Inlägg från: Anonym (CE) |Visa alla inlägg
  • Anonym (CE)

Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...

Anonym (Fila) skrev 2020-10-23 21:23:23 följande:

Ingen av er har ju jättehög inkomst, så jag kan ju tycka att ni sätter in liks mycket på ert gemensamma konto eftersom ni inte har gemensam ekonomi. Det ska täcka era gemensamma utgifter och kanske även ett gemensamt sparande för utgifter som kanske är onödiga t ex gemensamma utgifter och restaurangbesök.

Fast varför ska de sätta in lika mycket? Även om de båda har lite pengar är det ändå stor skillnad i inkomst procentuellt. Dessutom bor de dyrare än vad TS tycker är bra för deras ekonomi men sambon vill inte flytta till något billigare.

TS. Håll hårt i dina sparade pengar. I din situation är det guld värt med en buffert i dagens samhälle. Och alla bör ha ett eget separat sparande om något händer i relationen så man inte står där helt utblottad.
  • Anonym (CE)
    Törstiga tuppen skrev 2020-10-25 15:48:12 följande:
    Hur ska hon kunna flytta med 14000 på kontot? Eller är det mannen som skall slanta?
    Det är ju en enorm skillnad på vad man kan göra för 0 resp. 14 000 kr. Och nej, jag menar inte att hon ska köpa en bostadsrätt för pengarna. Men man kan åtminstone köpa det mest nödvändiga.

Det behöver ju inte ens handla om en separation utan att man är i behov av lite dyrare tandläkarbesök. Bara för sånt bör man ju ha en buffert för idag - tyvärr.
Svar på tråden Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...