• Anonym (utsatt)

Jo, vi finns, vi som blev utsatta för gruppvåldtäckter av okända män före 1990

Vet ni vad den stora skillnaden är nu mot då? Nu vågar vi berätta. 

Vet ni vad likheten är? Ingen tror oss när vi berättar, för det skedde innan "invandringen".

Vet ni vad jag tycker är bra? Att om det sker idag så blir offren trodda.

• Svar på tråden Jo, vi finns, vi som blev utsatta för gruppvåldtäckter av okända män före 1990
  • Anonym (Gråter)

Inte heller idag blir man trodd om man våldtas av en, eller flera, till synes trevliga vita män som inte "behöver" våldta för att få sex. Ni vet de där killarna man inte behöver vara rädd att dela taxi med, de som inte misstänkliggörs om de bjuder på efterfest etc. Vi har kommit långt, men inte tillräckligt långt. Hade grabbarna som våldtog min lillasyster varit ortengrabbar hade de sannolikt dömts, min syster hade anmält mycket tidigare, hon hade stöttats mer av omvärlden. Men hon våldtogs av "fina killar" som manipulerat alla runt omkring. De fick till och med prata ut om "situationen" i skolan en dag när min syster ombetts stanna hemma för att skolan skulle ta fram en plan. Hon tvingades hem, de gavs en plattform för att försvara sig. De går fria, min syster har bytt skola 3 gånger och till slut valt att ge upp gymnasiet.

• Anonym (Mina)

En man i min bekantskapskrets blev dömd för våldtäkt. Trots domen och trots de massiva bevisen (DNA, sms, dokumenterade skador på offret och så vidare) hävdar många av våra gemensamma vänner att han var oskyldigt dömd.

Han är svensk, snygg, trevlig och tar så väl hand om sin mamma. Tjejen som han utsatte var oskuld innan våldtäkten och såg som en pryd och präktig tjej. Efter våldtäkten spreds horrykten om henne. Hon fick byta skola. Hon utsattes för hot och mobbing.

Inte nog med att hon hade utsatts för våldtäkt. Hon blev dessutom straffad för det.

• Anonym (DET FINNS EN TRÅD, HÅLL DIG TILL DEN)

Uppdrag Granskning SVT

Anonym (utsatt) skrev 2020-11-03 17:20:57 följande:

Vet ni vad den stora skillnaden är nu mot då? Nu vågar vi berätta. 

Vet ni vad likheten är? Ingen tror oss när vi berättar, för det skedde innan "invandringen".

Vet ni vad jag tycker är bra? Att om det sker idag så blir offren trodda.

• Anonym (Io)
    Anonym (Gråter) skrev 2020-11-03 20:01:27 följande:

Inte heller idag blir man trodd om man våldtas av en, eller flera, till synes trevliga vita män som inte "behöver" våldta för att få sex. Ni vet de där killarna man inte behöver vara rädd att dela taxi med, de som inte misstänkliggörs om de bjuder på efterfest etc. Vi har kommit långt, men inte tillräckligt långt. Hade grabbarna som våldtog min lillasyster varit ortengrabbar hade de sannolikt dömts, min syster hade anmält mycket tidigare, hon hade stöttats mer av omvärlden. Men hon våldtogs av "fina killar" som manipulerat alla runt omkring. De fick till och med prata ut om "situationen" i skolan en dag när min syster ombetts stanna hemma för att skolan skulle ta fram en plan. Hon tvingades hem, de gavs en plattform för att försvara sig. De går fria, min syster har bytt skola 3 gånger och till slut valt att ge upp gymnasiet.

Jag beklagar det som hänt din syster, MEN "ortengrabbar" åker definitivt inte dit lättare än svenskar. Snarare tvärtom.
  • Anonym (utsatt)
    Anonym (DET FINNS EN TRÅD, HÅLL DIG TILL DEN) skrev 2020-11-03 20:41:31 följande:

Uppdrag Granskning SVT

Jag gjorde en ny tråd med ett annat, men närliggande, ämne. Håll dig till den andra tråden du.
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (Io) skrev 2020-11-03 20:43:09 följande:

Jag beklagar det som hänt din syster, MEN "ortengrabbar" åker definitivt inte dit lättare än svenskar. Snarare tvärtom.

