• Lindhis

provera + gravid

Nu är jag åter här med tusen och en frågor. Tänkte höra om någon av er kan ge ett svar, har tänkt ringa gyn nu i början av veckan också.

Jag äter provera för att få ordning på min mens och ev få äl mer regelbundet. Eftersom jag mådde väldigt dåligt av dessa tabletterna så sa min gyn. läkare att jag kunde göra min cykel lite längre..... hade tänkt börja ta min 10 dagars kur nu i veckan men så slog det mig eftersom vi inte skyddar oss vid sex och nu haft barnfri weekend mm så vet jag ju inte om jag kan haft äl nu och då blivit gravid.... har även tagit rosenrot och en omega olja som innehåller jättenattljusolja sen sista blödningen och jag hade nu under veckan jätte ont i tjejmagen..... kunde knappt ta på den. misstänkte att jag kan ha haft äl därför.
    Hur ska jag nu göra med mina tabletter eftersom jag vet att man inte ska ta dem när man är gravid?? Någon som varit med om detta?

Hoppas att någon vet något... är ju inte så akut att jag måste ringa sjukhuset för att veta men jag funderar ju.... testa mig kan jag ju tidigast göra om någon vecka och jag vet sen tidigare att jag måste testa rätt sent för att få utslag. För är jag inte gravid så vill jag ju ta min kur som jag ska...

• Svar på tråden provera + gravid
  • dison

Tanken med Provera är att man ska ta den strax efter ägglossning, så den hindrar inte graviditet och är heller inte farligt vid en tidig graviditet, enligt de gynekologer som jag har haft. Är man med barn och tar Provera så blir det bara ingen blödning av den. Men jag förstår inte heller varför det står så i FASS, vi är ju många som försöker bli gravida och som äter Provera regelbundet.

• Lindhis

Tack för ditt svar.... hade för mig att jag läst att det inte skulle vara farligt i början av en grav. skulle dock egentligen byta min provera mot primolut nor för att se om jag slapp vissa av biverkningarna jag fick med proveran men den verkade jätte mycket farligare när man läste fass så jag kör på min provera och mår skit i 10 dagar.

Liksom dig undrar jag ju varför det står så i fass när som du säger,vi är många som tar provera och samtidigt hoppas på att bli gravid. Sen är det ju klart att det inte är bra att ta när man väl vet att man är gravid men det är många mediciner som inte är det.

• dison

Jag började med PrimolutNor men bytte till Provera, som enligt min gynekolog är bättre både ur biverkningssynpunkt och mindre farligt vid en ev. graviditet. Jag tycker Provera har färre biverkningar än PrimolutNor, men man kommer nog tyvärr inte ifrån att det är jobbigt att ta dessa tabletter.

• Lindhis

Har ätit primolut nor en kur tidigare och kände då inte av några biverkningar på samma sätt som jag gör av provera men som sagt det är säkert lika bra att ta mina provera i alla fall trots att jag blir jätte nere av dem.  Tänkte börja i morgon så man får det gjort för denna gång och så får man ju veta om man blivit gravid också när kuren väl är över.

• Tildalina

Hej tjejer!
    Jag fick idag utskrivet Primolut Nor av KK. Är så rädd för alla dessa biverkningar jag läste om! Ni som ätit dem, har ni fått Acne och finnar och så eller hur har era biverkningar blivit?? Läste bipacksedeln och det var ju en hiskelig massa biverningar... hjälp!

• dison

Tildalina: för mig har det främst varit två biverkningar som varit jobbiga:
    1, nedstämdhet
    2, extra hungrig/sugen

Lycka till!

• Lindhis

Då va man inne på andra dagen av proveran.... känner mig skit deppig, yrsel, halsbränna och allmänt sötsugen.... blä

• Tildalina

Jag är nu inne på min fjärde dag av primolut, än så länge ingen biverkning alls (peppar peppar) känner ig som vanligt och inte en finne. Skönt!
    Såå... om man nu skulle visa sig vara gravid, så kommer inte blödningen efter avslutad kur??

• Lindhis

det ska den inte göra vad jag har förstått.

• Tildalina

Okej! Blir lite nojig eftersom jag fick ett positivt Äl test i lördags. Då är det inte farligt att äta primolut OM det skulle ha blivit något??

Sorry om jag frågar så mycket och dumt

• Lindhis

Jag vet inte hur det påverkar fostret men vad jag har förstått är att primolut är lite sämre än provera om man skulle bli gravid men det är ju många som får det utskrivet av oss som vill ha barn fast man inte är regelbunden. Orolig så ring till kk på måndag och hör.

Svar på tråden provera + gravid