Hur månadssparar ni?
Hur lägger ni upp ert månadssparande?
Blandar ni kortsiktigt och långsiktigt?
Hur stor del av er nettoinkomst åker in som sparande?
Hur lägger ni upp ert månadssparande?
Blandar ni kortsiktigt och långsiktigt?
Hur stor del av er nettoinkomst åker in som sparande?
Sparar såhär varje månad
Isk sparkonto 1200
Pensionskonto isk 5000kr
Annat Sparkonto isk 1000kr
Semester 3000kr
Renovering 2000kr
Barn isk 2100kr
Sen lite sporadiskt på andra investeringssparkonton beroende på hur lönen ser ut.
Vi sparar kortsiktigt på sparkonto för semester, sjukvård mm. Vi sparar långsiktigt i aktier till pension och för att eventuellt kunna pensionera oss tidigare.
Vi fördubblade nyligen vår inkomst och lägger de extra pengarna i aktier.
Hus sparande 5000/månaden rörs inte , ska vara till handpenning.
Buffertsparande 7000 /månaden, det går till oplanerade utgifter.
Sparkonto 5000 till kläder /resor/ nöjen , används säsongsvis.
1000 kr/månaden i sparande/barn långsiktigt.
Vi har ca 20-25 i utgifter varje månad inkl allt. Där 2500kr är amortering på huslån. Resten sparas med olika syften enligt följande
1250kr var till två barn.
10 000kr till resekontot
10 000kr till husrenovering/bil.
15 000 kr var till mig och sambon som vi spar i aktier till framtiden.
Jag sparar inte jättemycket just nu.
1000 kr/mån i pensionsspar (ISK).
1000 kr/mån i fonder, allmänt långtidsspar utan syfte just nu.
Sen puttar jag då och då i lite pengar i Trine, det kanske kan räknas som ett sparande.
Ofta blir det dock pengar över på lönen. Det sätter jag in på mitt sparkonto, och så tar jag ut pengarna igen vid tex. renovering Men det räknar jag inte som ett sparande, mer tillfällig förvaring på annat konto.
Tidigare sparade jag mer aggressivt, först till kontantinsats och sedan till buffert. Nu är huset köpt och önskad buffert uppnådd. Har funderat på att utöka pensionssparandet, men har inte kommit till skott.
Av min nettolön går drygt 25% till sparande. Av det går ungefär en tredjedel till kortsiktigt sparade (semester, buffert för större inköp etc) och resten är långsiktigt (pension och "bra att ha").
Orkar inte vara strukturerad då min man är skitsvår att få med på att tala ekonomi. Så trött på detta.
Jag får övertala i ett halvår för att få oss till bankman för att diskutera hur ett arv skulle investeras och sen när man sitter där behandlar bankmannen mig som luft och min man som gud fader. Vore det inte för mig hade vi inte ens kommit dit.
Det är jag som gör budget och följer upp vilka pengar vi har och vart de blir av. Maken har ingen aning, han är glad bara det är plus på kontot. Som tur är har vi bra löner och därför hopar det sig lite lagom med pengar som man kan använda när man vill resa eller renovera men jag tycker verkligen inte att vi sköter våra pengar bra egentligen.
Men jag orkar inte slåss med min datorzombie till man om det mer.
Jag lägger undan 1000-2000 till min buffert direkt lönen kommer, sedan räknar jag på vad jag har kvar efter räkningar och lägger så mycket jag kan på aktier och fonder. Det brukar bli mellan 3000-8000 per månad.
Jag är sparsam till överdrift och har ofta sparat mig pank - dålig på att unna mig saker faktiskt. Dock har jag på det sättet fått ihop 1,4 miljoner (är 47 år) från en medellön. Har tagit mig ca 15 år och sista åren har jag fått mer och mer hjälp av aktieutdelningar som ligger på ca 50000 kr/år ett normalår (i år blev många utdelningar inställda pga covid).
Ska säga att jag inte känner någon sorg över att jag har svårt att shoppa onödiga saker till mig själv, jag lägger pengar på sådant som känns viktigt (resor och restaurang) men hoppar över klädshopping osv. Känner mig trygg och glad över kapitalet och är stolt över vad jag gnetat ihop
Hyser också en stark dröm om att kunna gå i pension tidigt, och det är värt mer än onödig shopping för mig.
Vi har ca 65 000 in netto varje månad och sparandet ser ut ungefär enligt nedan;
Långsiktigt per månad
1000 sek - fondspar till barn 1 (i mitt namn)
1000 sek - fondspar till barn 2 (i mitt namn)
1000 sek - fondspar ISK
1000 sek - fondspar ISK
2000 sek - löneväxling pension
ca 5000 sek - aktier
Amortering på bolån
8000 sek
Utöver det så ligger det pengar kvar på kontona som vi använder till semester och lite större inköp, så det kanske är sparande det också, även om vi inte aktivt flyttar pengarna till sparkonto/ISK eller depå.
Sparar 10000 gemensamt på ISK och amorterar ca 5000 per månad. Till barnet sparar vi 3750 kr i ISK i vårt namn.