• Seven Costanza

    Kan man kombinera SGI-dagar för olika barn?

    Om man skulle vara föräldraledig med ett yngre barn på fredagar och tar ut SGI-dag, kan man då kombinera detta med att ta ut SGI-dag för sitt äldre barn lördag-söndag? Har många dagar kvar för äldre barnet som jag vill ta ut först, men om han går i förskoleklass och därmed inte är ledig fredagar eller måndagar kan jag ju inte ta ut hans dagar på vardagar utan vill kombinera dessa med yngre barnets. Går det?

  • Svar på tråden Kan man kombinera SGI-dagar för olika barn?
  • S23

    Tror inte det. Ring Fk och kolla. Kolla också om det går att lägga en halv sgi dag på äldre barnet (misstänker att hen kanske inte går så långa skoldagar på fredagar) och då ha rätt att lägga ut på helgen

  • nnnnnnnn

    Tror att S23 är något på spåret - räkna ut hur mkt du kan ta ut på äldsta barnet varje dag och fyll upp med yngsta barnet till den nivå du vill få ut.
    Låt säga att du behöver få ut 5 SGI-dagar/vecka.
    Äldsta barnet går 8.30-12.30 varje dag. = du kan ta ut halvdagar alla dagar inkl. lör + sön = 7*0,5=3,5 heldag på äldsta barnet.
    Går barnet längre tid så kan du kanske ändå ta ut 1/4-dag varje dag ´, kanske även 1/4 (2h)+ 1/8 (1h) så du får ut så mycket som möjligt på äldsta barnet.
    Tänk även på att du kan ta heldagar på äldsta barnet när det är lov (höstlov, jullov, sportlov, påsklov, sommarlov) och då inte ta ut något alls på yngsta barnet.

  • Seven Costanza

    Ok, jag får ringa och fråga FK någon dag. Min tanke handlar alltså mest om huruvida det är dumt att spara på äldre barnets dagar nu om jag ändå kommer behöva ta ut en massa från yngre barnets dagar under andra hemmaåret för att skydda SGI för att det blir svårt att få ut SGI-dagar på den äldre. Vi har endast sparat SGI-dagar och har ca 90 st kvar nu och jag kan känna att det var lite dumt med tanke på hur mycket svårare det är att ta ut dem. Mina halvdagar är dessutom bara 3,5 timmar eftersom jag är lärare med ferietjänst och då sa FK att jag max får jobba 3,5 h per dag för att få ta ut halvdag, så det kanske blir ännu svårare att kombinera med f-klass då för så lite som 8-11.30 går de kanske inte. Jag får höra mig för på skolan också i så fall.

  • Seven Costanza

    Men ja, om jag kan lägga 1/4-dag varje dag mån-tor så blir det ju ändå totalt en SGI-dag i veckan på äldre barnet, så det är ju bra.

  • S23
    Seven Costanza skrev 2020-10-28 14:42:42 följande:

    Ok, jag får ringa och fråga FK någon dag. Min tanke handlar alltså mest om huruvida det är dumt att spara på äldre barnets dagar nu om jag ändå kommer behöva ta ut en massa från yngre barnets dagar under andra hemmaåret för att skydda SGI för att det blir svårt att få ut SGI-dagar på den äldre. Vi har endast sparat SGI-dagar och har ca 90 st kvar nu och jag kan känna att det var lite dumt med tanke på hur mycket svårare det är att ta ut dem. Mina halvdagar är dessutom bara 3,5 timmar eftersom jag är lärare med ferietjänst och då sa FK att jag max får jobba 3,5 h per dag för att få ta ut halvdag, så det kanske blir ännu svårare att kombinera med f-klass då för så lite som 8-11.30 går de kanske inte. Jag får höra mig för på skolan också i så fall.


    Men då är ju dagarna kvar tills barnet är 12 år? Du lär kanske inte behöva dem till lov, men din partner kanske vill använda dem för att kunna vara hemma på loven? Vid planeringsdagar osv? Fundera på om ni kan använda dagarna innan barnet är 12, för Isf är det ju ingen brådska att plocka ut
  • nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2020-10-28 14:46:13 följande:
    Men ja, om jag kan lägga 1/4-dag varje dag mån-tor så blir det ju ändå totalt en SGI-dag i veckan på äldre barnet, så det är ju bra.
    Lägger du 1/4 dag hela veckan så blir det 1 hel + 3/4 dag på äldsta barnet varje vecka.

    Annars är det ju inte fel att spara dagarna tills längre fram om det inte är nära att de brinner inne.

    Vi har tyckt att det är perfekt att ha dagar på 2 barn om man tex vill ta en semestervecka på udda tid tex november eller så och man inte har semesterdagar kvar. Då kan båda föräldrarna ta ut FL med FP på vars ett barn = kan resa (eller ha hemester) tillsammans enklare än att be om tjänstledigt utan orsak.
  • fjanten

    Man får ju göra det när man är helt föräldraledig, undrar varför man inte skulle få det i ditt fall. Men dubbelkolla med FK imorgon.

  • Seven Costanza

    Tack för era svar. Jag kanske måste förtydliga lite. Jag menar alltså att jag har för avsikt att vara hemma första året utan föräldrapenning (det var jag med första barnet också) och sedan mellan barnet är ett år och två år börja jobba t ex 40% eller 60% medan pappan är med barnet och sedan skola in vid ca två år och jag vill även då jobba helst 60%. Då vill jag ju ta ut två-tre dagar FP per vecka för att skydda min SGI och jag tänkte då att det vore smart att helst ta så mycket som möjligt av det äldre barnets dagar eftersom jag inte ser hur vi smidigt ska få ut dem senare när barnet är i skolan.

