• Anonym (Jag har gått på särskolav misstag)

    Det är nu som jag får konsekvenser ifrån att gått på särskolan - Något jag har haft rejäla oro för sedan högstadietstid

    För många år sedan gick jag på grundsärskolan. Jag talade om att jag vantrivdes och mina lärare sa att det ingenting man kan göra något åt. Vilket är skitsnack och det vet jag idag. Särskolan är en frivillig skolgång och jag hade kunnat gått till rektorn och begärt min önskan om att gå i en vanlig skola för min framtids skull. Något jag var otroligt rädd om.

    Jag började på gymnasiesärskolan och märkte snabbt att hur jag än pressterar mig så kommer det inte ge någon betydelse. Jag började skolka och hamnade snart i en depression som ledde till att jag hoppade av.

    Som ung vuxen befann jag mig i en depresseion. Fanns ingenting för min framtid och jag tog små ströjobb. Med tiden började jag må bättre. Min familj som alltid varit katastrof valde jag bort och avslutade kontakten och drog iväg till en helt annan ort med skyddad identitet.

    Idag studerar jag på Komvux. Jag hade egentligen tankar sedan år 2018 när jag började kämpa upp betyg att jag kanske borde börja på Allmänkurs. Men p.g.a att jag är ensam och studievägledare på Komvux rekomenderade mig att studera hos de för att ''Det går snabbare'' och dessutom väger betygen mer än om man skulle få ett omdöme ifrån en Allmänkurs. I och med att jag har en delmål att ta mig in på Universitetet. Så var jag lyhörd.

    Ca två år senare får jag bekräftelse att det är skitsnack. Ja, det kanske går snabbar epå Komvux. Men nog fan väger inte betyg mer än Allmänkurs omdöme. Hade jag val Allmänkurs, så hade jag mest troligt bara haft ett år på mig. Återigen vart jag besviken av samhället.

    Nu är det specifika restriktioner som gäller. Och jag vet inte alls om det är värt att hoppa av Komvux och studera på Allmänkurs. Distansstudier är ingenting för mig..

    Jag är allvarligt ledsen och förbannad.

    Jag har ingen som jag kan prata med och jag börjar mer och mer sluta lägga på någon vikt med skolan och känner bara en allmän påfrestning överlag.

    Är det någon som kan snacka med mig?

    Är det någon som känner till det här med att omdöme från Folkhögskola är ''sämre'' än Komvux. Varför har en sådan jäkla idiotisk rykte spridits? Ja, det kanske går snabbare på Komvux. Men betygen är inte bättre än ett omdöme. Den lögnen och att samhället satt mig i särskolan har verkligen satt mig i skiten riktigt ordentligt...

  • Svar på tråden Det är nu som jag får konsekvenser ifrån att gått på särskolan - Något jag har haft rejäla oro för sedan högstadietstid
  • Kjell2

    Sluta skyll så mycket på andra, det kommer inte förändra din situation.

    Ta reda på fakta själv, utgå från dina förutsättningar och vad du vill uppnå. Ta sen ett eget beslut om lämplig väg framåt.

  • Anonym (Hedvig)

    Ts, med "Allmän kurs" antar jag att du menar "omdöme från folkhögskola"?
    I så fall kan jag berätta att om man tänker sig söka in på högskolan på betyg genom "omdöme från folkhögskola" så är det jättesvårt att bli antagen, även om man har det bästa omdömet som går att få.
    Detta beror på att antalet studerande som antas är fördelat i olika kvotgrupper, allra flest tas in direkt från sina gymnasiebetyg, därefter betyg från komvux resp högskoleprovet. Väldigt få eller inga tas in via "omdöme från folkhögskola" detta eftersom det kanske enbart finns en sådan plats eller oftast ingen alls. Därför är det värdelöst att söka till högskolan på omdöme från folkhögskola, för det finns helt enkelt inga platser att konkurrera om i den kvotgruppen även om man har det allra bästa omdömet.

  • Anonym (NK)

    Hett tips är att bevisa för alla att de har haft fel om dig och inte ännu en gång hoppa av och ge upp. Ta dig igenom komvux nu och kör bara! Lägg inte fokus på nått annat att vara arg över. Du vet ju att du går rätt utbildning nu som kommer vara högskoleförberedande och ta dig in dit. 

  • Anonym (D)

    Nu har jag inte speciellt färska kunskaper om folkhögskola/vanliga betyg. Men senast jag sökte till universitetet så var urvalsgruppen för sökanden från folkhögskola mycket mindre än den för vanliga betyg. Färre platser och alla program hade inte någon antagningsgrupp för folkhögskoleomdömen.

