• Anonym (hjälper gärna)

Vad läser barn nuförtiden? Läser de äldre barnböcker?

Min kille som jag varit ihop med ca 1 år nu har tre barn som ofta, enligt killen, får förmaningar från skolan att de ska läsa mer. Eller han får förmaningarna, då. Barnen är 10, 8 och 7. Han läser själv ganska lite, knappt en bok i månaden. Han har barnen på heltid så de får inte läsningen och böcker från modern heller. Så han frågade mig om jag kunde hjälpa till.

Själv har jag hur mycket barnböcker som helst. När det gällde böcker fick jag i princip allt jag pekade på som barn. När jag var tonåring åkte jag själv in till stan med enda syftet att köpa böcker.

Så nu undrar jag, är barn intresserade av barnböcker "från förr"? Läser barn fortfarande Sune, till exempel? Är Pelle Svanslös fortfarande intressant? Läser 10-åriga tjejer fortfarande Tvillingarna? Fem-gänget? Jag har lite av varje men barn är ju annorlunda idag mot vad vi var för 20-25 år sedan.

• Svar på tråden Vad läser barn nuförtiden? Läser de äldre barnböcker?
  • Anonym (M)

Min dotter är nu 15, men det har varit lite varierande vad hon läst under åren. Både gammalt och nytt. Fem-böckerna älskade hon, och Sune. Och hon gillade Agnes Cecilia jättemycket när de läste den i skolan, men hon har inte lyckats ta sig igenom någon av Maria Gripes andra böcker. 

• Anonym (Lina)

Min nioåring har läst mina gamla hästböcker, Britta och Silver, Windy, Vitnos mm. Även tvillingarna går hem. Astrid Lindgren har vi högläst mycket, tror inte hon har läst själv. Maria Gripe och Roald Dahl har vi också högläst några böcker av.

Men det finns mycket nya fina böcker med. Ylvania, sandvargen. Nu är min dotter så inne på hästlitteratur att jag kan ha svårt att tipsa mer, men större bibliotek har ju bibliotekarier som är grymma på barnlitteratur, både nytt och äldre.

• Anonym (Läs nytt)
    Anonym (hjälper gärna) skrev 2020-10-30 21:52:27 följande:

Min kille som jag varit ihop med ca 1 år nu har tre barn som ofta, enligt killen, får förmaningar från skolan att de ska läsa mer. Eller han får förmaningarna, då. Barnen är 10, 8 och 7. Han läser själv ganska lite, knappt en bok i månaden. Han har barnen på heltid så de får inte läsningen och böcker från modern heller. Så han frågade mig om jag kunde hjälpa till.

Själv har jag hur mycket barnböcker som helst. När det gällde böcker fick jag i princip allt jag pekade på som barn. När jag var tonåring åkte jag själv in till stan med enda syftet att köpa böcker.

Så nu undrar jag, är barn intresserade av barnböcker "från förr"? Läser barn fortfarande Sune, till exempel? Är Pelle Svanslös fortfarande intressant? Läser 10-åriga tjejer fortfarande Tvillingarna? Fem-gänget? Jag har lite av varje men barn är ju annorlunda idag mot vad vi var för 20-25 år sedan.

Det enkla svaret är nej, de läser inte samma litteratur idag. Till största delen beror det säkert på filmerna. En 11-åring idag kan se Hungergames på bio och den finns öppen på netflix. Dessutom är de gamla böckerna jävligt sunkiga ( även om nostalgiska äldre läsare med dåligt minne inte ser det så ). Fem-böckerna tex, spännande och bra på sin tid, men sunkiga tankar som inte funkar idag. 
    Mitt tips är att prata med en bibliotekarie, de har ofta bra koll på ny litteratur. Men jag själv rekommenderar det mesta av Rick Riordan till den äldre, Ingelin Angerborns alla böcker till den äldre, Mats Strandbergs Monstret till alla barnen, Handbok för superhjältar samt Pax-böckerna till alla barnen, 

Idéen med tex Rick Riordans böcker är att de är spännande, de har lite superhjälte, nutid, historia och mytologi inblandat och det är korta kapitel. Så man kan locka barnet med "bara ett kapitel per dag ", vilket ofta resulterar i fler kapitel. 
  • Lönnsirap

Jag tycker att det verkar som att det är viktigt att man får böcker/tidningar/litteratur som man gillar när läsandet går trögt!