Du har fel. Alla statistik motsäger dig, den som är utlandsfödd blir oftare dömd för brott, alla brott. Även min högst personliga erfarenhet säger att den som blir våldtagen av en person med lägre social status oftare anmäler och att anmälan oftare leder någon vart. Vet inte hur många gånger jag hört folk säga att de mitt i eländet är gladaöver att personen som våldtog dem var svart/blatte för att det känns lättare att få upprättelse och bli trodd.
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Io) skrev 2020-11-03 20:43:09 följande:

Tyvärr talar statistiken emot dig. Vilket inte betyder att de åker dit lätt, men oftare än helsvenskar.
  • Anonym (Io)
    Anonym (Gråter) skrev 2020-11-03 21:30:05 följande:
    Du har fel. Alla statistik motsäger dig, den som är utlandsfödd blir oftare dömd för brott, alla brott. Även min högst personliga erfarenhet säger att den som blir våldtagen av en person med lägre social status oftare anmäler och att anmälan oftare leder någon vart. Vet inte hur många gånger jag hört folk säga att de mitt i eländet är gladaöver att personen som våldtog dem var svart/blatte för att det känns lättare att få upprättelse och bli trodd.
    Anonym (Mina) skrev 2020-11-03 21:47:54 följande:
    Tyvärr talar statistiken emot dig. Vilket inte betyder att de åker dit lätt, men oftare än helsvenskar.

Jag uttryckte mig slarvigt.

Risken för utlänningar att dömas och straffas är mindre än för svenskar.
    För det första, ett gäng utlänningar är svårare att identifiera då de för ett "svenskt" öga många gånger är väldigt lika.
    För det andra så kommer de oftare undan även om de blir tagna, av någon märklig anledning frias de allt för ofta.

En svensk har ingen pardon i rätten och identifieras oerhört mycket lättare.

Att utlänningarna oftare döms och fängslas beror på att just detta brott begås i oerhört stor majoritet av just denna grupp.

Hoppas det framgår bättre nu hur jag menar. JAg är alldeles nyvaken så är det lite rörigt s beror det på det.
    Fråga gärna om något är oklart.
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (Io) skrev 2020-11-04 08:12:01 följande:

Jag uttryckte mig slarvigt.

Risken för utlänningar att dömas och straffas är mindre än för svenskar.

För det första, ett gäng utlänningar är svårare att identifiera då de för ett "svenskt" öga många gånger är väldigt lika.

För det andra så kommer de oftare undan även om de blir tagna, av någon märklig anledning frias de allt för ofta.

En svensk har ingen pardon i rätten och identifieras oerhört mycket lättare.

Att utlänningarna oftare döms och fängslas beror på att just detta brott begås i oerhört stor majoritet av just denna grupp.

Hoppas det framgår bättre nu hur jag menar. JAg är alldeles nyvaken så är det lite rörigt s beror det på det.

Fråga gärna om något är oklart.

Du har ju ändå fel, tyvärr. Av de som lagförs så döms oftare svaga sociala grupper, utrikesfödda och de med utomeuropeiska utseende inkluderat, trots likartad bevisning, ett problem som Sverige fått stark kritik för. Rättsosäkerhet helt enkelt. Anmälningarna är också skevt fördelade av alla undersökningar att döma.

Att gruppen begår fler brott har inget med just de siffrorna att göra. Som vit man löper du betydligt mindre risk att anmälas och straffas för exempelvis en begången våldtäkt.
  • Anonym (men nej!)
    Anonym (Gråter) skrev 2020-11-04 08:55:44 följande:
    Du har ju ändå fel, tyvärr. Av de som lagförs så döms oftare svaga sociala grupper, utrikesfödda och de med utomeuropeiska utseende inkluderat, trots likartad bevisning, ett problem som Sverige fått stark kritik för. Rättsosäkerhet helt enkelt. Anmälningarna är också skevt fördelade av alla undersökningar att döma.

Att gruppen begår fler brott har inget med just de siffrorna att göra. Som vit man löper du betydligt mindre risk att anmälas och straffas för exempelvis en begången våldtäkt.
    Tror du på det själv? 

