan imorgon. Är så sjukt nervös inför allt som har med den processen att göra men jag hoppas att det kommer att vara värt det  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Anna)
    Sola13 skrev 2021-09-13 12:59:26 följande:

Hej igen, en ny uppdatering från mitt besök hos gyn idag. Idag var den goda nyheten att enbart en av tidigare tre blåsor har vuxit vidare, den som var 15 mm i torsdags var 22,5 mm idag medan de som var 13 resp 14 mm hade minskat till 12 mm. Den dåliga nyheten är att livmoderslemhinnan bara är 5 mm.. någon som varit med om detta? Vi ska göra något kompletterande test nästa cykel om jag inte blir gravid nu, hon skulle spruta in någon vätska i livmodern och se om den reagerar som den ska med ?en fin form?. Jag ska testa ovitrelle för första gången idag, så får vi se hur det går!

Nyfiken, hur har det gått för dig? :) 
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?