Dricka som nykter alkoholist??
Hej.
..
Bakgrundsfakta
Min svåger är 28 år, alltså sex år yngre än min man. Dessa bröder växte upp med varandra och sin alkoholiserade mamma. Även en och annan morbror och mormor är alkoholister. Det går i blodet med andra ord.
Svågerb blev alkoholist i början av sin 20 års period han börja dricka som 12 åring.. Men efter att ha varit på kliniker har han varit ren i 4.5 år.
Nu:
Han har under dessa fyra år gift sig med en fd sprutnarkoman och alkis och skaffat så många barn man hinner under dessa år med henne. Hon är dessutom gravid igen i vecka 29..
Men, rykten har passerat våra öron sedan våren att han börjat dricka igen. Mest lättöl och då ett till två sexpack på en dag så han blir lullig. Men också starköl. Men vi har inte haft bevis. Förren igår. Han visade för sin bror upp via Skype att han satt och drack starköl och att han hade en stor påse med starköl. Samt hur mkt tomma burkar som helst i förrådet. Samt att det stod 6 "kärringdrickor" på bänken. Han uttryckte det på det viset som att det skulle antingen vara fruns eller fruns barn från tidigare liv som är 11 eller 14 år. Hans gravida fru bar omkring på en flaska dock kan den ha varit tom och att hon städade undan bara..
Maken pratade med han en lång stund utan att ifrågasätta och ist förmedla trygghet "du kan prata med mig". För att få ut information...svågern har varit ute på krogen och på fester lite på slutet med sade han och liksom förr hamnat i bråk med randoms..
Problem;
Jag anser att det är ett problem att de börjat dricka igen eller iaf han. Men då också om de köper ut till ynglingar där hemma.. socialen är inkopplad sedan 4.5 år tillbakaoch stödjer dem antar jag i deras föräldraskap och betalar ut pengar till dem.. Men jag känner oro för barnen.
Och vill göra en anmälan. Dock inte idag utan om kanske en 2 veckor bara så de inte förstår att det är jag. Men jag antar att de kommer tappa alla barnen som bor där hemma. Och det känns som att det skulle kunna göra att situationen exploderat och ett allvarligt missbruk träder fram igen. Kanske med dödlig utgång denna gång? Men, barn ska ju inte växa upp sådär..
gör jag fel?
Kan man börja dricka lagom efter ett missbruk? Iaf ser det ju dumt ut att ha bebisar och små barn i närheten när han dricker så mkt. Men vad säger forskning, överdramatisersr jag eller tänker jag rätt?