Anonym (hjälper gärna) skrev 2020-10-30 21:52:27 följande:
Min kille som jag varit ihop med ca 1 år nu har tre barn som ofta, enligt killen, får förmaningar från skolan att de ska läsa mer. Eller han får förmaningarna, då. Barnen är 10, 8 och 7. Han läser själv ganska lite, knappt en bok i månaden. Han har barnen på heltid så de får inte läsningen och böcker från modern heller. Så han frågade mig om jag kunde hjälpa till.
Själv har jag hur mycket barnböcker som helst. När det gällde böcker fick jag i princip allt jag pekade på som barn. När jag var tonåring åkte jag själv in till stan med enda syftet att köpa böcker.
Så nu undrar jag, är barn intresserade av barnböcker "från förr"? Läser barn fortfarande Sune, till exempel? Är Pelle Svanslös fortfarande intressant? Läser 10-åriga tjejer fortfarande Tvillingarna? Fem-gänget? Jag har lite av varje men barn är ju annorlunda idag mot vad vi var för 20-25 år sedan.
Det enkla svaret är nej, de läser inte samma litteratur idag. Till största delen beror det säkert på filmerna. En 11-åring idag kan se Hungergames på bio och den finns öppen på netflix. Dessutom är de gamla böckerna jävligt sunkiga ( även om nostalgiska äldre läsare med dåligt minne inte ser det så ). Fem-böckerna tex, spännande och bra på sin tid, men sunkiga tankar som inte funkar idag.
Mitt tips är att prata med en bibliotekarie, de har ofta bra koll på ny litteratur. Men jag själv rekommenderar det mesta av Rick Riordan till den äldre, Ingelin Angerborns alla böcker till den äldre, Mats Strandbergs Monstret till alla barnen, Handbok för superhjältar samt Pax-böckerna till alla barnen,
Idéen med tex Rick Riordans böcker är att de är spännande, de har lite superhjälte, nutid, historia och mytologi inblandat och det är korta kapitel. Så man kan locka barnet med "bara ett kapitel per dag ", vilket ofta resulterar i fler kapitel.