• askyfullofstars

    Råd angående nattningarna - förstörd mamma

    Det här är åter igen en kväll lik de andra. Försökt nattat barnet i 2,5 timmar. Klockan är nu 22.49 och barnet sover ännu inte. Slutar alltid upp med frustration ilska och att jag och maken bråkar. Utöver detta är jag tidigt gravid och lider av sömnbrist sedan innan pga min man som snarkar som FAN varje natt.

    Bävar inför varje kväll pga långa nattningar och det slutar alltid upp med att jag blir frustrerad på mitt barn och känner mig därefter som en värdelös mamma som tappat tålamodet.

    Vad ska man ta sig till? Jag blir seriöst galen snart.

  • Svar på tråden Råd angående nattningarna - förstörd mamma
  • lövet2

    Hur gammalt är barnet? Kanske dags att sluta sova middag?

    Om det är någon tröst, så kommer barnet att somna en timme tidigare i morgon kväll, när vi ställt om klockan.

  • Mortiscia80

    Har ni bra rutiner över dagsrytmen? Ålder? Sömn dagtid, hur länge och hur sent? Hur ser läggningsrutinen ut? Sover barnet i eget rum, egen säng, samsovning? Amning eller annan vätska innan läggning?

    Ett tips på rak arm är att det kanske är dags att låta pappa natt istället vissa kvällar, varannan kväll är bra att få in som vana så barnet kan läggas av vilken av er som helst för snart har ni en till som du kanske inte kan gå ifrån så länge.

    Kan ni sova i skilda rum du och maken? Man snarkar mindre om man ligger på sidan. Han kanske behöver träffa en läkare annars.

  • S23

    Nu är det bra med lite mer imfo. Men ett bra tips jag fått förut är att ha koll på när barnet börjar gnugga sig i ögonen på kvällen, ofta sker det vid ungefär samma tid. När du kommit fram tid vilken tid detta handlar om så lägger du barnet en halvtimme INNAN den tiden. När barnet börjar gnugga sig i ögonen är hen redan övertrött och kan vara svår att söva

Svar på tråden Råd angående nattningarna - förstörd mamma