    Har du kollat hur statistiken ser ut för de utbildningar du är intresserad av?

    Jag tycker att du ska försöka hänga i med KomVux tills du bestämmer dig. Du har gjort ett jäkla jobb som börjat bygga upp något. Det är inte lätt när man blivit felplacerad i särskola. Jag har läst om flera såna fall. KomVux kommer nog att ge dig fler valmöjligheter om du kan hänga i.

  • Kjell2

    Här kan du läsa om betyg
    www.antagning.se/sv/dina-betyg/

    Antalet platser i olika betygskvotgrupper fördelas i förhållande till antalet sökande i den gruppen. Förenklat:

    Om en utbildning har 20 plaster till betygsgruppen, 90 sökande direkt från gymnasiet och 10 sökande från folkhögskola kommer 18 platser fördelas bland de direkt från gymnasiet och 2 platser till de från folkhögskola.

    Mer info här:
    www.antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval/betygsurval/

    Skulle rekommendera dig att läsa igenom information på antagning.se

  • Anonym (Folkhögskola)

    Jag blev sagt det samma när jag träffade en studievägledare för Komvux, alltså att det är "bättre" att ha läst på Komvux. Dock förstår jag inte varför de säger att det snabbare på Komvux än att läsa en allmän kurs på en folkhögskola. Trots rådet från studievägledaren sökte jag efter egen information och ansåg att allmän kurs vore det lämpligaste för mig och att det faktiskt skulle gå betydligt snabbare än att läsa kurser vid Komvux. Efter mindre än ett års studier på allmän kurs blev jag behörig för högre studier. Jag sökte in på statsvetarprogrammet på ett av de största universiteten i Sverige och kom in. Jag är också en termin ifrån min andra kandidatexamen, men då i sociologi. Så visst går det att komma in på universitetsutbildningar med ett studieomdöme.

    Ett studieomdöme från folkhögskolan är inte sämre än betyg från komvux. Dock är urvalet för de som har ett studieomdöme från en folkhögskola mindre än urvalet för de som har betyg från komvux. Alltså krävs det ett ganska bra studieomdöme för att komma in på eftertraktade utbildningar, vilket det förvisso gör även gällande betyg från Komvux. De räknar steg om 0,5 gällande studieomdöme. Så 0, 0,5, 1, 1,5, 2, 2,5, 3, 3,5, 4. Jag hade 3,5 av 4. Då höll mina inlämningar en hög kvalité men jag var rätt slapp och lämnade sällan in i tid, vilket drog ner mitt betyg. Om jag hade lämnat in i tid hade jag fått 4, så tänk att allt sådant påverkar betyget. Försök att hålla en hög kvalité, visa att du vill lära dig och lämna in uppgifterna i tid så bör du få ett bra omdöme.

  • sextiotalist

    Håller med att du ska fortsätta på komvux.

    Men du bör också ha en kontakt med studievägledare. Så du kan fixa en inriktning som både kan ge jobb/vidareutbildning som passar dig

  • Anonym (Jag har gått på särskolav misstag)
    Anonym (Hedvig) skrev 2020-11-02 11:20:55 följande:

    Ts, med "Allmän kurs" antar jag att du menar "omdöme från folkhögskola"?
    I så fall kan jag berätta att om man tänker sig söka in på högskolan på betyg genom "omdöme från folkhögskola" så är det jättesvårt att bli antagen, även om man har det bästa omdömet som går att få.
    Detta beror på att antalet studerande som antas är fördelat i olika kvotgrupper, allra flest tas in direkt från sina gymnasiebetyg, därefter betyg från komvux resp högskoleprovet. Väldigt få eller inga tas in via "omdöme från folkhögskola" detta eftersom det kanske enbart finns en sådan plats eller oftast ingen alls. Därför är det värdelöst att söka till högskolan på omdöme från folkhögskola, för det finns helt enkelt inga platser att konkurrera om i den kvotgruppen även om man har det allra bästa omdömet.


    Anonym (D) skrev 2020-11-02 11:24:54 följande:

    Nu har jag inte speciellt färska kunskaper om folkhögskola/vanliga betyg. Men senast jag sökte till universitetet så var urvalsgruppen för sökanden från folkhögskola mycket mindre än den för vanliga betyg. Färre platser och alla program hade inte någon antagningsgrupp för folkhögskoleomdömen.

    Har du kollat hur statistiken ser ut för de utbildningar du är intresserad av?