Vi har köpt såväl Bamse, min häst, KP, Robot och andra tidningar! Väldigt bra att faktiskt läsa även annat än böcker när det var trögt.

Minecraft-böckerna, dagbok för alla mina fans, Lassemajas, Nelly rapp, massa manga, m.m

Så mitt hetaste tips är att inledningsvis köpa/låna något de gillar.

Sen har vi faktiskt också lyssnat på ljudböcker ihop. Inte lika nyttigtför läsningen, men faktiskt också bra för ordföråd, att lära dig få ett sammanhang, koncentration, få en känsla för vad man gillar, etc. Vissa appar har ju att man kan lyssna och läsa samma bok så det är ett gyllene tillfälle att kombinera och göra tröskeln in till svårare grejer lite lägre!

Vi har parallellt med lustfylld läsning också haft läsläxa ur en lagom svår bok, som faktiskt barnet inte fått välja själv. Då har vi till skillnad från övrig läsning fokuserat på att ibland behöver man göra saker som är trista för att skolan säger så!

• Anonym (Läs nytt)
    Lönnsirap skrev 2020-10-30 22:51:31 följande:

Jag tycker att det verkar som att det är viktigt att man får böcker/tidningar/litteratur som man gillar när läsandet går trögt!

Vi har köpt såväl Bamse, min häst, KP, Robot och andra tidningar! Väldigt bra att faktiskt läsa även annat än böcker när det var trögt.

Minecraft-böckerna, dagbok för alla mina fans, Lassemajas, Nelly rapp, massa manga, m.m

Så mitt hetaste tips är att inledningsvis köpa/låna något de gillar.

Sen har vi faktiskt också lyssnat på ljudböcker ihop. Inte lika nyttigtför läsningen, men faktiskt också bra för ordföråd, att lära dig få ett sammanhang, koncentration, få en känsla för vad man gillar, etc. Vissa appar har ju att man kan lyssna och läsa samma bok så det är ett gyllene tillfälle att kombinera och göra tröskeln in till svårare grejer lite lägre!

Vi har parallellt med lustfylld läsning också haft läsläxa ur en lagom svår bok, som faktiskt barnet inte fått välja själv. Då har vi till skillnad från övrig läsning fokuserat på att ibland behöver man göra saker som är trista för att skolan säger så!

Jag håller med. Så många som har en åsikt om vad som är "rätt" läsning, men jag tycker all läsning är bra läsning. Och jag räknar in ljudböcker där också ( även om jag tycker man bör läsa vanliga böcker emellanåt också om man kan ). Läs Fantomen, Kamratposten, Bamse eller vad som nu fastnar. 
  • Anonym (Barnboksläsning)

MIn åttaåring (går i åk 2) gillar att lyssna på (kan inte läsa själv ännu) Kråke, Alfons Åberg, Greta Gris, Pippi, Madicken, Emil, Nicke Nyfien, Mamma Mu och Lasse-Maja mm.

• McIris

13- åring läser Harry Potter bla, Hungerspelen och böcker för unga vuxna.

11- åringen älskar Habib. Även läst Maria Gripe.

9-åringen läser typ Lasse Maja, Sune

Alla 3 är tjejer

• Anonym (Dedegillar)

Vår 8-åring som läst flytande sedan han var 4 år älskar att läsa eller lyssna på vissa gamla böcker, som Ronja och Bröderna Lejonhjärta. Mio min Mio var på gränsen. Ylvania var toppenbra och Roald Dahls böcker har också gått hem. Just nu kör vi PAX-böckerna som är jättespännande och kan passa alla tre barn, om de inte är så rädda av sig. Det viktigaste är att hitta något de gillar, då kommer läslusten.

