• annatrk

    att plugga till grundskollärare som utlänning

    Hej,
    Jag har bott i Sverige i 4 år och jag skulle vilja plugga nånting som jag kan jobba med i framtiden. Jag är intresserad att bli grundskollärare (åk 1-3) för att jag älskar barn i den åldern och av många andra skäl tror jag att det vore ett bra jobb för mig. 

    Men... jag är icke-svensk och min svenska är långt ifrån perfekt. Jag inser att språket är en stor del av att jobba som lärare. Min sambo som är svensk uppmuntrar mig och säger att under mina studier kommer jag att lära mig bra svenska och jag borde inte oroa mig för detta. Jag antar att det är sant eftersom 4 år är lång tid... Men min största oro nu är att jag kommer inte att klara mina studier med min aktuell svenska och kanske kommer att ha stora nackdelar på grund av min svenska? Jag vet inte hur det är att plugga nånting där språket är så viktigt och ha en typ mellannivå i svenska... 

    Jag skulle uppskatta all information och råd i detta ämne. Om du är någon som pluggar nu att bli lärare eller är lärare snälla dela dina erfarenheter och åsikter med mig. Jag undrar också om det finns några utlänningar i programmet eller bara svenskar?

  • Svar på tråden att plugga till grundskollärare som utlänning
  • AndreaBD

    Du ska undvika att ha svenska med i din kombination. Dvs. att undervisa svenska är ingen bra idé. När jag pluggade fanns det i princip inga språkkombinationer utan svenska, och då var det diskussioner runt det. Jag läste slutligen till ämneslärare på gymnasiet, för att det då fanns kombinationer utan svenska.

    Annars är det inget konstigt. Det finns ju en hel del icke-svenskar på lärarhögskolan. 

  • Anonym (S)

    Låter väl vettigt att bli lärare utom just i svenska. Ett annat alternativ skulle kanske kunna vara fritidspedagog om du vill arbeta med lågstadiebarn?

  • Anonym (2 barns mor)

    Klart du ska läsa till lärare.
    Undvik bara att undervisa i Svenka..
    Har genom åren pratat med flera föräldrar som är förtvivlade över att deras barn med invandrarbakgrund har svårt med svenskan i skolan eftersom deras lärare inte klarar språket.

  • Anonym (A)

    Svårt att bedöma så här i en tråd på internet men eftersom du verkar hantera skrivspråket bättre än många journalister så är jag försiktigt positiv till att du ska utbilda dig till lärare.

  • Anonym (Lärare)

    Har din sambo hjälpt dig att skriva ditt inlägg? Annars är det väldigt bra skrivet.
    Jag undervisar i år 1-3, och tycker ärligt talat att det är ett problem med kollegor som inte behärskar svenska ordentligt. Jag tycker att det i första hand är ordförrådet som är märkbart mindre. De pratar vardagsspråk bra.
    Så mitt tips är att läsa mycket böcker på svenska, jobba aktivt med ordförståelse, bara prata svenska med din sambo, osv.
    På lärarhögskolorna verkar det vara vanligt med studenter med utländsk härkomst. 

  • annatrk

    Tack för alla svaren! Jag skrev tråden själv utan hjälp. Så frågan visar hur min svenska är ungefär. Jag vill öva mer och just nu använder jag svenska inte så mycket eftersom jobbar jag i engelska tyvärr... Jag tror också att om jag använder språket dagligen blir jag bättre och bättre. Och min sambo gillar att rätta min grammatik och uttal (bra för min svenska, lite irriterande för förhållandet Tungan ute)

  • Disa35
    annatrk skrev 2020-11-01 10:51:29 följande:

    Tack för alla svaren! Jag skrev tråden själv utan hjälp. Så frågan visar hur min svenska är ungefär. Jag vill öva mer och just nu använder jag svenska inte så mycket eftersom jobbar jag i engelska tyvärr... Jag tror också att om jag använder språket dagligen blir jag bättre och bättre. Och min sambo gillar att rätta min grammatik och uttal (bra för min svenska, lite irriterande för förhållandet )


    Jag tycker att du skriver bra, även om du uttrycker dig aningen stelt då och då.

    Men det är klart du ska satsa - vi behöver lärare. Och barn är i regel förlåtande och pragmatiska, de tycker nog mest att det är spännande med med ditt modersmål.

    Lycka till
Svar på tråden att plugga till grundskollärare som utlänning