• Thu 22 Oct 2020 13:55
    924 visningar
    3 svar
    -1
    3
    924

    Magnesium/Omega 3 mot Adhd symtom

    Jag har en son på 8 år. Han har alltid varit väldigt aktiv, svårt ett sitta stilla och koncentrera sig. Man märker absolut att han är annorlunda än andra i hans ålder. Men samtidigt är han väldigt trött. Han kan somna i princip var som helst, när som helst. Vi har gjort utredningar för narkolepsi men dom hittar inget fel. Vi har även misstänkt Adhd men det har inte gjorts någon utredning på det.

    Jag har funderat på att ge Magnesium och Omega 3 tillskott då jag läst att det kan hjälpa mot Adhd symtom. Någon som provat och fått resultat?

  • Svar på tråden Magnesium/Omega 3 mot Adhd symtom
  • Thu 22 Oct 2020 14:48
    #1

    Hm ja... det är inte helt enkelt. Jag har provat, men det är över 20 år sedan, så jag kommer inte ihåg. Jag köpte då det preparatet som Tore Duvner har rekommenderat. Det var han som upptäckte att vissa med ADHD har en enzymfel. Tyvärr så finns det inte så mycket skriftligt om det. Preparatet hette Glandin 25. Kan hända att vi tog till magnesium eller multivitamin också.

    Jag gav det till två av mina barn. Äldsta hade redan ADHD-diagnos, dottern fick det senare. Det konstiga var att det inte bet på sonen alls, men på dottern. Det såg jag dock först när vi slutade med det igen, nämligen att hon inte hade varit så svängig i humöret, inte blivit så arg under den tiden. Sonen däremot var inte arg och svängig i humöret, han var hyperaktiv och okoncentrerad - och det hjälpte uppenbarligen inte mot det. Men jag har hört det av andra också, att det hjälper bäst mot humörsvängningar. 

  • Thu 26 Nov 2020 15:55
    #2

    Hej!

    Jag funderar på att testa på min son. Han får känsloutbrott när han misslyckas med något. Har väldigt svårt att koncentrera sig, har inlärningssvårigheter ,svårt med arbetsminnet m m. Han är I princip underkänd i allt. Jag ska prata med läkare på vårdcentral i morgon om hans problem..jag vill ha en remiss för adhd utredning

    Hur gick ni till väga?

  • Thu 26 Nov 2020 16:51
    #3
    Ladybug69 skrev 2020-11-26 15:55:38 följande:

    Hej!

    Jag funderar på att testa på min son. Han får känsloutbrott när han misslyckas med något. Har väldigt svårt att koncentrera sig, har inlärningssvårigheter ,svårt med arbetsminnet m m. Han är I princip underkänd i allt. Jag ska prata med läkare på vårdcentral i morgon om hans problem..jag vill ha en remiss för adhd utredning

    Hur gick ni till väga?


    BUP brukar vara det stället som man vänder sig till. För oss är det 25 år sedan, så mycket kan ha ändrats.
Svar på tråden Magnesium/Omega 3 mot Adhd symtom