• linnean21

    Gravid trots negativt eller tog jag fel ÄL dag?

    Hej

    Jag fick mitt första barn i mars 2020 och fick tillbaka min mens i juli. Sen dess har vi försökt med ett syskon och har haft 3 regelbundna cyklar nu, jag blöder dock mer än innan graviditeten och förra månaden trodde jag nästan att jag hade fått missfall för det skiljde sig så mycket, dock hade jag inte speciellt ont mer än ryggont i nån vecka.

    Jag har aldrig haft en menscykel längre än 33 dagar så jag har alltid haft stenkoll när min mens ska komma och enda gången den varit sen var när jag blev gravid så det hade ju sin förklaring. Men nu står jag här på dag 36 med 2 negativa gravtest och känner mig förtvivlad. Var ganska säker på att jag hade ÄL CD21-22 för jag haft de dom senaste gångerna men nu har jag haft väldigt mycket flytningar i dagarna och CD32 var det väldig trådiga.


    Missade jag min ÄL och den var egentligen CD32 och mensen kommer inom nån vecka? Lägger inte särskilt mycket hopp i att jag skulle vara en s.k solskenshistoria och vara gravid ändå trots jag saknar symptom mer än utebliven mens, men kan ju givetvis inte slå bort tanken när det är det enda jag vill bli. Kan det ha varit ett missfall och att kroppen är lite i ofas? 


    Har alltid varit en aktiv och tränande människa men nu på senaste tiden har jag ökat min träningsmängd en aning, kan det ha påverkat min mens?

    Jag vet egentligen inte vad det är jag vill fråga om för jag har 100 funderingar i skallen och gråter mest bara, vill nog bara bolla lite tankar i huvudet och se om någon där ute varit med om liknande.. Jag tror på gravtesten men jag förstår ändå inte riktigt vad som är "fel" 

  • Svar på tråden Gravid trots negativt eller tog jag fel ÄL dag?
  • Keabro

    Jag fick barn i år också och vill ha ett till.. Har precis fått tillbaka mensen men den beter sig inte som vanligt.

    Som jag förstår det så kan mensen vara väldigt oregelbunden i början efter en förlossning och att det kan ta lång tid innan den stabiliserar sig..

    Jag har pratat med gyn (bokat en tid men inte varit där än) och i telefonen sa hon att man kan ha ägglossning utan mens och mens utan ägglossning? Så kroppen kan skippa en mens tydligen men ändå ägglossa igen sen? Därför kan vissa cyklar tyckas vara superlånga, men egentligen så hoppade den bara mensen..

    Vet inte om det hjälper dig då jag inte har koll på min cykel alls nu efter graviditeten och därför bokat ett gynbesök för att kolla om ägglossningen ens kommit igång.. Men enligt gyn så kunde det ta ett tag för kroppen att stabilisera sig..

    Jag letar också symptom och tänker på det hela tiden.. Ville bli gravid helst igår liksom men bara man ligger (haha) i och försöker så ska man nog inte ha dåligt samvete över att inte ha gjort allt man kan för att bli gravid igen.

  • linnean21

    Grattis och vad fantastiskt att du blivit mamma också!

    Alltså jag visste om att man kunde ha mens utan ägglossning men de omvända visste jag inte! Nej jag vet inte vad någon skulle kunna hjälpa mig med egentligen, man är bara förtvivlad och spottar ur sig tankar..

    Ja man tänker nog på de minst en gång i halvtimme alltså, de är sån energitjuv.. de är tur man har lillen att krama om och vända fokuset på!

Svar på tråden Gravid trots negativt eller tog jag fel ÄL dag?