• Anonym (Katten)

Bidragsfusk csn? HJÄLP

Hjälp!

Jag har pluggat på komvux i sedan maj 2019. Har under mina 18 månader gjort 7 kurser på 100 poäng styck totalt. (Gymnasiekurser).

Har under hela tiden, eller från aug/sep 2019 fått fullt studiebidrag på 1250kr per månad under studieåret.

Problemet är att mina kurser som jag pluggat ska ha varit på heltid, med 100% studietakt.

Om man räknar ut hur många kurser jag gjort, så har ju mina kurser legat på allt ifrån 36% till 83% i studietakt, något som jag nu förstått att JAG måste anmäla till CSN så att dom i sin tur kan ändra hur mycket studiebidrag jag har rätt till.

Jag har alltså under hela min tid på komvux trott att min studievägledare fixat det, då jag har ändrat kurstakten via henne, (började plugga via komvux som 17åring, därav har jag inte ens varit myndig och ej brytt mig om sånt, dumt jag vet)

Vad ska jag göra nu? Jag VET att jag kan bli polisanmäld av CSN pga bidragsfusk, vilket jag är livrädd för. OBS att jag vill göra rätt för mig, exakt hur vet jag inte...

Tror ni att jag kan säga upp/?pausa? mitt studiebidrag dom jag ska få för det här läsåret och istället plugga kurser utan studiemedel, för att då plugga ihop tillräckligt med poäng för att ?täcka? allt bidrag jag fått felaktigt under åren?

Alt. ska jag ringa/maila csn och hoppas att jag bara blir återbetalningsskyldig och inte polisanmäld?

Citat från deras hemsida:

?Att fortsätta att ta emot pengar som du inte har rätt till kan vara ett bidragsbrott. Om vi har anledning att misstänka bidragsbrott gör vi en polisanmälan. Det är vi skyldiga att göra enligt lag. Även om du inte medvetet låtit bli att meddela när något ändrats för dig som påverkar ditt studiestöd, kan det ändå räknas som ett bidragsbrott?

Upskattar hjälp, avstår kommentarer om hur fruktansvärt jävla dum i huvudet jag är, vet redan :)

Tack

• Svar på tråden Bidragsfusk csn? HJÄLP
  • Anonym (Ring)

Csn är inte svåra att ha att göra med. Ring och prata med dem så löser det sig. Du kommer bara få betala tillbaka det du inte haft rätt till.

• legomum

Du behöver inte vara orolig för att bli polisanmäld. Som tidigare sagt så är inte csn omöjliga att ha att göra med.

Ring dem idag och berätta att du behöver hjälp att reda ut hur det ska vara. Berätta att du nyligen har fått reda på att något är fel och du vill ställa allt till rätta.

• Anonym (op)

Fast csn brukar ha bra koll på hur mycket du har studerat. Dock blir det då trligast att du inte får bidrag förrän du läst in 100% poäng detta år? De ser ju dina studieresultat.

• Anonym (op)

La du in studierna över ett år när du ansökte om csn eller per termin?

• Anonym (Katten)
    Anonym (Ring) skrev 2020-10-28 09:07:14 följande:

Csn är inte svåra att ha att göra med. Ring och prata med dem så löser det sig. Du kommer bara få betala tillbaka det du inte haft rätt till.

legomum skrev 2020-10-28 09:26:07 följande:

Du behöver inte vara orolig för att bli polisanmäld. Som tidigare sagt så är inte csn omöjliga att ha att göra med.

Ring dem idag och berätta att du behöver hjälp att reda ut hur det ska vara. Berätta att du nyligen har fått reda på att något är fel och du vill ställa allt till rätta.

Tack, skönt att höra. Ska ringa dom så fort jag hinner
  • Anonym (Katten)
    Anonym (op) skrev 2020-10-28 10:49:43 följande:

La du in studierna över ett år när du ansökte om csn eller per termin?

Alltså, eftersom jag fortfarande tillhör gymnasiet så har jag aldrig ansökt om csn själv, min studievägledare fixar allt sådant. Tror att hon ansöker om studiemedel för ett år i taget, alltså från aug till juni typ
  • Anonym (Katten)
    legomum skrev 2020-10-28 09:26:07 följande:

Fast är det verkligen så? Eftersom att deras hemsida menar att ?Även om du inte medvetet låtit bli att meddela när något ändrats för dig som påverkar ditt studiestöd, kan det ändå räknas som ett bidragsbrott? Jag har ju omedvetet gjort det, och kan ändå bli skyldig väl?
  • Anonym (op)
    Anonym (Katten) skrev 2020-10-28 11:45:51 följande:
    Alltså, eftersom jag fortfarande tillhör gymnasiet så har jag aldrig ansökt om csn själv, min studievägledare fixar allt sådant. Tror att hon ansöker om studiemedel för ett år i taget, alltså från aug till juni typ
    Men då är det ju henne ansvaret ligger på. Eller har du läst mindre än hon lagt in?

För är det så att hon lagt in 100% poäng och du inte läst alla poäng av någon anledning så har du egentligen inte gjort något fel. Du behöver bara klara ett visst antal poäng.
Svar på tråden Bidragsfusk csn? HJÄLP