• Anonym (....)

    Lån utan inkomst, omöjligt?

    Jag är i behov av ett lån, ett ganska högt lån. Jag har CSN så jag tror inte det räknas som en riktig inkomst så att säga.

    Är det omöjligt för mig att ta lån?

  • Svar på tråden Lån utan inkomst, omöjligt?
  • hammarhajen

    Nej, du är inte i behov av lån.

    Det enda man egentligen ska låna till är bostad och studier, allt annat är bättre att spara ihop till. Pluggar man får man rätta livet därefter och man kan absolut inte köpa något som kräver "ett ganska stort lån"

  • Anonym (....)
    hammarhajen skrev 2020-11-01 17:18:41 följande:

    Nej, du är inte i behov av lån.

    Det enda man egentligen ska låna till är bostad och studier, allt annat är bättre att spara ihop till. Pluggar man får man rätta livet därefter och man kan absolut inte köpa något som kräver "ett ganska stort lån"


    Vad vet du om det?

    Nu är jag i behov av ett ganska stort lån, oavsett vad du tycker.
  • hammarhajen
    Anonym (....) skrev 2020-11-01 17:23:08 följande:
    Vad vet du om det?

    Nu är jag i behov av ett ganska stort lån, oavsett vad du tycker.
    Vad jag vet? Jag vet att bankerna har goda skäl för sina krav för lån och att många hamnar i ekonomisk knipa när de tar lån de inte har råd med.
  • Anonym (nöjd 45 åring.)

    Nästan omöjligt.
    Du ska inte ta ett lån utan att ha stadig inkomst.
    Är det till en utbildning finns studielån, är inte utbildningen studiemedelsberättigad brukar det finnas en anledning.

  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (....) skrev 2020-11-01 17:23:08 följande:
    Vad vet du om det?
    Nu är jag i behov av ett ganska stort lån, oavsett vad du tycker.
    Till vad om jag får fråga? Jag är också av den åsikten att lån ska man undvika om det inte är till hus eller bil och då endast om man har mycket god inkomst så man snabbt kan betala av. Allt annat får man spara till och avstå tills vidare. Värsta varianten är att ta dyra lån för att betala gamla lån. 
  • Anonym (Annika)

    Vad behöver du låna till? Det har ju viss betydelse för möjligheten att få lånet. Men generellt är det nog svårt! (Av naturliga orsaker...)

  • Anonym (....)
    Anonym (F) skrev 2020-11-01 17:38:22 följande:

    En enkel googling ger följande:

    https://privatlån24.se/ta-lan-som-student-vi-hjalper-dig/

    På bara CSN kan du låna typ 10-30.000kr. Med extrainkomster ser det lite bättre ut. Räntorna troligtvis höga.


    Tack för svar. Men är det inte bara pengar till studier man kan låna?
  • Anonym (F)
    Anonym (....) skrev 2020-11-01 18:09:51 följande:

    Tack för svar. Men är det inte bara pengar till studier man kan låna?


    De här långivarna bryr sig mindre om vad du ska ha pengarna till, de vill tjäna pengar på dig med hjälp av hög ränta plus att det är hög kreditrisk på folk med osäkra inkomster. Det är den bistra sanningen. Du får väl prova att ansöka om alla andra möjligheter inte funkar. Det är en dålig idé att låna med bara CSN med det fattar du nog.
  • Anonym (q)
    Anonym (....) skrev 2020-11-01 18:09:51 följande:
    Tack för svar. Men är det inte bara pengar till studier man kan låna?
    Inte låna av CSN utan att ta lån med CSN som inkomst på t.ex länkade sidan.
  • Anonvm
    Anonym (....) skrev 2020-11-01 17:00:36 följande:

    Jag är i behov av ett lån, ett ganska högt lån. Jag har CSN så jag tror inte det räknas som en riktig inkomst så att säga.

    Är det omöjligt för mig att ta lån?


    Vad är "ett ganska högt lån" i din värld? 10.000 10.000.000

    Långivaren gör ju en bedömning av din återbetalningsförmåga när de behandlar din ansökan.
    Om du bara har CSN-bidrag så är det nog blankt nej, tror knappt du ens får ett telefonabonnemang beviljat.

    Med all rätt, du ska inte låna om du inte köper något som går att ställa som säkerhet, eller har rimlig förmåga att återbetala den lånade summan.
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (....) skrev 2020-11-01 17:00:36 följande:

    Jag är i behov av ett lån, ett ganska högt lån. Jag har CSN så jag tror inte det räknas som en riktig inkomst så att säga.

    Är det omöjligt för mig att ta lån?


    Om vi ska kunna ge råd måste vi veta hur mycket du behöver låna, och helst även vad du behöver pengarna till.
    Om du inte har betalningsanmärkningar kan du säkert få något lån, men utan inkomst blir det inga stora summor. De som är tänkbara långivare bryr sig förmodligen inte om vad du ska ha pengarna till, de bedömer bara din möjlighet att betala tillbaka.


  • Lione81

    Luktar spelskulder!

    För vad ska du låna ?EN? hög summa pengar till. Låter som uppåt 100K

    Det ända man ska låna pengar till är till hus eller lägenhet

  • Anonym (Zxc)
    Anonym (....) skrev 2020-11-01 17:00:36 följande:

    Jag är i behov av ett lån, ett ganska högt lån. Jag har CSN så jag tror inte det räknas som en riktig inkomst så att säga.

    Är det omöjligt för mig att ta lån?


    Omöjligt är det väl inte, men ganska korkat. Du kommer få hög ränta om du varken har säkerhet eller inkomst.
  • Anonym (K)

    Ett lån från en släkting är nog det med bäst chans.

Svar på tråden Lån utan inkomst, omöjligt?