    Det är ju just när jag jobbar mycket mindre än vanligt (som 40% eller 60%) som det verkligen hjälper till att fylla upp med FP - att ta ut FP senare på höstlov och liknande bara för att få ut pengarna trots att vi kan vara lediga ändå ser jag som helt onödigt. Jag känner heller inte att jag har nytta av att ta ut dagarna som extra ledighetsveckor för då drar de 1,4 dags lön per dag och jag måste skriva massa vikarieplaneringar. Min man kommer och går lite som han vill på sitt jobb bara arbetsuppgifterna blir gjorda så han kan vara hemma en del utan FP och ändå jobba heltid. Sådan lyx har ju inte jag som lärare med fast schema och för mig var det en enorm minskning i stressnivå att jobba 60% därav att jag vill få dagarna att räcka så länge som möjligt och att det vore smart att använda de äldsta dagarna först.

  • Seven Costanza
    fjanten skrev 2020-10-28 18:58:45 följande:

    Man får ju göra det när man är helt föräldraledig, undrar varför man inte skulle få det i ditt fall. Men dubbelkolla med FK imorgon.


    Jaså? Ja för det borde ju ändå vara att föräldern avstår arbete en vardag som räknas, inte med vilket barn man är ledig.
  • fjanten
    Seven Costanza skrev 2020-10-28 19:33:57 följande:

    Jaså? Ja för det borde ju ändå vara att föräldern avstår arbete en vardag som räknas, inte med vilket barn man är ledig.


    Jag kombinerade dagar med första och andra barnet som föräldraledig med dem. T.ex. 3 dagar på barn 1 och 2 dagar på barn 2. Nu är jag föräldraledig med tredje barnet - men tar ut ca 3 dagar/vecka på andra barnet för att komma ner på 96 dagar innan hon blir 4.
  • Seven Costanza
    fjanten skrev 2020-10-28 18:58:45 följande:

    Man får ju göra det när man är helt föräldraledig, undrar varför man inte skulle få det i ditt fall. Men dubbelkolla med FK imorgon.


    Menar du alltså förresten att man inte behöver ha samma barn hemma på fredagen eller måndagen som man lägger FP för på lördagen/söndagen? För min fråga gäller ju just när man inte har alla sina barn hemma på vardagar.
  • fjanten
    Seven Costanza skrev 2020-10-28 19:38:20 följande:

    Menar du alltså förresten att man inte behöver ha samma barn hemma på fredagen eller måndagen som man lägger FP för på lördagen/söndagen? För min fråga gäller ju just när man inte har alla sina barn hemma på vardagar.


    Det jag menar är att det är okej att kombinera dagar på olika barn när man är helt föräldraledig, och ser inte varför det INTE skulle vara ok att ta ut sgi-dag på barn A på fredag, och sedan sgi-dagar på barn B på lördag och söndag (när det är godkänt att blanda när man är föräldraledig).
  • Seven Costanza
    fjanten skrev 2020-10-28 19:41:52 följande:

    Det jag menar är att det är okej att kombinera dagar på olika barn när man är helt föräldraledig, och ser inte varför det INTE skulle vara ok att ta ut sgi-dag på barn A på fredag, och sedan sgi-dagar på barn B på lördag och söndag (när det är godkänt att blanda när man är föräldraledig).


    Ok tack. Funderade bara på om det är skillnad just ifall man som helt föräldraledig har alla sina barn hemma med sig alltid dvs ingen av dem går i f-klass/skola/förskola eller om det äldre barnet inte är hemma med föräldern den vardagen man avstår arbete - att möjligheten att lägga SGI-dag lördag-söndag för barn A kanske är avhängigt att man har just barn A hemma på fredagen eller måndagen.
  • fjanten
    Seven Costanza skrev 2020-10-28 19:52:34 följande:

    Ok tack. Funderade bara på om det är skillnad just ifall man som helt föräldraledig har alla sina barn hemma med sig alltid dvs ingen av dem går i f-klass/skola/förskola eller om det äldre barnet inte är hemma med föräldern den vardagen man avstår arbete - att möjligheten att lägga SGI-dag lördag-söndag för barn A kanske är avhängigt att man har just barn A hemma på fredagen eller måndagen.


    Det vet jag inte - men jag TROR inte det är så. Dubbelkolla med FK (och uppdatera gärna för att stilla min nyfikenhet ), men jag tror inte det spelar någon roll att du kombinerar dagar, så länge du tar en dag för ett barn vardagen innan/efter helgen och dagar för ett annat barn under helgen...
  • S23
    fjanten skrev 2020-10-28 19:58:01 följande:

    Det vet jag inte - men jag TROR inte det är så. Dubbelkolla med FK (och uppdatera gärna för att stilla min nyfikenhet ), men jag tror inte det spelar någon roll att du kombinerar dagar, så länge du tar en dag för ett barn vardagen innan/efter helgen och dagar för ett annat barn under helgen...


    Tror inte heller det spelar nåhon roll nu när jag försökt hitta något om det. Borde ju gå att hitta om det var så. Önskar också uppdatering från ts gällande svaret!
Svar på tråden Kan man kombinera SGI-dagar för olika barn?