• nytt eller gammalt

    Hur varmt har ni hemma?

    Jag har läst artiklar i DN om personer som fryser i sina hyresrätter och är ilskna på kommunala bostadsbolag som stryper värmen vid 21 grader. I artikeln verkar det som att de flesta har eller vill ha varmare än 21 grader inomhus om de får bestämma själva. Hur varmt har ni hemma och är ni nöjda med det? 

    Själv har jag en villa och 18-19 grader inomhus på vintern av klimatskäl. När vi åker bort flera dagar sänker jag till 15 grader. Det funkar bra, vi är friska och behöver inte jättevarmt inomhus. Det blir inte fuktigt och huset verkar inte lida av det heller. 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur varmt har ni hemma?
  • Anonym (C)

    Jag har betydligt större problem med värme än med kyla. Just nu ligger temperaturen runt 22 grader och jag tror inte att vi kommer att dra på elementen förrän den är nere på 18. I lägenheten där vi bodde innan hade vi aldrig på några element alls och temperaturen höll sig ändå gott och väl över tjugo grader. Jag har även bott i ett gammalt trähus med en snål hyresvärd och där blev det för kallt även för mig. Sexton grader i badrummet är inte så kul.

  • Anonym (brasmys)

    22 grader har vi där jag sitter nu.

    Men det är en gammal bostad så temperaturen varierar mellan rummen, bara lite sol så blir det jättevarmt med stora fönster på sommaren, eller så blir det kallt på vintern ibland när det är ruggigt ute. Men då kan man elda en mysig brasa.

  • Ann-Louise

    22 grader på vintern i hyresrätt. Detta är för kallt för mig som vill ha 24 grader för att må bra. 22 grader är ok om man håller på att fixa i lägenheten, men ska man sitta i soffan så fryser jag, och hämtar alltid mitt täcke

  • Anonym (C)
    Ann-Louise skrev 2020-10-24 15:14:55 följande:

    22 grader på vintern i hyresrätt. Detta är för kallt för mig som vill ha 24 grader för att må bra. 22 grader är ok om man håller på att fixa i lägenheten, men ska man sitta i soffan så fryser jag, och hämtar alltid mitt täcke


    Det är ju det som är så gött när det börjar bli svalare: att man får gosa in sig i alla sina härliga täcken och filtar!
  • nytt eller gammalt

    Kul att läsa era svar! 

    Är själv uppvuxen med sparsamma föräldrar, så på vintern var det alltid under 15 grader på morgonen. Det var kallt och inte så trevligt när man skulle äta frukost. 

    Funderar över om man generellt hade det kallare hemma förr i tiden? Vi blir allt mer bekväma nuförtiden, tänker jag. Pappa växte upp på landet och hade kakelugn i sitt rum som han hade ansvar för att elda själv. Om han var lat så kunde det tydligen vara frost på täcket på morgonen, haha. 

    Undrar om det finns forskning om vilken temperatur som är bäst om man tänker på ett hälsoperspektiv? Får nog googla lite på det. .

  • Jag är bara jag

    Ca 21 nere och drygt 2 grader varmare upp. Inte helt nöjd alltså. Går inte få det mer jämnt heller. På vintern kan det skilja 4 grader mellan kallaste och varmaste rummet.

  • hawthorne

    Vi bor i villa och har inte en och samma temperatur utan det varierar mellan rummen och tiden på dygnet. De gemensamma utrymmena ligger på 19-20 grader på dagarna på helgerna när vi är hemma, annars 15 grader. Sovrummen ligger på 15-16 grader.

  • Mascaraklumpar

    21,5 just nu. Vi har just kommit ned till vad vi anser är en normal temperatur (juli-augusti hade vi runt 28-30, i september 25-26) så vi är väldigt nöjda. 18 grader är lite för kallt tycker jag, men jag har mycket hellre 18 grader än 28.

