• Tue 27 Oct 2020 13:52
    2029 visningar
    18 svar
    18
    2029

    Utmätning i hemmet av KFM, vad tar dom?

    Har någon erfarenhet av att Kronofogden kommit hem till er för utmätning av saker i hemmet? Önskar exempel på vilka saker de tog och inte tog. 


     

  • Svar på tråden Utmätning i hemmet av KFM, vad tar dom?
  • Tue 27 Oct 2020 13:55
    #1

    Dom tar allt av värde, läs på deras hemsida.

  • Tue 27 Oct 2020 13:57
    #2
    dwerty skrev 2020-10-27 13:52:43 följande:

    Har någon erfarenhet av att Kronofogden kommit hem till er för utmätning av saker i hemmet? Önskar exempel på vilka saker de tog och inte tog. 


     


    1) Inte saker som behövs för skälig levnadsstandard
    2) Saker med visst värde som kan omsättas till pengar

    Se deras hemsida för detaljer eller ring och fråga.
  • Tue 27 Oct 2020 13:58
    #3

    Ja, jag förstår att de tar allt av värde och jag har läst på deras hemsida. Där är det ju rätt allmänt beskrivet så därför ville jag ha lite exempel. 


    Tex, de tog TVn men inte Tv bänken (eller de tog båda?)


    De tog barnens skridskor, eller de tog inte barnens skridskor?


    De tog brödrost? 


    osv osv om något har exempel så vore de intressant att veta...

  • Tue 27 Oct 2020 14:06
    #4
    dwerty skrev 2020-10-27 13:58:44 följande:

    Ja, jag förstår att de tar allt av värde och jag har läst på deras hemsida. Där är det ju rätt allmänt beskrivet så därför ville jag ha lite exempel. 


    Tex, de tog TVn men inte Tv bänken (eller de tog båda?)


    De tog barnens skridskor, eller de tog inte barnens skridskor?


    De tog brödrost? 


    osv osv om något har exempel så vore de intressant att veta...


    Tar: Aktier, sommarstuga, värdefulla smycken, bil, dyr hemelektronik som kan omsättas
    Tar inte: Begagnade bruksföremål utan stort värde

    Generellt: Är man normal medelsvensson så är det långt ifrån alltid de gör hembesök och tar saker. Det finns sällan saker som går att omsätta till något vettigt värde. De går igenom konton, fordon, fastigheter, inklusive historik, och nöjer sig med det.


  • Anonym (maken fick besök)
    Tue 27 Oct 2020 14:51
    #5
    +1

    Tog relativt ny fyrhjuling.

    Tog inte bilar, cyklar, TV (trots att det fanns fler än 1), ljudanläggning, datorer (fanns 3-4 stycken), Playstation, X-box, guldsmycken och definitivt inte brödrost, vattenkokare etc.

  • Tue 27 Oct 2020 15:42
    #6

    OJ, vad konstigt att de inte tog de där sakerna som du räknat upp. Tänker ljudanläggning och smycken borde ha värde. Eller täckte inkomsten från fyrhjulingen skulden och därför struntade dom i resten?


    Kom dom direkt med ett stort släp eller kom dom först dit för att "inventera" och sedan ringa dit något släp som dom kunde ta med sig fyrhjulingen på?


    KFM kommer till oss nästa vecka och jag började fundera på vad de skulle ta.. Tänkte att de skulle ta min byrå som jag köpt på blocket lixom... :D haha.. litar inte på de som står på hemsidan lixom där allt tonas ner. Har ju inte något spec av värde lixom förutom sådant som har värde "för mig". Ja TV såklart finns men blir ju intressant att se vad dom kommer ta med sig..

  • Anonym (de tog inget alls)
    Tue 27 Oct 2020 16:02
    #7

    De tog verkligen ingenting. Inte någon av datorerna, ingen av tv-apparaterna, inte en spelkonsol. De tog inte ens bokhyllan värd 150 papp, men det var nog mest för att det var den enda bokhyllan, och en bokylla får man ju ha, och de inte hade en aning om dess värde.

  • Tue 27 Oct 2020 16:18
    #8

    Ok tack för svar, intressant. Ja de lär väl inte vetat att bokhyllan var värd så mycket kanske :)

    Bor i lgh och har vindsförråd. Mest gamla bebiskläder, nån pulka, fotoalbum och skit men tror de de ska upp där också rota med? Lite obehagligt att ha någon i hemmet. Kom de flera personer tillsammans hos er som haft en sån här utmätning?

  • Wed 28 Oct 2020 08:24
    #9
    Anonym (de tog inget alls) skrev 2020-10-27 16:02:06 följande:
    De tog verkligen ingenting. Inte någon av datorerna, ingen av tv-apparaterna, inte en spelkonsol. De tog inte ens bokhyllan värd 150 papp, men det var nog mest för att det var den enda bokhyllan, och en bokylla får man ju ha, och de inte hade en aning om dess värde.
    En bokhylla för 150 papp måste vara gjord av diamanter.... och vem köper ens en sån dyr bokhylla??
  • Vaness­a89
    Wed 28 Oct 2020 09:22
    #10
    -1 +1

    Vet inte vad kronofogden tar. Däremot borde soc ta era barn då ni är fullkomligt ansvarslösa.

