• Totalt vilse

Hur ofta har ni sex som småbarnsföräldrar?

Jag är bekymrad över min och min mans relation. Vi har varit tillsammans i ca 13 år, gifta sedan 6 år. Idag har vi två små barn på 4 och 2 år. Men, problemet som jag upplever i vår relation är att det inte finns någon attraktion mellan oss. Den har aldrig varit särskilt stark, istället har vi haft fantastiskt roligt ihop och han är min bästa vän Sedan barnen kom har vi haft sex väldigt sällan. Sedan barn nummer två har vi inte haft sex alls, vilket innebär att det är ca tre år sedan vi sist älskade med varandra. Det känns nästan absurt. Jag har försökt ta upp ämnet och han håller med om att så borde det inte vara, men att han är trött och sliten. Jag är ju det också, men jag känner mig mer och mer fundersam. Ska det vara så här? Är det så här att vara småbarnsförälder?

Jag saknar inte nämnvärt att ha sex med honom heller, vilket inte heller känns bra.

Vad tycker ni? Hur ser erat samliv ut när man har små barn?

• Svar på tråden Hur ofta har ni sex som småbarnsföräldrar?
  • Anonym (K)

En gång i månaden eftersom vi försöker skaffa fler barn, annars en handfull gånger om året, men så var det i fler år innan vi fick första också så det är inte pga småbarnsåren.

• LiSol

Vi försökte att få till det 1 gång i veckan, ibland kunde det gå 2... skulle aldrig någonsin klara tre år!!!

• Anonym (Sanna)

Tre barn på 4, 3 och 0 år (gravid med fjärde). I perioder har vi sex 2 gånger/månad, andra perioder har vi sex 3 gånger/vecka. Nu känns det som evigheter sedan sist (3 veckor) då vi alla varit sjuka i omgångar här i huset och vi helt enkelt inte orkat......

Inte en enda gång på 3 år låter EXTREMT.

• Underhill

När barnen var i de åldrarna, kanske en gång varannan vecka, ibland en gång i månaden. Gissar att avsaknaden av attraktionen inte direkt bidrar till ökad intimitet i ert fall...och har närhet och intimitet inte stått högt på agendan tidigare är det ju lätt att det tappas bort i allt annat. Generellt tror jag att frekvensen minskar när man har små barn. Tror också att frekvensen KAN fortsatt vara låg beroende på hur relationen ser ut och hur mån man är om att förändra läget...inget sker ju per automatik. Möjligtvis när barnen blir lite äldre och inte är så "needy" längre och man känner att man har lite mer tid över till att tänka vad man själv säger innan man säger det :) Ta upp det för dialog vet jag om du vill se en förändring. Kommunicera kring det hela. Vad vil du? Vad vill ni? 

• Underhill

...kan väl tillägga att jag inte tror att vare sig orken eller lusten förändras speciellt mkt bara för att barnen blir äldre. Tiden till olika saker läggs mest om och andra aktiviteter tar vid där de andra tar slut :) I mångt och mkt är det en prioriteringsfråga anser jag...och givetvis är den kopplad till behov och lust som mkt annat. 

• mttias

Fick till det rätt regelbundet när barnen var små.
    Det krävs ju dock att båda vill, om man vill å är sugen då hittar man oxå luckorna när dom sover å så vidare.
    Man kan ordna barnvakt å så vidare, men i det här fallet verkar ju lusten inte vara så stor å då blir det väl så att ni inte ligger med varandra.
    Tre år skulle jag tycka vara jobbigt utan sex .-)

• Totalt vilse

Tack för värdefull input och svar! Tycker att detta är jättesvårt. Jag vill inte leva i en relation utan sex, samtidigt finns ingen attraktion kvar från min sida. Och attraktionen måste ju ändå vara en av grundbultarna i en varaktig relation? Så vad göra? Bita ihop och försöka jobba på någon förändring eller se det som en fingervisning att relationen är på väg att ta slut?

• Anonym (K)
    Totalt vilse skrev 2020-10-22 12:36:18 följande:

Tack för värdefull input och svar! Tycker att detta är jättesvårt. Jag vill inte leva i en relation utan sex, samtidigt finns ingen attraktion kvar från min sida. Och attraktionen måste ju ändå vara en av grundbultarna i en varaktig relation? Så vad göra? Bita ihop och försöka jobba på någon förändring eller se det som en fingervisning att relationen är på väg att ta slut?

Nej, man måste faktiskt inte ha sex. Om båda är nöjda så spelar det ingen roll :) Vad tycker din man då, tycker han också det är ett problem? Tycker du det egentligen, eller känner du bara någon slags social press att man "ska" ha sex? Man kan vara lyckliga tillsammans ändå, så länge man har ett samliv där man gör saker tillsammans, trivs i varandras sällskap osv.
  • Anonym (Glenn Medeiros)
    Totalt vilse skrev 2020-10-22 12:36:18 följande:

Inte nödvändigtvis. Man kan älska varandra och ha ett bra sexliv utan att nödvändigtvis tända på varandra. Boka en kväll i veckan då ni kommer överens om att ni ska ha sex. Båda listar saker som ni skulle vilja göra i sängen. Ni kan ha kul och vara kåta tillsammans, utan att behöva låtsas att ni brinner av åtrå till varandra. INGET omöjliggör sex så mycket som inställningen att man ska "jobba på" något i relationen. Av det du skriver så förstår jag att du saknar sex, och då antar jag att du är kåt från och till.

Se det så här:

Om du ända ska ta hand om dina egna sexuella behov, låt din älskade man vara med, och se vad ni kan hitta på tillsammans.

När man varit tillsammans i många år så blir man i allmänhet inte kåt av att se sin partner naken, och det finns mer hos partner som irriterar än som tänder. Det är bara så det blir. Ska man vara tillsammans trots det, så får man nog bestämma sig om man ska ha sex eller inte.

• annikasater

Vi har varit tillsammans i 13 år, har en 4åring och är gravid v25 med nr 2.

Vi har sex ca 2ggr vecka, ibland 3 ibland 1.

Svar på tråden Hur ofta har ni sex som småbarnsföräldrar?