• Totalt vilse

Hur ofta har ni sex som småbarnsföräldrar?

Jag är bekymrad över min och min mans relation. Vi har varit tillsammans i ca 13 år, gifta sedan 6 år. Idag har vi två små barn på 4 och 2 år. Men, problemet som jag upplever i vår relation är att det inte finns någon attraktion mellan oss. Den har aldrig varit särskilt stark, istället har vi haft fantastiskt roligt ihop och han är min bästa vän Sedan barnen kom har vi haft sex väldigt sällan. Sedan barn nummer två har vi inte haft sex alls, vilket innebär att det är ca tre år sedan vi sist älskade med varandra. Det känns nästan absurt. Jag har försökt ta upp ämnet och han håller med om att så borde det inte vara, men att han är trött och sliten. Jag är ju det också, men jag känner mig mer och mer fundersam. Ska det vara så här? Är det så här att vara småbarnsförälder?

Jag saknar inte nämnvärt att ha sex med honom heller, vilket inte heller känns bra.

Vad tycker ni? Hur ser erat samliv ut när man har små barn?

• Svar på tråden Hur ofta har ni sex som småbarnsföräldrar?
  • Anonym (M35)

Vi har sex 2-3 gånger i veckan. Vi har 3 barn där minstingen är 1 år.

• Anonym (Jo)

Vi hade inte sex på ett år när jag var gravid och sedan totalt ointresserad efter förlossningen. Jag hade väldigt svårt att få ihop självbilden. Var mamma i första hand och det hängde liksom med även när vi skulle ha sex. När man driver projektet familjen ab ihop är det väldigt lätt att man slutar se det sexiga i varandra. Det krockar liksom med resten av tillvaron. Men det går att hitta tillbaka till om man vill. Visst kan man byta och gå vidare men då hamnar man troligtvis i samma situation igen.

• Anonym (Aldrig)

Vi har aldrig sex, varken jag eller min man är intresserade av det längre. Varför måste ni ha sex om ingen av er vill ha det?

• Anonym (2 barn)

Har en 3-åring och en 6 månaders. Ihop i 10 år, gifta i 5. Har sedan lillen kom haft sex två gånger, men då har det varit tufft för oss båda pga sjukdom i familjen och svårt att få till det medan barnen sover. Det blir ofta ens egen sömn som prioriteras. Innan jag blev gravid var det ca 1 gång varannan vecka, ibland mer ofta. Jag hoppas vi hittar tillbaka dit snart!

• Anonym (ABC)

När barnen var i den åldern så kanske en gång i veckan. Kunde gå en månad utan och sedan några dagar i rad andra gånger. 

Nu när de är äldre (yngsta 8) så kanske 2-3 gånger i veckan men att det också kan gå en period på kanske 2-3 veckor utan att det blir någonting alls. Har varit tillsammans i 15 år. 

• Anonym (Mi)

I snitt en gång i veckan, ibland mer ibland mindre, det längsta det gått är efter förlossning, ca 6-7 veckor, tre barn mellan 12 och 3 varit ihop 14 år. Lusten går upp och ner, ofta blir det snabbisar men ibland längre skönare stunder. Men ju oftare vi har sex ju mer vill jag ha nästan. Men det är ju som det är med barn, jobb och annat. Jag tycker om att ha sex och vill oftare än min man, men jag behöver nog mer närhet än han överlag.

• Bdsmet
    Totalt vilse skrev 2020-10-22 10:24:19 följande:

Jag är bekymrad över min och min mans relation. Vi har varit tillsammans i ca 13 år, gifta sedan 6 år. Idag har vi två små barn på 4 och 2 år. Men, problemet som jag upplever i vår relation är att det inte finns någon attraktion mellan oss. Den har aldrig varit särskilt stark, istället har vi haft fantastiskt roligt ihop och han är min bästa vän Sedan barnen kom har vi haft sex väldigt sällan. Sedan barn nummer två har vi inte haft sex alls, vilket innebär att det är ca tre år sedan vi sist älskade med varandra. Det känns nästan absurt. Jag har försökt ta upp ämnet och han håller med om att så borde det inte vara, men att han är trött och sliten. Jag är ju det också, men jag känner mig mer och mer fundersam. Ska det vara så här? Är det så här att vara småbarnsförälder?

Jag saknar inte nämnvärt att ha sex med honom heller, vilket inte heller känns bra.

Vad tycker ni? Hur ser erat samliv ut när man har små barn?

Så ofta det går 5ggr veckan , iställer för att sätta sig framför tv kan man ägna sig åt varandra.

Sexet kommer ju inte bara det måste man jobba för. Kanske köpa in o prova lite leksaker ????
  • Anonym (Mimmi)

Vi har varit tillsammans i 6 år, har totalt tre barn (dina, mina och våra). Vi har sex var tredje, var fjärde dag i snitt. Jag hade gärna legat varje dag men han har ett fysiskt jobb och är skittrött när han kommer hem så är ändå nöjd med mängden sex vi har.

• Anonym (Pappatill4)

Hej tror mycket har med tid att göra, min fru ville vara hemma med barnen helt, jag hjälper till i princip så fort jag går in genom dörren, vi lägger inte en massa tid på onödig idrott/sport utan går långa rundor flera dagar i veckan. Spenderar alll tid vi kan tillsammans. Barn på 5,3,2 och 0, har väll sex minst 4-5 gånger i veckan. Vi prioriterar livet tsm och gör man det blir det nog mer sex automatiskt. Blir det inte det då kanske man ska samtala i relationen om hur man ska jobba för att hitta gnistan igen, vilket jag tror är väldigt viktigt i småbarnsåren.

• Anonym (.z)

Jag tror inte man behöver haka upp sig på en siffra ser vissa som har sex flera gånger i veckan, good for you! Och andra som menar att man inte behöver ha sex, så länge båda är nöjda. Vilket man i regel inte är i en sån relation. Självklart kan man älska sin partner även om man inte har sex. Men man kan ju också älska en katt även fast man inte har sex med den.

Någonstans så möttes man ju (oftast) i passion. Man träffar varandra, blir kära och har oftast rätt mycket sex. Man behöver knappast tillbaka till när man var ung och ville ligga 23 gånger om dagen med sin partner. Men jag tror att något måste finnas där.

Om det inte finns attraktion och sexliv, är man inte bara vänner då? Vänner kan väl ha barn ihop och bo på olika platser, för att vardera ska kunna leva ett liv med kärlek.

Svar på tråden Hur ofta har ni sex som småbarnsföräldrar?