  • Anonym (maken fick besök)
    Wed 28 Oct 2020 10:53
    #11
    dwerty skrev 2020-10-27 15:42:07 följande:

    OJ, vad konstigt att de inte tog de där sakerna som du räknat upp. Tänker ljudanläggning och smycken borde ha värde. Eller täckte inkomsten från fyrhjulingen skulden och därför struntade dom i resten?


    Kom dom direkt med ett stort släp eller kom dom först dit för att "inventera" och sedan ringa dit något släp som dom kunde ta med sig fyrhjulingen på?


    KFM kommer till oss nästa vecka och jag började fundera på vad de skulle ta.. Tänkte att de skulle ta min byrå som jag köpt på blocket lixom... :D haha.. litar inte på de som står på hemsidan lixom där allt tonas ner. Har ju inte något spec av värde lixom förutom sådant som har värde "för mig". Ja TV såklart finns men blir ju intressant att se vad dom kommer ta med sig..


    Nej, fyrhjulingen var väl värd kanske 50000 kr och skulderna mer än 10 ggr mer. Den hämtades senare.

    Guldsmycken var ju framförallt mina, men de letade ju inte och öppnade inga lådor, skåp eller skrin. De frågade mest om det fanns något av värde.

    Normala möbler tar de ju inte, det ingår i beneficiet. Likaså normal TV och dator. Barnens normala kläder, skor, skridskor, skidor etc tas ju inte. Verkar som om en "normal" ljudanläggning och spelkonsoler inte heller rörs.

    Vet inte hur de ställde sig till att jag ägde huset själv (vi var inte heller gifta då) och därför inte tog något mer än fyrhjulingen som uppenbart var hans.
  • Anonym (de tog inget alls)
    Wed 28 Oct 2020 13:32
    #12
    Långbenopluto skrev 2020-10-28 08:24:35 följande:
    En bokhylla för 150 papp måste vara gjord av diamanter.... och vem köper ens en sån dyr bokhylla??
    Min morfar köpte den till min mormor i present för på 50talet. Då kostade den så klart inte så mycket. Den är fin, stor och i något ädelträ, jag mins inte vilket. Det var när hennes arv skiftades för några år sedan som värderarna sa att man utan problem borde kunna få 150 000 för den. Men så var det också det enda av riktigt värde min mormor ägde.
  • me33
    Thu 29 Oct 2020 08:44
    #13
    dwerty skrev 2020-10-27 16:18:41 följande:

    Ok tack för svar, intressant. Ja de lär väl inte vetat att bokhyllan var värd så mycket kanske :)

    Bor i lgh och har vindsförråd. Mest gamla bebiskläder, nån pulka, fotoalbum och skit men tror de de ska upp där också rota med? Lite obehagligt att ha någon i hemmet. Kom de flera personer tillsammans hos er som haft en sån här utmätning?


    Tänker du gömma allt av värde på vinden eller? 

    Om du gör så riskerar du fängelse f.ö.
  • sextio­talist
    Thu 29 Oct 2020 10:44
    #14
    me33 skrev 2020-10-29 08:44:27 följande:

    Tänker du gömma allt av värde på vinden eller? 

    Om du gör så riskerar du fängelse f.ö.


    Nja, då ska det röra sig om rejäla tillgångar och framför allt näringsidkare och om man tittar på rättsfall så har det varit böter och näringsförbud och endast näringsidkare

    Skulle tippa på att det är mer intressant för att komma åt grov kriminalitet.

    Om man ställer undan ett ärvt skåp så riskerar man inte fängelse
  • Thu 29 Oct 2020 17:24
    #15

    Nej hade inte tänkt gömma något, finns lixom inget att gömma.. de får gärna komma upp på vinden och rota. Var mest nyfiken på hur de går till. Har inget särskilt i lgh heller, men ska ändå bli intressant och se hur de tänker. Har mest vanliga saker såsom tv, Playstation, bärbar dator, vanliga Ikea-möbler, inga märkeskläder heller utan H&M osv.

  • Anonym (Gia)
    Thu 29 Oct 2020 17:50
    #16
    Anonym (de tog inget alls) skrev 2020-10-28 13:32:06 följande:

    Min morfar köpte den till min mormor i present för på 50talet. Då kostade den så klart inte så mycket. Den är fin, stor och i något ädelträ, jag mins inte vilket. Det var när hennes arv skiftades för några år sedan som värderarna sa att man utan problem borde kunna få 150 000 för den. Men så var det också det enda av riktigt värde min mormor ägde.


    Även om den är värd så mycket, så är det nog svårt för kronofogden att få den såld. De som har de pengarna att lägga på en bokhylla är kanske inte de som går på deras auktioner.

    Så det handlar ju inte bara om värdet på sakerna, även om de faktiskt går att sälja.
    Vanessa89 skrev 2020-10-28 09:22:26 följande:

    Vet inte vad kronofogden tar. Däremot borde soc ta era barn då ni är fullkomligt ansvarslösa.


