Anonym (Dr No) skrev 2020-10-23 11:39:42 följande:
Krasch?
Jag ser framför mig en krasch på bostadsmarknaden. Det byggs en massa, överallt, men vilka ska ha råd att köpa & bo i dessa, nu när konsumtionen minskar & arbetslösheten tilltar?
Och när alla vill sälja, så rasar priserna, och just då blir du och din make/maka möjligen utan jobb.
Kvar med en villa eller bostadsrätt, som i princip blir värdelös & utan möjlighet att betala lånen.
Staten pumpar in pengar i systemet för att detta inte ska bli fallet, men hur länge ska dessa nödåtgärder hålla?
Och vad händer när staten "tillverkar" pengar på det sättet, som inte motsvaras av verkliga värden (arbete)?
Vi har nu börjat leta hyreslght för att kunna sälja vår bostadsrätt. Det blir antagligen rätt hög hyra men vi får ta det för att slippa lånen.
Hur ser ni på detta?
Vi började titta på bostadsrätter runt 2005. Då utlyste kommunen en arkitettävling för ett område i vår kommun och vi drömde om att kunna bo där.
2010 köpte vi vår första lägenhet tillsammans. Redan då pratade man om att det var en bubbla och att marknaden skulle krascha när som helst.
2015 köpte vi ett nybyggt BR-radhus med inflytt i mars 2016. Vart? Jo, i det område som vi drömt om sen 2005.
Vi har köpt vår bostad för att bo där under lång tid. Det är inte en spekulationsbostad där vi hoppas på att priset ökar så att vi kan köpa något dyrare. Vi skulle utan problem klara oss om vi blev av med jobben även om det så klart skulle behöva snålas.
Nu under covid så har jag, på mitt jobb, mer att göra än någonsin då vi jobbar mer digitalt och har digitala sändningar istället för konferenser och möten "på riktigt". Ingen på mitt jobb har mindre att göra sen covid kom. Samma sak med sambons jobb. Den produkt han jobbar med behövs oavsett om folk är sjuka eller friska.
Så nej, jag skulle inte sälja vår bostad för att kunna hyra en snordyr lägenhet istället (där vi skulle bo trängre och ha en likvärdig månadskostnad som idag). Vi satsar hellre på att amortera och få ner våra lånekostnader så vi får in mer luft i vår ekonomi om det skulle skita sig fullständigt.