• Anonym (Dr No)

Krasch?

Krasch?

Jag ser framför mig en krasch på bostadsmarknaden. Det byggs en massa, överallt, men vilka ska ha råd att köpa & bo i dessa, nu när konsumtionen minskar & arbetslösheten tilltar?

Och när alla vill sälja, så rasar priserna, och just då blir du och din make/maka möjligen utan jobb.

Kvar med en villa eller bostadsrätt, som i princip blir värdelös & utan möjlighet att betala lånen.

Staten pumpar in pengar i systemet för att detta inte ska bli fallet, men hur länge ska dessa nödåtgärder hålla?

Och vad händer när staten "tillverkar" pengar på det sättet, som inte motsvaras av verkliga värden (arbete)?

Vi har nu börjat leta hyreslght för att kunna sälja vår bostadsrätt. Det blir antagligen rätt hög hyra men vi får ta det för att slippa lånen.

Hur ser ni på detta?

• Svar på tråden Krasch?
  • Anonym (Alltid)

Jag ser det som att just detta scenario har det skrikits om så länge som jag minns och varje gång så är "kraschen" framskjuten ett par år till enligt predikningarna.

Men visst är det riskfyllt att sitta högt belånad i största allmänhet. Att göra en "exit" från bostadsmarknaden är dock inget som jag planerat att göra. När man väl är ute så försvinner hävstången som man hade med lånen och då gäller det att man hade rätt när det gäller prisutvecklingen. Annars så blir det sedan mycket svårt att gå in igen.

• Anonym (F)

Var byggs det ?överallt?? Det är snarare bostadsbrist framför allt i storstäderna. Dessutom görs det mängder av bostadsaffärer. Det finns köpare, vissa ställen i Sverige är heta och kommer så förbli.

Gör en exit till hyresrätt om det känns rätt för dig. Jag står i bostadskö för att ev kunna göra det om typ 10 år, däremot inte säkert jag gör det.

• Anonym (Dr No)
    Anonym (Alltid) skrev 2020-10-23 11:45:06 följande:

Jag ser det som att just detta scenario har det skrikits om så länge som jag minns och varje gång så är "kraschen" framskjuten ett par år till enligt predikningarna.

Men visst är det riskfyllt att sitta högt belånad i största allmänhet. Att göra en "exit" från bostadsmarknaden är dock inget som jag planerat att göra. När man väl är ute så försvinner hävstången som man hade med lånen och då gäller det att man hade rätt när det gäller prisutvecklingen. Annars så blir det sedan mycket svårt att gå in igen.

Ligger mycket i det du säger och vi har pratat om det också. Men vi tar det säkra före det osäkra.

En hyreslgh kan man säga upp och lämna om allt skulle gå åt hv, och köpa en husbil att bo i. men sitter man där med lån man inte kan betala, och en bostadsrätt som inte går att sälja...då blir det KFM nästa.

• Anonym (Dr No)
    Anonym (F) skrev 2020-10-23 12:03:21 följande:

Var byggs det ?överallt?? Det är snarare bostadsbrist framför allt i storstäderna. Dessutom görs det mängder av bostadsaffärer. Det finns köpare, vissa ställen i Sverige är heta och kommer så förbli.

Gör en exit till hyresrätt om det känns rätt för dig. Jag står i bostadskö för att ev kunna göra det om typ 10 år, däremot inte säkert jag gör det.

Med "överallt" menade jag "överallt i Gbg", men jag uttryckte mig felaktigt. Jag upplever att det byggs som fan i den här stan, inkl. i Mölndal. Nya bostadsområden växer upp som svampar.

Men i media talas det om "bostadsbrist". Jag vet.

Alla dessa bostäder finansieras med lån.

Jag säger inte att jag vet att vi gör rätt, för det vet jag inte, men vi har iaf nu fått känslan av att det är nåt som inte står rätt till. Så nu agerar vi.
  • LFF
    Anonym (Dr No) skrev 2020-10-23 11:39:42 följande:

Krasch?

Jag ser framför mig en krasch på bostadsmarknaden. Det byggs en massa, överallt, men vilka ska ha råd att köpa & bo i dessa, nu när konsumtionen minskar & arbetslösheten tilltar?

