Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Biden eller Trump?

Jag TROR att det blir Biden. 

Jag HOPPAS att det sker ett mirakel och blir Jorgensen.

Jag ANTAR att ingen i den här tråden har en aning om vem Jorgensen ens är.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    LillaTjockaBertil skrev 2020-11-03 13:25:41 följande:
    Nja, demokraterna och republikanerna är så pass mycket större än övriga partier att det krävs mer än ett mirakel för att någon som Jorgensen ska vinna. Och nej jag hade ingen aning om vem hon var innan jag googlade nyss. Vad exakt är det som tilltalar dig med henne/hennes politik?
    Ett mirakel räcker. Mirakel är mirakel.

Vad som tilltalar mig med hennes politik? Hon är inte en gammal gubbe. Det räcker jävligt långt för mig just nu. Självkart har jag andra anledningar också, men det blir för långrandigt så här innan lunch.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Anonym (-) skrev 2020-11-03 15:47:00 följande:

Kommer det vara värt att följa röstningen nu eller kommer det vara så pass många förtidsröster som ska räknas att man inte får ut något av det preliminära resultatet? Någon som har koll på hur det fungerar? Har för mig dom hade ett hyfsat säkert prel. resultat direkt sist, men det känns som att det är skillnad den här gången.

Det är skillnad. Post- och förtidsrösterna är fler än någonsin, och röstgruppen 18-30 röstar som aldrig förr, och dessa går även hand i hand. Unga poströstar som aldrig förr. 
  • Aniiee
    felix le chat skrev 2020-11-03 17:29:03 följande:
    Måste erkänna att jag är så oinsatt i amerikansk politik så jag trodde att det
    endast var två kandidater.

Jorgensen är totalt okänd för mej.
    En snabb sökning visar att hon är Libertarian.
    En smula problematiskt för mej.
    Det är lite olika i olika stater. Flest kandidater finns på valsedlarna i Vermont och Colorado, med 21 kandidater var. Men de fyra stora är Trump, Bide, Jorgensen och Howie Hawkins, som är grön (och gammal gubbem, han med).

Orsaken till att de flesta inte ens vet att det finns mer än 2 kandidater, och partier, är för att libertarian, de gröna och "resten" tillsammans får oftast mindre än 7% av rösterna. I förra valet fick libertarian 3,3% av rösterna och de gröna fick 1,1%, resten fick 1,2% gemensamt. Varken libertarian eller gröna fick några röster från elektoraten.
  • Aniiee

Biden leder elektoraten med 11 röster enligt CN och 25 enligt the Guardian. Biden leder popular votes med lite drygt 2 miljoner röster enligt samma källor. 7 stater har inte räknat klart än och i 5 av dem leder Trump.

• Aniiee
    nernu skrev 2020-11-04 13:39:07 följande:

Jag trodde att Trump skulle vinna. Men nu kan det bli hursom. Kaos kommer det bli i vilket fall när det är så jämnt. Som det var mellan bush och gore.

Och ännu mera kaos kommer det bli så som Trump eldar på.

Inbördeskrig, kanske inte. Men det kommer definitivt bli kravaller, vem som än vinner.
  • Aniiee

Michigan har vänt från rött til blått.

Om båda tar elektoraten som är kvar så som pop-rösterna ligger nu (as votes go, so goes the state) kommer Biden ta ytterligare 32 röster och landa exakt på 270 (som man måste ta för att vinna). Trump skulle ta ytterligare 54 röster och landa på 267. 

Men. Svårt att veta. Staterna som har matte kvar att göra ligger väldigt jämt. Pennsylvanias senator meddelade just att de kanske inte blir klara idag pga alla poströster.

• Aniiee
    Mascaraklumpar skrev 2020-11-04 16:53:11 följande:

Har Nevada slutat räkna helt och hållet tills dess att de får in alla poströster eller kommer de att fortsätta räkna de röster de har nu när det är morgon? Jobbigt om det tar en vecka innan vi vet vem som vinner.

De kommer fortsätta räkna, förmodligen.Just nu har de räknat ca 67% av rösterna, så vi får se om någon timme-1,5 om de fortsätter eller avvaktar.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2020-11-05 14:48:31 följande:

7 stater har nu fler som röstat än de som registrerat sig för att rösta. Bara för att demokraterna är emot att visa id för att rösta.