    Jag tycker att du ska försöka hänga i med KomVux tills du bestämmer dig. Du har gjort ett jäkla jobb som börjat bygga upp något. Det är inte lätt när man blivit felplacerad i särskola. Jag har läst om flera såna fall. KomVux kommer nog att ge dig fler valmöjligheter om du kan hänga i.


    Jag förstår inte varför den där missförståndet om att omdöme från Folkhögskola är sämre än Komvux. På Allmän kurs tror de att diskusioner är bättre än prov. Och det passar mig helt utmärkt just för att jag tror på att diskutera än att skriva massa på ett papper. Man kan visa upp sina tankar och vad man lärt sig genom att snacka. Jag tror dessutom att man lär sig mer av varandra genom att ha en dialog eller eventuellt debatt om sådan nu sker i ett klassrum.

    Jag har haft mejlkontakt med studievägledare som säger själv såhär: ''Man fördelar platser utifrån hur många sökande som finns i varje grupp. Utifrån det ska det alltså inte vara någon skillnad, utan det beror på hur höga betyg man har, eller viket omdöme du fått från Folkhögskolan. '' Dessutom kan man ha rätt att göra högskoleprovet och då kommer man till en ytterligare annan form av grupp.

    Om man kämpar på Komvux och det inte går särskilt bra blir man ju bara nedstämd. Varför inte ha kul och samtidigt få dessa behörighetskraven? Så kan man göra högskoleprovet om nu man vill det. Men man har alltså en chans att komma in i sitt önskade program. Sen kanske man har enorma satsningar att bli polis eller ingenjör och då kanske betyg är ett bättre alternativ. Men jag vet ingenting. All denna förvirring och folk snackar som om de vet att det är en säker fakta saboterar för omgivning. För man liksom sprider lögnen vidare och så sprids den från en person till en annan. Och allt blir bara jättetokigt.

    Precis som nu: När jag läste ert inlägg så blir jag fundersam och tänker till en extra gång. Men i slutändan är allmänkurs ett bra alternativ om man är som mig.

    Man blir klar med behörighetskraven och kan göra högskoleprovet om nu ''Omdöme väger mindre än betyg''. Men det gör det inte. Men bara för att bekräfta alternativen.

    Hade jag abra kunnat spola tillbaks två år tillbaka innan jag börjad epå Komvux, så skulle jag börjat på Folkhögskola istället. Och då hade jag antingen blivit klar denna termin eller om ett år. Så den där lögnen om att Komvux är bättre...Njaa..Den måste folk sluta med meddetsamma! För jag hade blivit klar snarast om jag inte var så naiv.


     


     




  • Anonym (grejen)
    Anonym (Jag har gått på särskolav misstag) skrev 2020-11-02 11:57:16 följande:
    Anonym (D) skrev 2020-11-02 11:24:54 följande:

    Nu har jag inte speciellt färska kunskaper om folkhögskola/vanliga betyg. Men senast jag sökte till universitetet så var urvalsgruppen för sökanden från folkhögskola mycket mindre än den för vanliga betyg. Färre platser och alla program hade inte någon antagningsgrupp för folkhögskoleomdömen.

    Har du kollat hur statistiken ser ut för de utbildningar du är intresserad av?

    Jag tycker att du ska försöka hänga i med KomVux tills du bestämmer dig. Du har gjort ett jäkla jobb som börjat bygga upp något. Det är inte lätt när man blivit felplacerad i särskola. Jag har läst om flera såna fall. KomVux kommer nog att ge dig fler valmöjligheter om du kan hänga i.


    Jag förstår inte varför den där missförståndet om att omdöme från Folkhögskola är sämre än Komvux. På Allmän kurs tror de att diskusioner är bättre än prov. Och det passar mig helt utmärkt just för att jag tror på att diskutera än att skriva massa på ett papper. Man kan visa upp sina tankar och vad man lärt sig genom att snacka. Jag tror dessutom att man lär sig mer av varandra genom att ha en dialog eller eventuellt debatt om sådan nu sker i ett klassrum.

    Jag har haft mejlkontakt med studievägledare som säger själv såhär: ''Man fördelar platser utifrån hur många sökande som finns i varje grupp. Utifrån det ska det alltså inte vara någon skillnad, utan det beror på hur höga betyg man har, eller viket omdöme du fått från Folkhögskolan. '' Dessutom kan man ha rätt att göra högskoleprovet och då kommer man till en ytterligare annan form av grupp.