Och när alla vill sälja, så rasar priserna, och just då blir du och din make/maka möjligen utan jobb.

Kvar med en villa eller bostadsrätt, som i princip blir värdelös & utan möjlighet att betala lånen.

Staten pumpar in pengar i systemet för att detta inte ska bli fallet, men hur länge ska dessa nödåtgärder hålla?

Och vad händer när staten "tillverkar" pengar på det sättet, som inte motsvaras av verkliga värden (arbete)?

Vi har nu börjat leta hyreslght för att kunna sälja vår bostadsrätt. Det blir antagligen rätt hög hyra men vi får ta det för att slippa lånen.

Hur ser ni på detta?

Vi började titta på bostadsrätter runt 2005. Då utlyste kommunen en arkitettävling för ett område i vår kommun och vi drömde om att kunna bo där. 

2010 köpte vi vår första lägenhet tillsammans. Redan då pratade man om att det var en bubbla och att marknaden skulle krascha när som helst. 

2015 köpte vi ett nybyggt BR-radhus med inflytt i mars 2016. Vart? Jo, i det område som vi drömt om sen 2005.

Vi har köpt vår bostad för att bo där under lång tid. Det är inte en spekulationsbostad där vi hoppas på att priset ökar så att vi kan köpa något dyrare. Vi skulle utan problem klara oss om vi blev av med jobben även om det så klart skulle behöva snålas.

Nu under covid så har jag, på mitt jobb, mer att göra än någonsin då vi jobbar mer digitalt och har digitala sändningar istället för konferenser och möten "på riktigt". Ingen på mitt jobb har mindre att göra sen covid kom. Samma sak med sambons jobb. Den produkt han jobbar med behövs oavsett om folk är sjuka eller friska.

Så nej, jag skulle inte sälja vår bostad för att kunna hyra en snordyr lägenhet istället (där vi skulle bo trängre och ha en likvärdig månadskostnad som idag). Vi satsar hellre på att amortera och få ner våra lånekostnader så vi får in mer luft i vår ekonomi om det skulle skita sig fullständigt.
  • Mrs Moneybags

Så länge det är bostadsbrist kommer priserna att vara höga. 

Det kommer gå upp och ner, precis som det alltid har gjort, men jag tror inte på någon krasch och jag planerar inte mitt liv efter att behöva bo i husvagn osv. Kommer det till den punkten, så visst, men jag räknar med att kunna bo kvar här i resten av mitt liv - om jag inte får för mig att flytta av något skäl. 

• Anonym (Anna)

Finns inget som tyder på att det blir en krasch i dagsläget. 

Däremot är det viktigt att se om sin ekonomi, dvs ha en bra buffert, ett långsiktigt sparande, pensionsspar osv. De som drabbas i kriser är oftast dom som lever från lön till lön, de som inte har någon framförhållning, de som dragit på sig för stora bo lån och/eller andra skulder. 

Har ni stresstestat er ekonomi? 

• Anonym (A)
    Anonym (Anna) skrev 2020-10-31 15:33:49 följande:

Däremot är det viktigt att se om sin ekonomi, dvs ha en bra buffert, ett långsiktigt sparande, pensionsspar osv. De som drabbas i kriser är oftast dom som lever från lön till lön, de som inte har någon framförhållning, de som dragit på sig för stora bo lån och/eller andra skulder. 

Så tror jag också.
  • Anonym (ekorren)

Vi har tjänat 2 miljoner rent bara på att bo under alla år som folk har gnällt om att det blir en krasch snart.

Nu har vi vårt drömboende och funderar på att köpa fler lägenheter och hyra ut.

• Limeblad

Verkligen! Det är ett problem om man inte säkrat upp sin ekonomi med buffert, a-kassa och försäkringar så man inte klarar sig om en eller båda i hushållet förlorar jobbet, blir sjuka eller räntorna stiger.
    Anonym (Dr No) skrev 2020-10-23 12:04:39 följande:

Ligger mycket i det du säger och vi har pratat om det också. Men vi tar det säkra före det osäkra.

