• Andersr

    Bodelning

    Hej 

    Jag och min sambo håller på att separera. Båda vill bo kvar i huset som vi äger hälften var av. Vi driver ett företag tillsammans där vi äger 50% var. Hennes del av företaget har sin verksamhet i garagen. Hennes del i företaget drar i nuläget inte in tillräckligt med pengar för att kunna leva på det, utan det är min del som gjort det möjligt för henne att jobba och utveckla sin del. Det är ganska lätt att se i bokslutet var pengarna kommit in i företaget. Även jag använder garagen till min del av företagen men inte i lika stor utsträckning. 
    Kan detta vara avgörande för vem av oss som får bo kvar i huset? 
  • Svar på tråden Bodelning
  • Mortiscia80

    En del par löser det så att barnen får bo i huset medan mamma och pappa bor där varannan vecka. Skulle det vara något? Det känns ändå som att ni inte är alldeles för mycket ovänner i nuläget.

    Kommer ni att fortsätta med det gemensamma företaget? Det känns i så fall lämpligast att det är hon som bor i huset om ni absolut måste ge det till en av er.

  • quidproquo

    Nu var det mycket fokus kring huset, och garaget...

    Men hur ser ni på ert gemensamma företag undrar jag? Ska det fortsätta vara gemensamt? Ska endera av er köpa ut den andra delägaren? Är detta ett företag som ni (gemensamt) livnär er på?

    Det skulle på ett sätt vara en större fråga för mig i första läget.

  • Mandelskorpan
    Andersr skrev 2020-10-23 09:36:08 följande:

    Hej Jag och min sambo håller på att separera. Båda vill bo kvar i huset som vi äger hälften var av. Vi driver ett företag tillsammans där vi äger 50% var. Hennes del av företaget har sin verksamhet i garagen. Hennes del i företaget drar i nuläget inte in tillräckligt med pengar för att kunna leva på det, utan det är min del som gjort det möjligt för henne att jobba och utveckla sin del. Det är ganska lätt att se i bokslutet var pengarna kommit in i företaget. Även jag använder garagen till min del av företagen men inte i lika stor utsträckning.  Kan detta vara avgörande för vem av oss som får bo kvar i huset? [/

    [quote=80724414][quote-nick]Andersr skrev 2020-10-23 09:36:08 följande:[/quote-nick]Hej Jag och min sambo håller på att separera. Båda vill bo kvar i huset som vi äger hälften var av. Vi driver ett företag tillsammans där vi äger 50% var. Hennes del av företaget har sin verksamhet i garagen. Hennes del i företaget drar i nuläget inte in tillräckligt med pengar för att kunna leva på det, utan det är min del som gjort det möjligt för henne att jobba och utveckla sin del. Det är ganska lätt att se i bokslutet var pengarna kommit in i företaget. Även jag använder garagen till min del av företagen men inte i lika stor utsträckning.  Kan detta vara avgörande för vem av oss som får bo kvar i huset? 


    Har ni räknat på huset? Har ni båda ekonomisk möjlighet att lösa ut den andra?
  • Andersr
    Mortiscia80 skrev 2020-10-23 10:46:31 följande:

    En del par löser det så att barnen får bo i huset medan mamma och pappa bor där varannan vecka. Skulle det vara något? Det känns ändå som att ni inte är alldeles för mycket ovänner i nuläget.

    Kommer ni att fortsätta med det gemensamma företaget? Det känns i så fall lämpligast att det är hon som bor i huset om ni absolut måste ge det till en av er.


    Just nu har vi denna lösningen men det kommer inte fungera i längden. 
    Vi kommer inte att driva företaget tillsammans. 
  • Andersr
    Mandelskorpan skrev 2020-10-23 11:03:14 följande:
    Har ni räknat på huset? Har ni båda ekonomisk möjlighet att lösa ut den andra?
    Ja vi har båda möjlighet att bo kvar. 
  • Andersr
    quidproquo skrev 2020-10-23 10:52:23 följande:

    Nu var det mycket fokus kring huset, och garaget...

    Men hur ser ni på ert gemensamma företag undrar jag? Ska det fortsätta vara gemensamt? Ska endera av er köpa ut den andra delägaren? Är detta ett företag som ni (gemensamt) livnär er på?

    Det skulle på ett sätt vara en större fråga för mig i första läget.


    Vi ska dela även på företaget. Jag kommer kunna livnära mig på den delen av företaget som jag ska driva vidare. Som det ser ut nu kommer hon inte att kunna livnära sig på det, utan kommer behöva jobba med något annat. 
  • Kjell2
    Andersr skrev 2020-10-23 09:36:08 följande:

    Hej Jag och min sambo håller på att separera. Båda vill bo kvar i huset som vi äger hälften var av. Vi driver ett företag tillsammans där vi äger 50% var. Hennes del av företaget har sin verksamhet i garagen. Hennes del i företaget drar i nuläget inte in tillräckligt med pengar för att kunna leva på det, utan det är min del som gjort det möjligt för henne att jobba och utveckla sin del. Det är ganska lätt att se i bokslutet var pengarna kommit in i företaget. Även jag använder garagen till min del av företagen men inte i lika stor utsträckning.  Kan detta vara avgörande för vem av oss som får bo kvar i huset? 


    Att driva detta så domstol får avgöra kommer ta tid, energi och pengar. Försök hitta någon annan lösning ni kan komma överens om. Använd tex utlösessumman.
Svar på tråden Bodelning