• Anonym (Q)

Fast i situationen ????

Men du är ju själv förälder! Förstår du inte att din sambo är förälder först och främst och att ett barns behov går före dina, som en kapabel vuxen.

Du kan givetvis välja att omdefiniera ert förhållande, nu när förutsättningarna har förändrats. Kanske särboskap skulle passa dig bättre om du inte är pigg på att vara del av din partners hela familj? Jag kan faktiskt förstå att du inte är pigg på att genomleva ett stadium som du är färdig med igen med ett bonusbarn. 

Barnets mamma verkar ha gjort en riktig tabbe med att först göra umgänge svårt och sedan dumpa barnet, men det går att tycka att det är hur dumt som helst utan att det för den sakens skull påverkar den nuvarande situationen. Pojken behöver sin pappa nu och det går först. Om du accepterar det så har ni goda möjligheter att klara er igenom den här situationen (som onekligen kräver stora omställningar av alla inblandade).

• Anonym (Q)
    Beki skrev 2020-11-01 12:00:10 följande:

Jag vill tacka er alla som har delat med era tankar runt min situation. Ibland är det så att man inte vet själv hur man ska tänka eller resonera och behöver få höra från andra och analysera sina känslor och tankar. Tror inte att jag är en dålig människa pga att jag både känner såhär och tänker. Jag tar mest hand om pojken. Det är tack vare mig att vi tog hem han till oss. Det är hans mamma som har ställt till det för alla och hennes svartsjuka.

Men iallafall jag ska göra mitt bästa för att han ska ha det bra , han har det bra tro mig . Jag har köpt allt möjligt till han som en 9 åring ska ha . Från nya strumpor till en helt ny speldator. Han hade typ inget.

Hoppas bara och ber att han inte ska visa det beteende hans mamma har påstått !

Jag är världens bästa mamma och skulle aldrig lämna ett barn!

Fantastiskt att du steppade upp! Och det är klart att du både kan vilja att pojken har det bra och vara besviken över att din situation och ditt liv helt plötsligt har förändrats. Snälla, snälla fortsätt och hjälp killen lite till så att han får hjälp från bup och mer stöd att hantera de avvikande beteenden som du har sett och fått höra talas om (sanningshalt i mammans utsagor?). Dessutom kommer han att behöva hjälp att hantera att först hans pappa försvann ur hans liv och sedan att hans mamma har övergivit honom, vilket är något av det svåraste ett barn kan gå igenom, och att han nu måste anpassa sig till att bo med människor som han knappt känner.

Även om du gör det här, så behöver du faktiskt inte välja att vara en del av denna familjekonstellation. Du kan välja att vara särbo eller att ta en paus i förhållandet. Jag tror att du inser att ta in en 9-åring med tungt bagage förmodligen inte kommer att vara en dans på rosor. Det är inte det minsta konstigt att de tvekar inför att ta dig an allt det. Pojken och pojkens pappa har dock inga val och alternativ utan måste gå igenom det här tillsammans. På ett eller annat sätt.

Jag tror absolut att du är världens bästa mamma, men nu måste du låta din sambo vara världens bästa pappa. För han är just nu den enda förälder pojken har.
Svar på tråden Fast i situationen ????