    Om man kämpar på Komvux och det inte går särskilt bra blir man ju bara nedstämd. Varför inte ha kul och samtidigt få dessa behörighetskraven? Så kan man göra högskoleprovet om nu man vill det. Men man har alltså en chans att komma in i sitt önskade program. Sen kanske man har enorma satsningar att bli polis eller ingenjör och då kanske betyg är ett bättre alternativ. Men jag vet ingenting. All denna förvirring och folk snackar som om de vet att det är en säker fakta saboterar för omgivning. För man liksom sprider lögnen vidare och så sprids den från en person till en annan. Och allt blir bara jättetokigt.

    Precis som nu: När jag läste ert inlägg så blir jag fundersam och tänker till en extra gång. Men i slutändan är allmänkurs ett bra alternativ om man är som mig.

    Man blir klar med behörighetskraven och kan göra högskoleprovet om nu ''Omdöme väger mindre än betyg''. Men det gör det inte. Men bara för att bekräfta alternativen.

    Hade jag abra kunnat spola tillbaks två år tillbaka innan jag börjad epå Komvux, så skulle jag börjat på Folkhögskola istället. Och då hade jag antingen blivit klar denna termin eller om ett år. Så den där lögnen om att Komvux är bättre...Njaa..Den måste folk sluta med meddetsamma! För jag hade blivit klar snarast om jag inte var så naiv.


     


     




    Men som jag förstår det finns det väldigt få platser på högskola/universitet för den som har studerat på folkhögskola. Det innebär i sin tur att du måste ha superbra omdöme från folkhögskolan för att ha ens skuggan av en chans att komma in på högskola/universitet. 

    Det räcker alltså inte att klara av studierna på folkhögskola lite mellanbra/genomsnittsbra. Du måste vara en av de absolut bästa eleverna där, för att kunna komma vidare till högre studier. Tror du att du har kapacitet för det?

    Om inte, kanske det är bättre att fortsätta inom komvux. Där verkar det finns större chans att ta sig vidare till högskolestudier, även om betygen inte är superbra. 
  • Anonym (Folkhögskola)
    Anonym (grejen) skrev 2020-11-02 14:00:16 följande:
    Men som jag förstår det finns det väldigt få platser på högskola/universitet för den som har studerat på folkhögskola. Det innebär i sin tur att du måste ha superbra omdöme från folkhögskolan för att ha ens skuggan av en chans att komma in på högskola/universitet. 

    Det räcker alltså inte att klara av studierna på folkhögskola lite mellanbra/genomsnittsbra. Du måste vara en av de absolut bästa eleverna där, för att kunna komma vidare till högre studier. Tror du att du har kapacitet för det?

    Om inte, kanske det är bättre att fortsätta inom komvux. Där verkar det finns större chans att ta sig vidare till högskolestudier, även om betygen inte är superbra. 
    Riktigt så är det inte. Ja, det finns färre platser för individer med studieomdöme, men det beror på att det är färre som söker in med studieomdömen. Om det vore som så att platserna fördelades lika mellan folkhögskolestudenter och komvuxstudenter skulle folkhögskolestudenterna bli överrepresenterade i och med att det är färre som har studieomdömen än slutbetyg från komvux.
  • Kjell2
    Anonym (grejen) skrev 2020-11-02 14:00:16 följande:
    Men som jag förstår det finns det väldigt få platser på högskola/universitet för den som har studerat på folkhögskola. Det innebär i sin tur att du måste ha superbra omdöme från folkhögskolan för att ha ens skuggan av en chans att komma in på högskola/universitet. 

    Det räcker alltså inte att klara av studierna på folkhögskola lite mellanbra/genomsnittsbra. Du måste vara en av de absolut bästa eleverna där, för att kunna komma vidare till högre studier. Tror du att du har kapacitet för det?

    Om inte, kanske det är bättre att fortsätta inom komvux. Där verkar det finns större chans att ta sig vidare till högskolestudier, även om betygen inte är superbra. 
    Ja, de är ofta få platser men antalet sökande är också oftast få. Platserna inom betygsgrupp fördelas proportionellt baserat på antalet sökande mellan olika undergrupper.

    Om en utbildning har 20 plaster till betygsgruppen, 90 sökande direkt från gymnasiet och 10 sökande från folkhögskola kommer 18 platser fördelas bland de direkt från gymnasiet och 2 platser till de från folkhögskola. Dvs 20% av vardera grupp får en plats.

  • Anonym (A)
    sextiotalist skrev 2020-11-02 11:39:57 följande:
    Håller med att du ska fortsätta på komvux.
    Men du bör också ha en kontakt med studievägledare. Så du kan fixa en inriktning som både kan ge jobb/vidareutbildning som passar dig
    Håller med
Svar på tråden Det är nu som jag får konsekvenser ifrån att gått på särskolan - Något jag har haft rejäla oro för sedan högstadietstid