• Solin1

    Dotter förstörd, stallet ändrade sig om stallplats trots avtal

    Hej, det är så att jag är i en svår situation just nu och vill ha råd från er hur jag ska göra. Min dotter har ridit och varit intresserad av hästar länge och hennes högsta önskan har varit en egen häst. Tillslut bestämde jag mig för att skaffa en ponny till henne, jag ordnade allt med stallplast på stallet där hon rider. Dom har hela tiden verkat seriösa och trevliga och min dotter har varit överlycklig över att äntligen få en egen pålle som hon kan ha på ridskolan. Vi skrev avtal och jag betalade stallhyra i förväg och allt verkade bra tills den dagen då vi skulle hämta ponnyn. När vi kom till stallet med honom hade de plötsligt ändrat sig och sa att han inte kan vara där, får ingen bra förklaring alls om varför. Nu står jag alltså här med en ponny utan stallplats, försäljaren har gått med på att han får vara kvar där tills jag hittat en annan stallplats, men det finns inget annat stall i närheten av där vi bor. Min dotter är helt förstörd och jag vet inte vad jag ska göra. Kan jag anmäla stallet för avtalsbrott?

  • Svar på tråden Dotter förstörd, stallet ändrade sig om stallplats trots avtal
  • Kjell2

    Ja, du kan ta stallet till tingsrätten och kräva ersättning för att de inte följer avtalet.

  • Solin1
    Kjell2 skrev 2020-11-01 13:41:52 följande:

    Ja, du kan ta stallet till tingsrätten och kräva ersättning för att de inte följer avtalet.


    Hur gör man då berätta mer, kostar det mycket?
  • Kjell2
    Solin1 skrev 2020-11-01 14:30:09 följande:
    Hur gör man då berätta mer, kostar det mycket?
    Du skickar in en stämning till tingsrätten, se domstolsverkets hemsida. Kostar några hundra lappar att skicka in om du skriver själv.

    Kan vara idé att anlita ett proffs först som får läsa kontrakten och bedöma vilka möjligheter ni har.
Svar på tråden Dotter förstörd, stallet ändrade sig om stallplats trots avtal