• SweetJune

    Gick ni ner i tid efter inskolning?

    Hej!

    Gick ni ner i tid efter inskolning? Hur mycket i % och hade ni då barnet/barnen ngn dag hemma? Skyddade ni SGI eller inte?

    Tack

  • Svar på tråden Gick ni ner i tid efter inskolning?
  • nnnnnnnn

    Vi har båda jobbat deltid länge med varje barn.
    Direkt efter inskolning har vi jobbat ca 140% tillsammans dvs fördelat tex 70%+70% eller 65%+75%
    Sen har vi höjt lite efter hand, men jobbat deltid tills barnet varit 8 år och man inte fått ta ut mer ledighet (gamla reglerna, numera är det 12 år som gäller).
    Vi har valt att skydda SGI för båda av oss, så att vi haft maxad SGI vid sjukdom, VAB och nästa barns födelse.

    Därför har vi haft ett jättetufft första år, när vi försökt att inte ta ut någon FP alls, samtidigt som vi försökt jobba så lite som möjligt.
    Men massor med ledighet i många år! SÅ tid, men inte mkt pengar...

  • SweetJune
    nnnnnnnn skrev 2020-10-26 19:32:31 följande:

    Vi har båda jobbat deltid länge med varje barn.

    Direkt efter inskolning har vi jobbat ca 140% tillsammans dvs fördelat tex 70%+70% eller 65%+75%

    Sen har vi höjt lite efter hand, men jobbat deltid tills barnet varit 8 år och man inte fått ta ut mer ledighet (gamla reglerna, numera är det 12 år som gäller).

    Vi har valt att skydda SGI för båda av oss, så att vi haft maxad SGI vid sjukdom, VAB och nästa barns födelse.

    Därför har vi haft ett jättetufft första år, när vi försökt att inte ta ut någon FP alls, samtidigt som vi försökt jobba så lite som möjligt.

    Men massor med ledighet i många år! SÅ tid, men inte mkt pengar...


    Vi tänkte att min man skulle gå ner till 60% första året men då får han 19 istället för 32 dagar semester, kvoten för semester blir typ 1.7 dvs tar han en dag ledigt drar dem det dubbla och även

    vid vab så tror det får blir 75% påverkas annars enormt. Jag har mer flexibelt jobb där jag kan hämta tidigt men får jobba kvällar/helger.
  • SweetJune
    nnnnnnnn skrev 2020-10-26 19:32:31 följande:

    Vi har båda jobbat deltid länge med varje barn.

    Direkt efter inskolning har vi jobbat ca 140% tillsammans dvs fördelat tex 70%+70% eller 65%+75%

    Sen har vi höjt lite efter hand, men jobbat deltid tills barnet varit 8 år och man inte fått ta ut mer ledighet (gamla reglerna, numera är det 12 år som gäller).

    Vi har valt att skydda SGI för båda av oss, så att vi haft maxad SGI vid sjukdom, VAB och nästa barns födelse.

    Därför har vi haft ett jättetufft första år, när vi försökt att inte ta ut någon FP alls, samtidigt som vi försökt jobba så lite som möjligt.

    Men massor med ledighet i många år! SÅ tid, men inte mkt pengar...


    Vad innebar det när ni gick ni ner i tid, vilka tider hade barnet då på förskola?
  • Blåbil

    Min man gick ner till 80 procent när vår dotter började förskola. Hon har alltid gått på förskola ca 9-16 men var hemma en dag i veckan med pappa. Han har/hade så hög lön att hans sgi inte påverkades av deltid. Jag har aldrig jobbat deltid, min lön är ju mycket lägre än hans och jag känner att jag inte riktigt har råd att göra det. Nu när hon börjat förskoleklass jobbar han inte deltid.

  • Anonym (Hemmamamma)

    Tog det ett snäpp längre; jag var hemma med barnet hela förskoletiden.

    Din vardag är ditt barns barndom.

  • Anotherone

    Ja det har jag gjort.
    När vi fick vårt första barn "behövdes" det inte, han fick korta dagar på dagis ändå pga min man jobbade skift.
    Men nu med andra barnet så har vi dels bättre inkomster och dels så är vi äldre, vi vill ha mer ork i vardagen. Plus att äldsta barnet har aktiviteter så vi vill ha mer tid hemma tillsammans.
    Jag jobbar drygt 80%, skyddar min SGI. Tanken är att göra så till barnets fyraårsdag (så att vi är nere på 96 dagar då), sen får vi se.
    Maken jobbar heltid.

  • Anonym (myself)

    Inte gått ner i tid alls - man får så mycket mindre betald samtidigt som man blir bara mer stressad för att man ändå behöver utföra sina uppgifter fast på kortare tid (i alla fall, där man kan ta jobbet med sig hem). Så, vi båda flexade istället - min man brukade lämna på FK och jag - hämta. Det gick jättebra.

  • Anonym (Inget)

    Nej, vi gick inte ner i tid. Vi valde att skaffa oss jobb där vi kunnat styra våra tider själva så långt som möjligt istället. Jag skulle aldrig gå ner i tid nu. Det får i så fall min man göra.

  • nnnnnnnn
    SweetJune skrev 2020-10-26 19:57:25 följande:
    Vad innebar det när ni gick ni ner i tid, vilka tider hade barnet då på förskola?
    VI har jobbat även lite omlott, ena lämnar lite senare och andra hämtar lite tidigare, så de har inte haft så långa dagar på fsk.
    Normalt i början ca 9-14, varav de sovit ungefär 2 h dvs ca 15 h vakentid på fsk + 10 h sovtid.

Svar på tråden Gick ni ner i tid efter inskolning?