Du menar alltså på fullaste allvar att den kraftiga vikt av utlandsfödda som döms för överfallsvåldtäkt(85%), gör det för att de är utlänningar? 
    Statistiken visade att majoriteten kom från Nordafrika och Mellanöstern. 

Hur kan det komma sig att de är så överrepresenterade även bland invandrare och även bland (mörka invandrare)? Varför skiljer de ut sig från asiater(japaner, kinser, filippinier, koreaner, thailändare) som finns i Sverige? Eller folk med bakgrund i Bolivia, Chile, Peru, Brasilien? 

• Anonym (men nej!)
    Anonym (Mina) skrev 2020-11-03 21:47:54 följande:
    Och när man läste på om statistken så visade det sig att de "invandrare" som den här gruppen bestod av mestadels var från flyktingländer med taskig kvinnosyn. Som Irak, Syrien, Nordafrika, Somalia och Afghanistan. 

Är det också rasism då? Varför är inte andra invandragrupper i närheten av att vara så förekommande? Svensk: japaner, chilenare, bolivianer, philippinier osv? 

Hur förklarar du det? Har alltid funnits många invandre från de länderna i våra förorter. Även från länder som Serbien, Polen, Rumänien, Albanien. 
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (men nej!) skrev 2020-11-04 14:35:09 följande:

Tror du på det själv? 

Du menar alltså på fullaste allvar att den kraftiga vikt av utlandsfödda som döms för överfallsvåldtäkt(85%), gör det för att de är utlänningar? 

Statistiken visade att majoriteten kom från Nordafrika och Mellanöstern. 

Hur kan det komma sig att de är så överrepresenterade även bland invandrare och även bland (mörka invandrare)? Varför skiljer de ut sig från asiater(japaner, kinser, filippinier, koreaner, thailändare) som finns i Sverige? Eller folk med bakgrund i Bolivia, Chile, Peru, Brasilien? 

Nu pratar vi om 2 helt olika saker. Du pratar om överrepresentationen som förövare, vi pratar om sannolikheten att som förövare faktiskt anmälas och dömas. Att då påstå att mörkhyade/utlandsfödda oftare frikänns (baserat på antalet faktiska fall) är inte detsamma som att en större andel av dem frikänns. Fakta är att andelen socialt utsatta/utrikes födda/mörkhyade förövare som döms är högre.
  • Anonym (men nej!)
    Anonym (Gråter) skrev 2020-11-04 14:58:58 följande:
    Nu pratar vi om 2 helt olika saker. Du pratar om överrepresentationen som förövare, vi pratar om sannolikheten att som förövare faktiskt anmälas och dömas. Att då påstå att mörkhyade/utlandsfödda oftare frikänns (baserat på antalet faktiska fall) är inte detsamma som att en större andel av dem frikänns. Fakta är att andelen socialt utsatta/utrikes födda/mörkhyade förövare som döms är högre.
    Men du hävdar att det är fler invandrare från Mellanöstern som åker fast än svenskar eftersom att de är mörka och invandrare. Varför gäller då inte samma fenomen andra mörka invandrare som inte är från den regionen?
    För då borde ju även de vara lika överrepressenterade gentemot svenskar? 

Kan det bara vara så enkelt som att det är betydligt fler som döms, eftersom att det är betydligt fler som begår de brotten? Och att det i sin tur beror på kvinnosyn, religion, kultur samt avsaknaden av kvinnor då många är ensamma män som befinner sig i Sverige och saknar kvinnor i sitt umgänge? 
  • Anonym (Gråter)
    Anonym (men nej!) skrev 2020-11-04 19:41:30 följande:

Men du hävdar att det är fler invandrare från Mellanöstern som åker fast än svenskar eftersom att de är mörka och invandrare. Varför gäller då inte samma fenomen andra mörka invandrare som inte är från den regionen?

Fast det gör det ju faktiskt, möjligen med undantag för de med rötter i Sydostasien vilka döms ungefär lika frekvent som vita européer. Kolla på statistiken.
  • Anonym (men nej!)
    Det du säger är inte sant. Detta läste jag från undersökningen som hade gjorts.
    Anonym (Gråter) skrev 2020-11-04 19:55:50 följande:
    Fast det gör det ju faktiskt, möjligen med undantag för de med rötter i Sydostasien vilka döms ungefär lika frekvent som vita européer. Kolla på statistiken.