  • Aniiee

    Just nu har jag 19 grader vid skrivbordet och fönstret öppet. 4 grader ute. Jag tycker det är lite varmt, men jag är varmblodig som ett odjur också. I sovrummet får det inte vara över 18 grader, då kan jag inte sova. Helst ska det väl vara 14-15 och jag må ste ha fönstret öppet oberoende temperatur i princip (ja, jag har sovit med öppet fönster när det varit -18....), men då klagar ugan på att det är kallt. Inte lätt, det där, alltid.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

    Just nu har jag 19 grader vid skrivbordet och fönstret öppet. 4 grader ute. Jag tycker det är lite varmt, men jag är varmblodig som ett odjur också. I sovrummet får det inte vara över 18 grader, då kan jag inte sova. Helst ska det väl vara 14-15 och jag må ste ha fönstret öppet oberoende temperatur i princip (ja, jag har sovit med öppet fönster när det varit -18....), men då klagar ugan på att det är kallt. Inte lätt, det där, alltid.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • flygrl

    Har typ 23° i min lägenhet men skulle gärna ha varmare om det gick, uppåt 25° vore skönt. Jag älskar värme och mår som bäst då, både utomhus och inomhus. För min del fick det gärna va runt 30° utomhus året om faktiskt. 17-18° i sovrummet...hemskt jue...brrr. :/

  • Anonym (-)

    Brukar ligga kring 17 i sovrummet och 18-19 i övrigt.

    Är det 19 grader utomhus går folk i t-shirt.

    Är det 19 grader inomhus går folk i dunjacka.

    Det är fel på folk.

  • Vildbi
    Anonym (-) skrev 2020-10-25 23:44:09 följande:

    Brukar ligga kring 17 i sovrummet och 18-19 i övrigt.

    Är det 19 grader utomhus går folk i t-shirt.

    Är det 19 grader inomhus går folk i dunjacka.

    Det är fel på folk.


    Hahahahahahahaha sant!

    Jag har 18 grader i hela huset och är nöjd. Värre på sommaren, men ska installera luftvärmepump för kylans skull.
  • nytt eller gammalt
    Anonym (-) skrev 2020-10-25 23:44:09 följande:

    Brukar ligga kring 17 i sovrummet och 18-19 i övrigt.

    Är det 19 grader utomhus går folk i t-shirt.

    Är det 19 grader inomhus går folk i dunjacka.

    Det är fel på folk.


    Haha så sant!!!
  • flygrl
    Anonym (-) skrev 2020-10-25 23:44:09 följande:

    Brukar ligga kring 17 i sovrummet och 18-19 i övrigt.

    Är det 19 grader utomhus går folk i t-shirt.

    Är det 19 grader inomhus går folk i dunjacka.

    Det är fel på folk.


    Ja, jag kanske upplever 19° olika beroende på om det är utomhus eller inomhus MEN om jag nu tycker det känns kyligt när det är 18-19° i lägenheten så är det väl så och då klär jag mig därefter.

    Jag är frusen av mig och det är väl helt enkelt så jag funkar. Vi människor är olika med lite olika behov helt enkelt. Förresten tycker inte jag 19° utomhus är jättevarmt och brukar faktiskt dra på mig typ en tröja om jag tex. sitter ute och läser i den temperaturen.
  • Anonym (C.l)

    I lägenheten jag bodde i senast före husköp för ett fyra år sen hade jag varmt. 24 grader. Vintertid. (Sommar blev det några grader varmare.) Var mkt nöjd, kunde strutta runt i underkläder utan att frysa när jag var hemma.

    Flytt till hus, Hej verkligheten haha. Skämt åsido jag är uppvuxen i hus så för mig var lgh det avvikande. Nu har vi runt 19, det hamnar aldrig under 18 och aldrig över 20. Tycker det funkar bra, vi är nöjda. Yllesockar och en pläd både mysigare och billigare (!) än att dra på mer värme. Vi har bara direktverkande el och bor rätt långt norrut.

    Som en bonus märker jag att hundarna trivs mycket bättre med någon grad svalare inomhus.

    Men visst kan jag sakna att alltid vara genomvarm. ;)

Svar på tråden Hur varmt har ni hemma?