• Anonym (Ts)

När börja fira jul med respektive

Hej! Jag har varit tillsammans med min pojkvän i tre år och vi har varit sambos i två år. Dock kommer vi inte överens om hur vi ska fira jul. Vi vet att vi vill fira tillsammans med varandra, men båda två vill fira med släkten på ens egna sida. Det är för långt att åka emellan. Tycker dessutom det känns för tidigt att fira jul ihop, då vi inte är förlovade eller dylikt. Hur hade ni gjort? Känns tråkigt att vara utan honom på julafton men samtidigt trist att vara utan min familj.

• Svar på tråden När börja fira jul med respektive
  • neverpreggo

Det låter inte som det vore tidigt att fira jul ihop alls men om båda vill fira med sina familjer och det inte går att åka emellan så blir det svårt som du säger. Familjen känns viktigare vid jul än sambon som du ändå träffar hela tiden :)

• Tow2Mater

När ni börjar känna er som familj tillsammans, och inte bara kk som bor ihop.

Då kan ni börja fira vartannat år med varje släkt.

• Dexter dot com
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-23 23:07:35 följande:

Hej! Jag har varit tillsammans med min pojkvän i tre år och vi har varit sambos i två år. Dock kommer vi inte överens om hur vi ska fira jul. Vi vet att vi vill fira tillsammans med varandra, men båda två vill fira med släkten på ens egna sida. Det är för långt att åka emellan. Tycker dessutom det känns för tidigt att fira jul ihop, då vi inte är förlovade eller dylikt. Hur hade ni gjort? Känns tråkigt att vara utan honom på julafton men samtidigt trist att vara utan min familj.

Låter lite konstigt att ni bor ihop men du tycker det är för tidigt att fira jul ihop. Kan ni inte bjuda hem era familjer till er och fira tillsammans eller tex träffa din familj på julaftonen och hans på juldagen ?
  • Anonym (K)

På julafton firar du med din släkt och han med sin släkt. På juldagen firar ni tillsammans, och då är det bara er speciella dag.

• Anonym (C)

Vi firade jul ihop redan från början (blev ihop i februari, så det hade ju gått nästan ett år). Vi hade båda syskon som sedan några år fördelade sin tid mellan egna familjen och partnerns, så vi behövde inte vara först med att bryta traditionen att alla träffas varje julafton. Vi har en bit att resa så det blev några år där större delen av juldagen tillbringades på tåg, innan vi landade i att mina föräldrar firar julen på tu man hand och min familj samlas till nyår istället.

• Virriga Vera

Ni firar julafton vartannat år med respektive familj och juldagen kan ni bjuda hem den andra familjen till er för julmiddag.

• SilverEmma

Jag har alltid börjat fira jul tillsammans direkt när jag inlett ett seriöst förhållande. Vartannat år är vi hos min släkt på julafton, firar det året jul med hans släkt på lillejulafton eller på juldagen. Nästa år tvärtom. Sen är inget hugget i sten och alla inblandade är hyggligt flexibla, så det har hänt att det blivit julafton två år i rad med en släkt eller inget firande alls med någon släkt ett annat år.

• Anonym (eee)

Ni har bott ihop i två år. Det är väldigt länge och ur mitt perspektiv har man då hunnit hitta rutiner kring traditioner. Mitt förslag hade varit att ni kör vartannat år hos varje släkt. Men om ni inte tycker det är bra så gör ni förstås inte så :) .
    Det går väl utmärkt att fortsätta dela upp er som ni hittills gjort också, det är väl mest att så brukar man göra innan man blivit sambo. 
    Förlovning och annat har inget med saken att göra i mina ögon. 

Är ni väldigt unga? Jag får intrycket av någon som inte helt kapat navelsträngen till sin ursprungsfamilj och ni två har inga egna barn än så kanske känns det då viktigare att vara med föräldrar och syskon på jul? 

• Anonym (Sambomamma)

Ni firar jul ihop när ni vill. Om ni är förlovande eller inte spelar ingen roll (varför skulle det??).

Många växlar och firar hos respektive släkt varannat år. Vi firar alltid hos hans släkt och träffar min i mellandagarna. Funkar jättebra. En del par börjar fira ihop när de fått barn. Jag vet också familjer som alltid varit hemma hos sig själva sedan de fått barn.

Nya familjekonstallationer kräver nya traditioner. Det kommer att hända många gånger framöver, folk får barn, dör, gifter om sig, flyttar till hemmet mm. Då ändrar man sina traditioner efter hur släkten/familjen för tillfället ser ut.

Gör det ni har lust med!

• sextiotalist

Finns inget när man ska.

Om jag ser mig runt så har det förekommit allt från dag ett till barnen kom.

Sambons äldsta har två samboförhållande bakom sig där man firat ihop från dag 1, det yngre syskonet är inne på sin andra samborelation. De började fira jul ihop innan de blev sambo

I den tidigare så firade de aldrig jul ihop

Sambon och jag firade ihop innan vi blev sambos

Sambons ex har aldrig firat jul ihop med sin sambo

Svar på tråden När börja fira jul med respektive