    Men gå och lägg dig! Du har ingen aning om vad som hänt ts, och det lär vara mer traumatiskt för barnen att växa upp i fosterhem än att ha föräldrar med skulder.
  • Thu 29 Oct 2020 18:33
    #17
    Anonym (Gia) skrev 2020-10-29 17:50:38 följande:
    Även om den är värd så mycket, så är det nog svårt för kronofogden att få den såld. De som har de pengarna att lägga på en bokhylla är kanske inte de som går på deras auktioner.

    Så det handlar ju inte bara om värdet på sakerna, även om de faktiskt går att sälja.
    Vanessa89 skrev 2020-10-28 09:22:26 följande:

    Vet inte vad kronofogden tar. Däremot borde soc ta era barn då ni är fullkomligt ansvarslösa.


    Men gå och lägg dig! Du har ingen aning om vad som hänt ts, och det lär vara mer traumatiskt för barnen att växa upp i fosterhem än att ha föräldrar med skulder.

    Tack till dig som skriver så snällt :) Jag kan ta och tillägga för den som är orolig att barnen har det bra! Vi lever ett vanligt liv med skola och dagis för barnen och jobb för oss vuxna. Barnen bor i ett kärleksfullt hem, de får gå på fritidsaktiveter, de har kläder, leksaker och bra mat. Vi har kompisar och släktingar som vi umgås med och vi mår bra trots att vi har skulder. Den som inte varit i en sådan här situation att man får utmätning i hemmet kanske inte kan begripa hur det kan gå så långt med skulder osv. Jag kan fatta det, och tänkte nog samma sak själv innan. Men enkelt förklarat har det blivit som det blivit pga borgenärsskap i ett bolag som gick i konkurs.  Skulderna kommer klara upp sig efter lite tid, men tills dess så lever vi ett vanligt liv och ingen som är deprimerad för det. Hoppas det var förklaring nog till den oroliga. 


    Tack till er som tagit er tid att svara på tråden, jag uppdaterar sedan när de varit här så får vi se hur de har gott. Kanske finns någon mer som har nytta av denna tråd. Skapade den mest för mental förberedelse, för att få veta hur de går till och vad de tar. Kommer inte gömma något för den som är orolig över det...

  • Anonym (Gia)
    Thu 29 Oct 2020 20:18
    #18
    +1
    dwerty skrev 2020-10-29 18:33:37 följande:

    Tack till dig som skriver så snällt :) Jag kan ta och tillägga för den som är orolig att barnen har det bra! Vi lever ett vanligt liv med skola och dagis för barnen och jobb för oss vuxna. Barnen bor i ett kärleksfullt hem, de får gå på fritidsaktiveter, de har kläder, leksaker och bra mat. Vi har kompisar och släktingar som vi umgås med och vi mår bra trots att vi har skulder. Den som inte varit i en sådan här situation att man får utmätning i hemmet kanske inte kan begripa hur det kan gå så långt med skulder osv. Jag kan fatta det, och tänkte nog samma sak själv innan. Men enkelt förklarat har det blivit som det blivit pga borgenärsskap i ett bolag som gick i konkurs.  Skulderna kommer klara upp sig efter lite tid, men tills dess så lever vi ett vanligt liv och ingen som är deprimerad för det. Hoppas det var förklaring nog till den oroliga. 

    Tack till er som tagit er tid att svara på tråden, jag uppdaterar sedan när de varit här så får vi se hur de har gott. Kanske finns någon mer som har nytta av denna tråd. Skapade den mest för mental förberedelse, för att få veta hur de går till och vad de tar. Kommer inte gömma något för den som är orolig över det...


    Lyssna inte på idioter.

    Har varit i er sits, dock kom kf aldrig hem till mig/oss. Men vad jag förstår tar de bara saker med värde som faktiskt kan säljas. Har ni dessutom höga skulder så spelar det ju ingen roll om de skulle ta saker för några tusenlappar. Ska det säljas egendomar så ska det kunna minska skulderna så det är märkbart.

    Tänk att de som kommer är människor som är vana vid att människor är ledsna och oroliga när de kommer, och att de kommer behandla både er och era saker med respekt.

    Att era barn har det bra tror jag inte någon tvivlar på, mer än de som måste göra sig märkvärdiga i trådar som dessa. Det är vanligt med skulder och i tider som dessa är det ju ännu lättare att hamna där.

    Hur eller varför spelar ingen roll, hur man hanterar det spelar roll. Mina skulder låg kvar i flera år tills jag äntligen lyckades få rätsida på livet och betalade av alltihop under 1 år. Mina barn har aldrig vetat om att jag hade skulder och de har liksom dina haft mat på bordet, kläder, leksaker och aktiviteter. Kanske inte lyxliv men ett Vanligt liv, och det räcker gott och väl!

    Lycka till, ts! Ni fixar detta!
Svar på tråden Utmätning i hemmet av KFM, vad tar dom?