Bidragsfusk csn? HJÄLP
Hjälp!
Jag har pluggat på komvux i sedan maj 2019. Har under mina 18 månader gjort 7 kurser på 100 poäng styck totalt. (Gymnasiekurser).
Har under hela tiden, eller från aug/sep 2019 fått fullt studiebidrag på 1250kr per månad under studieåret.
Problemet är att mina kurser som jag pluggat ska ha varit på heltid, med 100% studietakt.
Om man räknar ut hur många kurser jag gjort, så har ju mina kurser legat på allt ifrån 36% till 83% i studietakt, något som jag nu förstått att JAG måste anmäla till CSN så att dom i sin tur kan ändra hur mycket studiebidrag jag har rätt till.
Jag har alltså under hela min tid på komvux trott att min studievägledare fixat det, då jag har ändrat kurstakten via henne, (började plugga via komvux som 17åring, därav har jag inte ens varit myndig och ej brytt mig om sånt, dumt jag vet)
Vad ska jag göra nu? Jag VET att jag kan bli polisanmäld av CSN pga bidragsfusk, vilket jag är livrädd för. OBS att jag vill göra rätt för mig, exakt hur vet jag inte...
Tror ni att jag kan säga upp/?pausa? mitt studiebidrag dom jag ska få för det här läsåret och istället plugga kurser utan studiemedel, för att då plugga ihop tillräckligt med poäng för att ?täcka? allt bidrag jag fått felaktigt under åren?
Alt. ska jag ringa/maila csn och hoppas att jag bara blir återbetalningsskyldig och inte polisanmäld?
Citat från deras hemsida:
?Att fortsätta att ta emot pengar som du inte har rätt till kan vara ett bidragsbrott. Om vi har anledning att misstänka bidragsbrott gör vi en polisanmälan. Det är vi skyldiga att göra enligt lag. Även om du inte medvetet låtit bli att meddela när något ändrats för dig som påverkar ditt studiestöd, kan det ändå räknas som ett bidragsbrott?
Upskattar hjälp, avstår kommentarer om hur fruktansvärt jävla dum i huvudet jag är, vet redan :)
Tack