• Tow2Mater

Vårdnad utan ansvar

Limeblad skrev 2020-10-31 13:22:48 följande:
    Det är väl just det som är orsaken till att barnets ålder har betydelse. Att det är väldigt svårt att få ihop gemensam vårdnad när barnet är mycket litet när man inte bor tillsammans för att hälften av föräldradagarna ryker. Tror det är väldigt svårt att få till att en förälder som inte bor med barnet får en så pass nära relation att det är möjligt att ta över föräldraledigheten efter nio månader eller liknande.
    Det kanske är bättre att söka dispans vid förskola, de har inga problem att ta hand om  en 9-månaders hela dagarna.
    Förstår inte varför du anser en pappa inte skulle kunna göra det?
  • Tow2Mater
    Limeblad skrev 2020-10-31 13:50:31 följande:
    Notera att jag skrev väldigt svårt, inte omöjligt. Jag tror att det är svårt att få till tiden med bebisen som krävs för en nära anknytning om man inte bor ihop. Sammanboende förälder får ju tid med barnet före och efter jobb, hela helger och kan ansvara för nätter. En förälder som bor på annan plats ska ju ta sig till bebisen och tappar på så sett umgängestid.

I ts fall skulle jag säga att det är uteslutet när han snittat ett umgänge på par timmar i månaden.
    Hur menar du att forskolepersonal får till tiden med bebisen 'som krävs för en nära anknytninging' for att ta hand om det?
Svar på tråden Vårdnad utan ansvar