• Vickyli

    Sålt bostad med vinst och skattat ...

    Såg en artikel nyligen i Expressen, eller jag såg bara början på den för är ej prenumerant..

    Handlade om att man kunde då tillbaka vinstpengar som man skattat bort efter sålt bostad, jag har letat men men ej hittat mer att läsa om det, inte på Skatteverket heller..

    Någon som vet mer om detta?

  • Svar på tråden Sålt bostad med vinst och skattat ...
  • Anotherone

    Har ingen aning om vad det är för artikel du läst.
    Det enda som jag känner till gällande detta är att du har rätt att skjuta upp vinsten och kan begära uppskov om du har köpt en ny bostad i samma veva som du sålt och gjort vinst.
    Men får inte tillbaka några pengar.
    Har du redan betalat in skatten (om försäljningen skedde 2019 tex) så är den affären klar så att säga.
    Har du sålt fastighet/lägenhet i år och köper ny bostad så kan du skjuta upp den vinsten. Då betalar du bara en liten % per år på uppskovet.

  • Canama

    Det är räntan på uppskovet som tas bort.

    Har du sålt och betalat in vinstskatten men nu vill begära uppskov på summan så betalar du ingen ränta på det. Dock måste du i såfall betala räntan retroaktivt från den dagen du betalat in vinstskatten fram till 2021 (när nya reglerna börjar gälla).

    Kort sagt: du kan få låna pengar utan ränta. Men de ska ju betalas tillbaka ändå.

  • Anotherone
    Canama skrev 2020-10-22 16:30:58 följande:

    Det är räntan på uppskovet som tas bort.

    Har du sålt och betalat in vinstskatten men nu vill begära uppskov på summan så betalar du ingen ränta på det. Dock måste du i såfall betala räntan retroaktivt från den dagen du betalat in vinstskatten fram till 2021 (när nya reglerna börjar gälla).

    Kort sagt: du kan få låna pengar utan ränta. Men de ska ju betalas tillbaka ändå.


    Det är dock bara ett förslag, det verkar inte som att det är 100% spikat än? Och om det gäller from 2021 så är det deklaration 2022 som påverkas.
    Sen har du rätt i att pengarna ska tillbaka förr eller senare, det handlar bara om uppskov.
Svar på tråden Sålt bostad med vinst och skattat ...