Vilka?
  • Aniiee

Jag tror Trump har panik och inte tänker riktigt klart. "STOP THE COUNT" skrek han på twitter för ca 2 timmar sedan, och missade tydligen att om de gör det så vinner Biden Nevada och därmed presidentskapet.

• Aniiee
    Tow2Mater skrev 2020-11-05 19:12:15 följande:
    vet inte, det var maken som sa det imorse.
    Jag läste att någon artikel eller något om Wisconsin gått viral, men den dementerades snabbt, Några andra har jag inte hört om.
  • Aniiee
    Johan70 skrev 2020-11-05 19:31:30 följande:

Valet har blivit jämnare än alla opinionsmätningar förutspådde, igår onsdag, dagen efter valet, var det jättejämnt vid sammanräkningen, men nu ser det ut som om opinionsmätningarna ändå får rätt och Biden vinner. Såvida inte Trump vinner alla de delstater där resultatet inte är klart ännu, vilket känns mindre troligt idag än igår eftersom Biden knappar in vartefter rösterna räknas. Fast segern kommer att vara mycket knapp.

Ja, det är väldigt jämt i nästan alla stater som är kvar. Bara Alaska har marginal att tala om, de andra är upp in the air. Rent tekniskt är väl alaska det också, de har bara räknat 50% av sina röster än så länge, men Trump leder där 63% mot 33%. I resterande stater är skillnaden mindre än 2 procentenheter mellan kandidaterna.
  • Aniiee

Biden har, för tillfället, flippat Georgia med en marginal på knappa 1000 röster. Han har också storstadsregionerna i Pennsylvania (Allegheny, Dauphin och Philadelphia counties där Pittsburg, Harrisburg och Philadelpha ligger, respectively), frågan är om de räcker för honom.

• Aniiee
    Tow2Mater skrev 2020-11-06 14:40:57 följande:
    Saken är att det är inte svårt.
    Och det finns även andra godkända sätt att styrka sitt id på, inte bara genom ett id kort. Så det är vansinnigt man inte måste gora det vid rostning i alla stater. Men det ger demokraterna fler roster.
    Det finns inget belägg för att det är fler republikaner som saknar identitetshandlingar än demokrater, så vitt jag vet. 
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2020-11-06 14:49:54 följande:
    Inget krav pa id ger demokraterna fler roster.
    Och igen, jag har inte sett några belägg för att så skulle vara fallet.
  • Aniiee

Verkar som att USAs myndigheter förbereder sig på presidentskifte. De håller på att öka säkerheten runt Biden. 

• Aniiee
    Xenia skrev 2020-11-06 15:18:34 följande:
    Men om det är så lätt att fuska, varför skulle inte republikanerna fuska då också?

USA har ju haft en republikansk president i fyra år, varför har inte han infört krav på ID då? Eller, om det inte går pga delstaterna bestämmer, varför har inte de delstater där republikanerna styr infört det?
    Sanningen är att människor i USA emotsätter sig ID-kort på federal nivå för att "muh freedomz".....
  • Aniiee
    Mascaraklumpar skrev 2020-11-06 15:26:05 följande:

Vad händer om det blir en långdragen rättsprocess kring röstningen? Kan Trump sitta kvar under tiden?

Vet inte. Men jag tror att en sådan rättsprocess inte skulle bli långdragen, inte i det här fallet. Till och med republikaner dementerar republikaners och Trumps påståenden av valfusk. Senaste inlägget i den frågan:

Even Pennsylvania?s Republican senator, Pat Toomey, has disputed the president?s claims of fraud.

?The president?s speech last night was very disturbing to me because he made very, very serious allegations without any evidence to support it,? Toomey said this morning

• Aniiee
    Anonym (På riktigt??) skrev 2020-11-06 17:46:24 följande:
    Gått rätt till - absolut, MEN hur i hela helvete kan man då begära stopp i rösträkning, förbereda överklagan o.s.v???
    Liknar verkligen en bananstat i tredje världen. 
    Att de sedan väljer mellan två  .... reliker må ju vara deras problem. Hoppas den som vinner har bra folk bakom sig. Vilket inte Trump verkar ha haft ....
    Har du följt Trumps twitter något? Om inte, gå in och kolla.

Trump begärde dessutom, som jag skrev ovan, stopp i rösträkningen utan att inse att han då skulle förlora. Han har panik, helt enkelt. Och det är TRUMP personligen som "skriker", inte Republikaner i allmänhet och inte hans stab runtomkring honom.
Svar på tråden Biden eller Trump?