• Mon 2 Nov 2020 16:02
    1107 visningar
    9 svar
    9
    1107

    Säng i vardagsrummet

    Flyttar snart med ungarna (2st) till en trea. De får var sitt rum och jag tänkte sova i vardagsrummet. Någon som har några idéer hur man kan få till det på ett bra sätt? Sängen är en 180-säng, men funderar på att byta till nåt mindre. T o m funderat på att sätta upp en loftsäng och ha datorn under den. Bäddsoffa är också en tanke.

    Kommer ha soffa, TV, datorfodral och säng i vardagsrummet

  • Svar på tråden Säng i vardagsrummet
  • Mon 2 Nov 2020 16:04
    #1

    Skippa bäddsoffa. Den kommer du sluta bädda efter nån månad när "smekmånaden" är över på hur kul den är att bädda...

  • Mon 2 Nov 2020 16:05
    #2

    Jag hade också det ett tag, efter skilsmässan. Först hade jag en högsäng. Sedan fick jag tag på en manik som man kunde sätta sängen fast i och vika upp sängen mot väggen, så att madrassen var uppvikt mot väggen. Jag köpte grejen begagnad av någon. 

  • Mon 2 Nov 2020 16:12
    #3

    Mycket beror på planlösning.

    Jag hade verkligen prioriterat vanlig säng (men kanske byta till 160) och satt upp gardinskenor i taket för avskärmning. alternativt bokhylla av samma anledning.

  • Mon 2 Nov 2020 16:51
    #4

    Jag vet de som ställt sängen liksom bakom dörren eller i ett hörn med draperi, men det beror ju mycket på hur planlösningen ser ut. Kan du lägga in bild? Loftsäng låter bra, vet inte om det är så praktiskt ifall du ska vara fler än en i sängen, och om man blir sjuk är det inte kul att ta sig upp och ner för en stege. Bäddsoffa går helt bort, det måste finnas bättre lösningar.

  • Mon 2 Nov 2020 17:02
    #5

    Kanske en skapsang kunde vara en losning?



    www.skapsenger.no/skapsenger.html

  • Mon 2 Nov 2020 17:03
    #6

    Skåpsäng hade nog jag valt.

  • Mon 2 Nov 2020 18:12
    #7

    Ritning 1: imgur.com/a/hBEGvJO

    Detta är vad jag har IDAG, en 180-säng. Den ritningen gjorde jag bara för att se om det gick att få plats med allt.

    Ritning 2: imgur.com/a/xq7OsqT

    Denna är med en 140-säng och rummet omkastat. Tänkte att man vill ha mörkt i sovdelen och ljust i soffan.

  • Mon 2 Nov 2020 18:23
    #8

    Tycker alternativ två är bäst! Annars kan du inte avskärma något.

    Det är ganska skönt att kunna ha något för om någon av barnen vill kolla på tv tex..

    Om du har möjlighet kan du ju ta med befintlig säng för att se och sen byta om det blir för stort?

  • Mon 2 Nov 2020 18:46
    #9

    Jag tyckte bäst om alternativ 1, fast med smalare säng kanske. Då kan du hänga upp ett draperi eller bygga en trekvartsvägg (borttagbar) eller bara använda skärmvägg på ben. Dessutom får du härlig utsikt :)

    Om sängen står precis innanför dörren så hamnar den så mycket mitt i smeten mer, man måste passera den hela tiden för att komma till den öppna delen av rummet och klämma sig mellan Kallaxhyllan (kanske ser bättre ut irl).

    Med alternativ 1 skulle du kunna ställa soffan/TV:n mitt i rummet, då kanske du kan se TV:n från sängen också, och då hamnar datorbordet närmast dörren in, byrån får säkert plats i det hörnet också om man vill, det beror lite på vad du har i den.

    Men båda är bra alternativ och det finns många möjligheter att ändra om man känner för det :) Även om du väljer det ena kan du ju alltid möblera om.

Svar på tråden Säng i vardagsrummet