• Stolt Farsa

    Fortnite erfarenheter

    Hej

    Min son fyller tio nästa år och jag har lovat honom att han skall få börja spela Fortnite då. Jag vet att spelet är från tolv år men jag tycker att jag känner min son bättre än vad andra gör och jag anser också att man får ha lite frihetsgrader som förälder. 

    Min partner tycker inte att det är en bra ide. Hon tycker att det finns tillräckligt med forskning bakom siffran på pappret, dvs 12 år. Men hon accepterar att jag har sista ordet eftersom hon inte är mamma till mitt äldsta barn.

    Hur gamla var era barn när de började spela Fortnite? Eller känner ni kanske någon i en liknande situation?

  • Svar på tråden Fortnite erfarenheter
  • Anonym (Anonym)

    Har du någon aning om hur det där spelet ser ut? Tycker du det är ok att en tioåring sitter med spel där man skjuter ihjäl andra karaktärer? Det finns en anledning till varför det finns en åldersgräns, det har inte att göra med att du känner din son, litar på honom osv. Och ja, forskning visar att det inte är bra att utsätta små barn för visuellt våld, vare sig det är spel eller film eller irl.

    Jag skulle kunna fundera på att tillåta det från 15 års ålder för mina egna barn, men förhoppningsvis har de fått andra intressen också vid det laget så att det inte blir så mycket.

  • cosinus

    Jag har kapat ungefär 2 år på vad som rekommenderas på spel.

    Verkligheten är ju att många av barnen spelar 18-årsspel på lågstadiet och extremt få har begränsningar på spel motsvarande fortnite med 12-årsgräns så att ge 2 år rabatt men ändå utgå från vad som rekommenderas har varit en modell som ändå funkat att upprätthålla, barnen extremt motvilligt accepterat och där de ändå känts som att de varit rätt mogna för spelet när de väl börjat.

    Jag har valt att hålla stenhårt på 13 år på sociala medier, det har känts viktigare för mig med tanke på allt skitsnack i klasschattar och annat, så då kostar jag på mig en lite liberalare hållning här. Man kan inte alltid vara den elaka och hemska morsan som inte tillåter något.

  • Anonym (hm)

    Låt honom spela. Jag har inte följt åldersgränser alls för mina barn som är vuxna idag, de är fullt mentalt friska ändå.

    Fortnite är ett ganska barnsligt spel. Det enda jag skulle hålla koll på är medspelare, som kan ha ett fult sätt att bemöta ibland när de är äldre tonåringar.

  • Anonym (Spela)

    Jag växte upp med tv spel där man gick runt och fick skjuta djur eller man gick runt som riddare med svärd och slogs. man var en gorilla som slog sönder stora hus. även spel där man delade ut tidningar och man kunde då träffade en glas ruta eller en katt. men då tidens grafik gjorde inte dessa spel "farliga" för barn det finns ingen som säger nej en 10 åring får inte spela super Mario. Vad jag kan minas har det förekommit våld å vapen i TV-spel i alla år.
    Vi har varit STEN hårda på GTA V som ALLA barn i skolan får spela det är inte pga våldet utan pga story i GTA som jag inte tycker 10-12 åring bör spela. men Fortnite handlar om två lag som skall ta ut varandra det handlar om att bygga snabbt för att skydda sig det handlar om att hjälpa sitt lag JA man använder vapen JA man "dödar" andra figurer men inget över våld inga hemska scener med massa blod och halva gubbar.

    alla har spelat "spökboll" i skolan. två lag man skall träffa varandra med en mjuk boll inte börjar barnen kasta stenar på varandra på rasten för att dom spelar spökboll på idrotten?

    men ett stort tips är att spela med ditt barn eller sitt bara jämte och fråga varför man gjorde si eller så visa att du vill veta vad som händer i spelen och i den värd dina barn växer upp med. och när du sitter jämte hör du vad dina barn säger för ja det förekommer ganske ofte fula ord och elaka saker som dom säger till varandra vilket kan vara bra som förälder att höra och prata med sina barn om. 

    okej sorry långt svar men en sista grej till er som tycker att dagens barn sitter inne med skärm för mycket ställ dig två frågor 1. hur ofta ser mitt/mina barn mig framför en skärm? 2. när frågade jag mitt barn om vi skall gå ut och göra något tillsammans?

  • Wench85
    Stolt Farsa skrev 2020-11-04 08:19:44 följande:

    Hej

    Min son fyller tio nästa år och jag har lovat honom att han skall få börja spela Fortnite då. Jag vet att spelet är från tolv år men jag tycker att jag känner min son bättre än vad andra gör och jag anser också att man får ha lite frihetsgrader som förälder. 

    Min partner tycker inte att det är en bra ide. Hon tycker att det finns tillräckligt med forskning bakom siffran på pappret, dvs 12 år. Men hon accepterar att jag har sista ordet eftersom hon inte är mamma till mitt äldsta barn.

    Hur gamla var era barn när de började spela Fortnite? Eller känner ni kanske någon i en liknande situation?


    Jag skulle säga att det beror lite på var och hur han ska spela. Är det exempelvis dator på eget rum med stängd dörr och headset där han snackar live med främlingar skulle jag vara tveksam även vid 12 års ålder. Men som hemma hos oss på xbox i vardagsrummet och utan att chatta eller prata med några andra kände jag att det var ok vid 9 år. Ibland spelar vi ihop, men han fastnade inte särskilt hårt.
Svar på tråden Fortnite erfarenheter