Om man ska vara realistisk så har världen alltid sett ut såhär. Om man tittar på tv-serier som skildrar hur folk hade det förr så inser man att vi har det väldigt bra nuförtiden. Jag tittar på serien Allt för Sverige där amerikaner söker sina svenska rötter, och då får varje deltagare sin släkthistoria uppläst. Det är såna djupt tragiska historier: de flesta familjer fick runt nio-tio barn och ungefär åtta av dessa dog innan de fyllde tio. Var det inte barnen så dog föräldrarna tidigt av sjukdom eller svält, eller så emigrerade de eller barnen och såg aldrig sin familj igen. En förkylning var livsfarlig eftersom man dog pga lunginflammation. Eller pga ett sår. Eller en dålig tand som hade behövt behandlas. Allt var livsfarligt eftersom antibiotika och mediciner inte fanns och eftersom alla var undernärda och nedsatta.
Krig och konflikter är ju heller inget nytt. Varken i Sverige eller resten av världen. Första och andra världskriget, kalla kriget, Balkan-kriget, mm mm. För att inte tala om alla krig Sverige medverkade i genom århundradena då vi var en stormakt. Tänk så enormt många människor (civila) som dog då. Alla stackars unga pojkar som tvingades in i armén, och all civilbefolkning som plundrades, våldtogs och mördades.
Om man tänker på pandemier så har de alltid funnits (mängder av kolerapandemier, influensapandemier mm har tagit massor med människoliv genom åren).
Terrorism har också alltid funnits, Lockerbie 1988, OS i München på 70-talet osv.
Ondska har funnits så länge människor funnits. Troligen känns det värre nu eftersom all information når fram till oss alla så snabbt. Förr läste man (om man alls kunde läsa) på sin höjd lokaltidningen, och kunskapen om vad som hände runt om i världen var extremt begränsad. Man levde i en mindre värld, men jag tror inte att det hände mindre elände i världen.
Jag tror inte att du behöver skydda dina barn på något speciellt sätt. Själv tror jag att det viktigaste är att lära dem att vara rädda om vårt jordklot, och att bli miljömedvetna individer, däri ligger nog det största hotet för dem.