• Anonym (Mini)

Min 6-åring läser Lassemaja, Sigge-böckerna, Cirkusdeckarna, Musse och Helium, Nina-böckerna mm. Ta med barnen till biblioteket, där finns bra urval indelat i ålderskategorier, så kan de botanisera runt där.

• Anonym (Tips)

För att starta läslust gäller det att hitta sådant de gillar, vilket du ju efterfrågar. 

Börja åt andra hållet - serietidningar. Har de väl börjat få in läsningen så kommer det ofta sedan (inte alltid, men det viktiga är oftast inte att de klämmer en bok utan får läsflyt). 

Lägg en hög blandade serietidningar på toaletten (eller i ett tidningsställ, annars är de ute över hela golvet på en sekund). Du fick bra tips på tidningar typ Bamse, Kalle, Min Häst, Kamratposten osv. Ytterligare ett bra tips är att gå till någon secondhand som finns i närheten där finns gamla nummer för 3-5 kronor. (Vi har en secondhand som har 2 tidningar för en femma och en som har en tidning för en femma). Då kan man köpa upp ett lager. Kalle Anka-pocket är också bra. Lite tjockare och "jobbigare" men de inser att de klarar det. 

Högläsning är också ett bra sätt att få igång intresset. 

Nu står det ju bara åldrar på barnen så jag har ingen aning om mina tips faller barnen i smaken, men framförallt de två yngre om de är tjejer så kanske Älvböckerna av Daisy Meadows är intressanta då de är ganska lättlästa och alltid en bestämd utformning på böckerna. Min åttaåring har läst hur många som helst (och det finns nog ett hundratal av dem då de hör ihop 7 och 7 i varje "serie"). Sedan har hon gått över på hästböcker som böckerna om Sigge. Gillar man hästar och har läst Min häst så finns det numera även läseböcker om hästen Mulle som också är lättläst och roliga! Böckerna om Nina (Emy Gunér) har också varit poppis och igenkännande för både oss och barnen.

Vi har också plöjt LasseMaja-böckerna, även de ganska lättlästa och håller en hyfsat bestämd utformning. 

Gillar man humor så har det lästs Doktor Proktor (Jo Nesbö), men vet även barn som gillar Bert och Sune friskt ännu! 

Ingelin Angerborns böcker med lite skräck i gillar 11-åringen. Ganska lätta att läsa.

Dalslandsdeckarna har också gått varmt. 

Fick det idrottsintresserade barnet att läsa Åshöjdens BK, det var kul! Den gillar vi båda två! 

Kalle och chokladfabriken har också varit poppis här!

Sagoböcker om man har fantasi kan vara superbra då det ju ofta är kortare berättelser i en tjockare bok. 

Sedan är det intresse också som ger.  När äldsta barnet var 8-9 år klämde barnet en bok på 300 sidor på två dagar, skriven för vuxna med mer fakta i då det var ett intresse hos barnet. Så de kan om de vill! Så fundera på om det finns något intresse hos barnen som kan locka. Fiske? Bakning? Rida? Innebandy? Det finns ju böcker om allt! Till och med Zlatan om man gillar fotboll.

Men egentligen det bästa tipset på böcker är att gå till biblioteket och prata med dem, ta med barnen! Ofta har de bra ingångstips. Förhoppningsvis rekommenderar de bra böcker och inte längre boken de alltid rekommenderade mig som jag försökte läsa men inte kunde med... "Loranga, Dartanjang och Mazarin" Kan fortfarande inte med den.

Sedan tänker jag att barn gör inte som vi säger utan som vi gör, så jag sitter ofta och läser här hemma. Det gjorde även mina föräldrar när vi var små. ...samt att kanske muta lite - 20 minuters läsning mot lite skärmtid  

Svar på tråden Vad läser barn nuförtiden? Läser de äldre barnböcker?