Inlägg från: Anonym (rzk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rzk)

Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...

Anonym (Inez) skrev 2020-10-21 20:55:42 följande:
    Vad säger försäkringskassan om dina extrainkomster då? 
    Anonym (Inez) skrev 2020-10-21 21:23:19 följande:
    Ts är skyldig att anmäla allt hon gör som kan påverka rätten till eller storleken på hennes ersättning. Jag undrade vad F-kassan har sagt om hennes extrainkomster. Är du F-kassan?
    Anonym (Inez) skrev 2020-10-21 21:59:45 följande:
    Spelar ingen roll, det är hennes skyldighet att anmäla allt hon gör, även ideella uppdrag. Igen, är du F-kassan? Om inte så vill jag gärna höra vad de sade till ts när hon anmälde sin svampförsäljning och sina hundpromenader till dem. 
    Anonym (Inez) skrev 2020-10-21 22:32:09 följande:
    Lägg av själv. Det är en adekvat fråga. 
    Anonym (Inez) skrev 2020-10-21 22:54:05 följande:
    Anmäl förändringar!

Du måste anmäla alla förändringar som kan påverka rätten till eller storleken på din ersättning. Det gäller till exempel om:

du börjar arbeta eller studera
    du börjar arbeta i större omfattning än tidigare, till exempel om du får halv ersättning men börjar arbeta heltid
    du får ideella uppdrag som tillkommer eller ändras i omfattning
    du fortsätter att arbeta sedan ett beslut om vilande aktivitetsersättning har upphört
    din arbetsförmåga förbättras, även om du inte arbetar
    du får en ny eller ändrad utländsk pension, livränta eller liknade
    du flyttar utomlands.

Förändringar som gäller hur mycket du arbetar måste du anmäla i förväg. Övriga förändringar ska du anmäla så snart du vet. Om du inte anmäler förändringar så kan du bli skyldig att betala tillbaka om du tagit emot för mycket pengar eller fått pengar som du egentligen inte ska ha.

Anonym (Inez) skrev 2020-10-21 23:04:36 följande:
    Så du tycker att det bara är de med mångmiljoninkomster som bör rätta sig efter de regelverk vi har?

Det som är mest sorgligt med den här typen av trådar är att det alltid ska dyka upp såna här bedrövliga och missunsamma människor.

Med det sagt, är jag benägen att hålla med de som tycker att en resa är en olämpig idé. Både på grund av pandemin och av ekonomiska skäl.

• Anonym (rzk)
    Anonym (Inez) skrev 2020-10-23 07:02:18 följande:

För att man tycker att folk ska hålla sig till reglerna? Ts ska anmäla det hon tar sig för till f-kassan. Så säger reglerna.

Nåja, det var naturligtvis inte min poäng överhuvudtaget. Det förstår du säkert själv om du tänker efter.
Svar på tråden Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...