• Anonym (Psykfall)

    Tjej___ Hadu du kunnat bo särbo med en kille du gillar i flera års tid eller för alltid?

    Hade du kunnat tänka dig att bo särbo med en kille i flera års tid eller för alltid?

    Ponera att du träffar en kille/man som du tycker är snäll, attraktiv, rolig, heltidarbete osv. Han har de egenskaper du söker. Men det finns 1 problem: Han har psykiska besvär och vill därför att ni bor var för sig i egna boenden. Anledningen till att han vill att ni bor var för sig är att han inte vill riskera att du blir indragen eller involverad i hans psykiska ohälsa, eftersom det blir för tärande och slitsamt för dig och relationen. Hur hade du ställt dig till det?
    Han vill att ni träffas och sover över hos varandra, men inte delar samma boende.

    1. Hade du kunnat tänka dig att inge ett sådant förhållande, fastän ni kanske aldrig kan flytta ihop?

    2. Hade du kunnat tänka dig att skaffa barn med samma person?   
  • Svar på tråden Tjej___ Hadu du kunnat bo särbo med en kille du gillar i flera års tid eller för alltid?
  • smulpaj01

    1 ja om inte hans psykiska ohälsa går ut över mig/oss och han går i behandling

    2 nej definitivt INTE!!

  • Anonym (Fia)

    1. Mja.... det beror mycket på detaljerna, vad problemen rör sig om, hur mycket tid han behöver isär. Det låter som ganska allvarliga problem om det är omöjligt. Möjligen om det bara är en hangup just på det och man typ bor grannar och han tjänar så pass bra att det inte är ett problem med två bostäder. Jag hör till de som vill spendera mycket tid ihop med en partner (helst dela intressen osv.) men är väl inte nödvändigtvis ett problem om han har en egen bostad också. 

    2. Verkligen inte

  • Anonym (Beror på)

    Det beror ju HELT på vad det är för ohälsa. 

    Kan ju vara allt från grava psykoser till en mild säsongsdepression, går inte att svara på utan mer info.

  • Mrs Moneybags

    Jag kan gärna bo särbo med någon, men nej, jag vill inte vara tillsammans med någon som har psykiska besvär och jag vill absolut inte ha barn med en sådan person. 

    Älska en psykisk sjuk person - absolut! Det är en helt annan sak. För ett fungerande förhållande däremot bör man vara någorlunda stabil, vilket han kanske är om han har bra medicinering och annan hjälp. Den här mannen du talar om verkar vara både mogen och godhjärtad som inte vill utsätta dig för något jobbigt. Jag skulle försöka förbli vänner. 

  • Anonym (dra på trissor - hon är naken)
    smulpaj01 skrev 2020-10-22 15:13:56 följande:

    1 ja om inte hans psykiska ohälsa går ut över mig/oss och han går i behandling

    2 nej definitivt INTE!!


    Mrs Moneybags skrev 2020-10-22 16:12:29 följande:

    Jag kan gärna bo särbo med någon, men nej, jag vill inte vara tillsammans med någon som har psykiska besvär och jag vill absolut inte ha barn med en sådan person. 

    Älska en psykisk sjuk person - absolut! Det är en helt annan sak. För ett fungerande förhållande däremot bör man vara någorlunda stabil, vilket han kanske är om han har bra medicinering och annan hjälp. Den här mannen du talar om verkar vara både mogen och godhjärtad som inte vill utsätta dig för något jobbigt. Jag skulle försöka förbli vänner. 


    Anonym (Fia) skrev 2020-10-22 15:44:31 följande:

    1. Mja.... det beror mycket på detaljerna, vad problemen rör sig om, hur mycket tid han behöver isär. Det låter som ganska allvarliga problem om det är omöjligt. Möjligen om det bara är en hangup just på det och man typ bor grannar och han tjänar så pass bra att det inte är ett problem med två bostäder. Jag hör till de som vill spendera mycket tid ihop med en partner (helst dela intressen osv.) men är väl inte nödvändigtvis ett problem om han har en egen bostad också. 

    2. Verkligen inte


    Cornellia skrev 2020-10-22 14:39:18 följande:

    1. Nej

    2. Absolut inte




    Här har ni en ärlig kille som är uppriktig, sedan får han bara nej och skit. Vara vänner m.m. Inte konstigt att så många döljer och väljer att ljuga om sina problem. Någon sa en gång "man kommer ingen vart på att vara ärlig". Tror personen som kom på det hade rätt. 



  • MammAmma

    1. Det beror lite på vad det är för psykiska problem det är vi snackar om och hur pass benägen han är att faktiskt ta det seriöst och gå i eventuell behandling för det osv. Samt hur mycket det skulle gå ut över en relation. Men att leva särbo, kanske för alltid, skulle jag enbart se som positivt!

    2. Nej. Om vi inte tar i beaktande att jag redan har så många barn jag vill ha och har sett till att jag inte kan få fler, så skulle jag inte sätta mig i situationen att medvetet bli ensam förälder, vilket ju är vad det i praktiken skulle innebära.

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Psykfall) skrev 2020-10-22 14:32:50 följande:
    1. Hade du kunnat tänka dig att inge ett sådant förhållande, fastän ni kanske aldrig kan flytta ihop?

    2. Hade du kunnat tänka dig att skaffa barn med samma person?   
    1. Jag kan vara särbo. Vill nog själv aldrig bo ihop med någon igen. Men jag aktar mig noga för att bli involverad i någon med psykiska problem. Har varit där och aldrig mer. Nope, nix.

    2. Aldrig i livet. 
  • Anonym (.)

    Titeln är lite missvisande. Jag tycker särbo är bra, särskilt om det finns barn. Psykisk ohälsa går bort för min del.

Svar på tråden Tjej___ Hadu du kunnat bo särbo med en kille du gillar i flera års tid eller för alltid?