En hyreslgh kan man säga upp och lämna om allt skulle gå åt hv, och köpa en husbil att bo i. men sitter man där med lån man inte kan betala, och en bostadsrätt som inte går att sälja...då blir det KFM nästa.

Det är väl ändå dyrare att köpa en husbil och hyra(!) en uppställningsplats för husvagn.
  • hammarhajen

Jag ser det som att det är dumt att köpa precis så dyrt som man får tillåtelse till av banken. Ska man köpa BR eller hus bör man ha marginaler i sin ekonomi och inte ta lån på maxbelopp. Annars får man köpa lite billigare eller spara lite längre tid.

Gäller dock inte bara nu under c-19 utan alltid. 

• Anonym (Dr No)

Vi har rätt bra ekonomi, med buffert på i dagsläget 400 k. Men skulle vi bli arbetslösa och bostadsrätten rasa i värde, då skulle vi ändå få det svårt. Tror många skulle få det. Lånen finns ju kvar.

Vi har c:a 2 milj miljoner i lån i dagsläget. Vi har kontaktat mäklare och kan nog få 5,5 milj för BR. Vi säljer !
  • Limeblad
    Anonym (Dr No) skrev 2020-11-06 11:55:34 följande:

Vi har rätt bra ekonomi, med buffert på i dagsläget 400 k. Men skulle vi bli arbetslösa och bostadsrätten rasa i värde, då skulle vi ändå få det svårt. Tror många skulle få det. Lånen finns ju kvar.

Vi har c:a 2 milj miljoner i lån i dagsläget. Vi har kontaktat mäklare och kan nog få 5,5 milj för BR. Vi säljer !

Tror du att bostadsmarknaden kommer gå ner med över 60% procent och att ni inte kommer ha a-kassa som täcker en ränta på 7 000 kr i månaden trots en buffert på 400k? Räknade på att räntan i detta katastrofscenario skulle vara 6% vilket inte känns särskilt troligt. Med nuvarande ränteläge är ju räntekostnaden under 2 000 kronor i månaden. Det klarar man rimligen under en övergångsperiod tills dess man fått nytt jobb även utan a-kassa med er buffert.
  • Anonym (F)

Man ska göra det som känns bra. Hade jag varit nära pensionen hade jag också åtminstone övervägt.
  • Anonym (Man med klös)

Vanlig folk har sällan nys om en krasch. Annars hade det varit väldigt lätt för alla att bara sälja och någon annan istället blivit förlorare.

Men jag håller väl med att krasch nu är osannolik mestadels på grund av det massiva pengatryckandet. Kraschen riskerar bli inflatorisk istället (som Weimar).
  • 82ndAirborne

Vi köpte vårt hus 1999, sen dess har det pratats om Bostadskrasch. Vi gav 800 tusen och nu är det värt 3.8 miljoner. vi har inte mer i lån än vi kan lösa dem om vi vill. De som ropade om krasch då sitter fortfarande i dyr lägenhet och ropar"kraschen kommer". 

• Jomenasså

Ni gör ju ett enormt misstag i ert tänk om värde på boendet.

Värdet är ju bara intressant om man ska sälja. Så länge ni bor kvar så spelar inte värdet någon roll utan det är kostnaden för boendet som spelar roll.

Med en 2 miljoner i lån på en lägenhet med ett värde på 5,5 så behöver ni inte amortera och räntan är låg. Har riktigt svårt att tro att ni får lägre omkostnader med ett annat boende.

Förstår inte varför alla stirrar sig blinda på värdet när dom inte vill eller måste sälja just då. Värdet är ju bara fiktivt tills man har pengarna i handen.

Har också enormt svårt att tro att räntorna skulle skjuta i höjden helt plötsligt.

En annan aspekt i boende är att alla vill ha ut så mycket vinst som möjligt men glömmer att så länge du flyttar till större så är det ofta mer gynnsamt över en längre tid att ha köpt billigt istället för att sälja dyrt.

Och den som nämnde att flytta till hyres. Ni tror inte att hyresvärdarna blir tvungna att höja hyror ifall räntor går upp? Bor man i hyres så betalar man ju för att någon annan ska ha råd att äga OCH tjäna pengar på det
Svar på tråden Krasch?