"Sammanlagt har man tittat närmare på 843 män. Av dessa är 58 procent födda utomlands ? här ingår alltså inte andra generationens invandrare.

Tittar man enbart på försök till och fullbordade överfallsvåldtäkter stiger andelen till 85 procent. Av dessa har 40 procent befunnit sig i Sverige i ett år eller mindre.

Över hälften av de dömda gärningsmännen är födda utanför Europa, nästan 40 procent i Mellanöstern eller Afrika. Gällande specifikt överfallsvåldtäkter är 97 av 129 födda utanför Europa."

• Anonym (Gråter)
    Anonym (men nej!) skrev 2020-11-04 20:05:01 följande:

Det du säger är inte sant. Detta läste jag från undersökningen som hade gjorts."Sammanlagt har man tittat närmare på 843 män. Av dessa är 58 procent födda utomlands ? här ingår alltså inte andra generationens invandrare.

Tittar man enbart på försök till och fullbordade överfallsvåldtäkter stiger andelen till 85 procent. Av dessa har 40 procent befunnit sig i Sverige i ett år eller mindre.

Över hälften av de dömda gärningsmännen är födda utanför Europa, nästan 40 procent i Mellanöstern eller Afrika. Gällande specifikt överfallsvåldtäkter är 97 av 129 födda utanför Europa."

Men det där säger ju fortfarande inget om andelen förövare som blir anmälda/dömda. Du förstår inte det här med statistik och begreppen eller hur?

Inse att du har fel. Vita, europeiska män har större chans att klara sig undan när de begått ett brott för att offrn är mindre benägna att anmäla och domstolarna är mindre benägna att döma med samma mängd tillgänglig bevisning. Du talar om något hel annat än vad du först påstod.
  • Anonym (men nej!)
    Anonym (Gråter) skrev 2020-11-04 20:10:26 följande:
    Men det där säger ju fortfarande inget om andelen förövare som blir anmälda/dömda. Du förstår inte det här med statistik och begreppen eller hur?

Inse att du har fel. Vita, europeiska män har större chans att klara sig undan när de begått ett brott för att offrn är mindre benägna att anmäla och domstolarna är mindre benägna att döma med samma mängd tillgänglig bevisning. Du talar om något hel annat än vad du först påstod.
    Men det finns andra än vita europeiska män. Det finns asiater, det finns sydamerikaner, det finns folk från Östafrika, folk från Indien. Sedan finns det mörka invandrare från länder i Europa: Rumänien, Albanien, Grekland, Spanien, Portugal. 

Varför är inte de utsatta för rasism? Varför syns inte de i statistiken? Om det har med hudfärg och hårfärg att göra? Det du säger är bara strunt. Jag bevisar det med det jag säger. Hade det varit som du hävdar som hade inte majoriteten av alla som döms kommit från mindre än 5 länder. Det handlar om kultur, religion och de förhållanden som uppstår när män utan kvinnor befinner sig i Svrige och bara springer runt på dagarna. 
  • Anonym (Mina)
    Anonym (men nej!) skrev 2020-11-04 14:45:01 följande:

Och när man läste på om statistken så visade det sig att de "invandrare" som den här gruppen bestod av mestadels var från flyktingländer med taskig kvinnosyn. Som Irak, Syrien, Nordafrika, Somalia och Afghanistan. 

Är det också rasism då? Varför är inte andra invandragrupper i närheten av att vara så förekommande? Svensk: japaner, chilenare, bolivianer, philippinier osv? 

Hur förklarar du det? Har alltid funnits många invandre från de länderna i våra förorter. Även från länder som Serbien, Polen, Rumänien, Albanien. 

Hur förklarar du det själv? Varför menar du att just jag skulle ha ett bättre svar på din frågeställning än någon annan i den här tråden? Vad har jag hävdat är rasism? Har jag överhuvudtaget hävdat att män av en viss nationalitet är över- eller underrepresenterade i våldtäktsdtatistiken?

Du verkar ha läst in en hel del i mitt inlägg... Allt jag menade var att personer med utländsk härkomst, rent generellt, oftare döms hårdare än etniska svenskar trots en liknande bevisbörda.
Svar på tråden Jo, vi finns, vi som blev utsatta för gruppvåldtäckter av okända män före 1990