• Anonym (KalleP)

    Frun vill inte ha sex

    Ännu en tråd i ämnet.

    Varit tillsammans med min fru i typ 18 år, har två barn och generellt är livet riktigt bra.

    Men sexet och allt annat som kan tänkas klassas som sex sker om jag har tur en gång i halvåret.

    Jag älskar min fru. Jag vill inte vara otrogen.

    Helst av allt skulle jag vilja att hon tog tag i problemet med hennes minskade lust, men hon verkar inte lida, troligen eftersom hon inte har någon lust. Vi har pratat om detta flera gånger, men vi kommer aldrig till en förbättring, eller rättare sagt hon ändras aldrig.

    Jag gör min del, så det är inte det, jag uppvaktar också, allt man kan tänkas göra och mer gör jag. Hela tiden ställer jag upp på allt hon vill att vi gör oavsett om det är resa, renovera, köpa saker etc. Man kan säga att saker som är viktigt för henne uppfylls. Saker som är viktigt för mig, not so much.

    Jag vet inte vad jag ska göra, saken är den att jag är sjukt deprimerad, jag visar det inte för hon märker direkt när något är fel. Men jag mår psykiskt dåligt av detta. Sex är viktigt.

    Har hört henne i duschen när hon tror att jag lagar mat eller nått annat, vilket jag gör, men man hör liksom hur hon njuter i duschen. Så tillfredsställa sig själv gör hon, tror jag i alla fall. Det är vad det låter som. Det är jättekul för henne, jag är glad att hon gör det. Önskar bara att jag fick vara med på ett hörn ibland.

    Vi blir mer och mer som kompisar. Om inte jag kysser henne efter jobbet när vi ses, eller i sängen eller när som helst så sker absolut inget kyssande. Kan inte komma ihåg om hon någonsin tagit första steget. Och sex hade aldrig någonsin skett om jag inte försökt. Jag försöker ligga nära henne eller röra vid henne, men oftast får jag knappt det. Och kyssa fler än en gång i sängen vill hon inte för hon tror väl att det ska leda till något och hon vill inte uppmuntra mig.

    Eftersom vi inte ens kommer någon vart fastän vi har riktigt bra diskussioner om ämnet de gånger vi haft det, så tror jag inte terapi funkar. Och varför ens föreslå det när hon inte lyfter ett finger för att ens försöka?

    Hur gör ni andra för att kunna leva normalt i samma sits? Jag läser om andra som har samma problem, så det verkar inte vara något specifikt för oss.

    Mottager gärna förslag på vad man kan göra, jag älskar min fru, uppskattar varje centimeter av henne. Önskar bara få känna samma känsla tillbaka.

  • Svar på tråden Frun vill inte ha sex
  • Anonym (Enya)

    Låter jättetråkigt TS... det verkar som du är mer romantisk och kanske mer attraherad av henne medan hon nöjer sig med vänskap.

    JO ni ska absolut köra parterapi! Du måste lita på att de kan detta. Och de kommer kunna ställa frågor till din fru ang detta som hon då kommer behöva tänka till om. Detta är allvarligt. Du känner sig inte älskad och attraktiv i hennes ögon och mår dåligt av den lilla intimitet ni har. Här måste ni mötas och då måste hon också vara redo att jobba och anstränga sig för att ni ska hitta tillbaka till varandra och inte bara avfärda detta. Nej det är inget problem i hennes ögon kanske men du mår ju dåligt av detta. Och att du mår dåligt i relationen borde vara något som berör henne..

    Terapi terapi terapi. Och du måste vara ärlig nu mot henne att detta är illa. Du mår inte bra och du vill ha en förändring i er relation.

  • Soleroi08

    TS. Jag är nästan exakt samma situation som dig.

    Hustrun har inte någon sexlust och ingen vilja att göra något åt vår brist på sex. 18 årigt förhållande och noll sex de senaste sju åren.

    Jag har försökt få henne att besöka en parterapeut, men hon tycker detta bara är löjligt.

    Kanske vill din fru det. Fråga henne och förklara hur du känner.

    Jag hoppas att det löser sig för er.

  • Anonym (ooo)

    Hur gammal är frun? För om man är någonstans 40+ och uppåt så kommer klimakteriet smygande och det kan absolut påverka sexlusten. Man kan må riktigt dåligt pga klimakteriet utan att fatta att det är det som är orsaken. Minskad sexlust kan vara rätt vanligt eftersom hormonnivåerna sjunker när man blir äldre.
    Har du frågat henne om detta? 
    Förklimakteriet kan pågå i ca 10 år (då har man mens ff, men det kan vara oregelbundet man blir varm/kall, man sover dåligt osv) 
    Du kanske ska läsa på lite om detta och sen fråga henne om hon upplever något av detta? 

  • Anonym (Process)

    En så skön och relativt enkel sak kan bli så svår och onödigt komplicerad...iaf om man inte kan eller vill prata om det på riktigt (ärlighet)...den där ärligheten kan ju tyvärr göra mer skada än nytta just där och då även om den i ett längre perspektiv säkert kan öppna flera dörrar. Du vet ju mest om relationen givetvis. Hur lätt ni har att prata om saker som detta och hur ni reagerar och fungerar tillsammans. 

    Tolkar din beskrivning som att din partner i stort stängt av lusten mot/till dig. Hon attraheras och eller tänder inte på dig...vilket den troliga onanin i duschen säger en del om...även avvisandena för övrigt skvallrar en del om det. För att inte tala om era diskussioner som inte leder till någon form av förändring.

    Hon är helt enkelt inte ärlig med dig.

    Det kan givetvis vara flera andra pusselbitar som gör att ni är där ni är just nu. Din partner kan vara i en kris, kan vara deprimerad rent generellt över livet osv. Men det faktum att hon avvisar dig och inte verkar försöka anstränga sig när hon vet vart du står och vad du helst önskar med det intima och sexuella får iaf mig att tänka på saker som detta.

    Av egen erfarenhet så vet jag faktiskt inte vad man kan göra. Har väl insett att man inte kan förändra det hela utan endast eventuellt påverka...men efter år av försök har jag insett att det inte förändrar något direkt. Kanske att det blir lite mer närhet...men inte alls på den nivån där jag skulle känna att det rör sig om en kompromiss där båda mår bra. Den som inte har någon vidare lust eller lägre lust sätter ribban kort och gott och lägger man där till familj och barn, villa och allt annat runt omkring som man tillsammans har skapat...så vill man ju ändå få det att fungera...försöka att hitta en lösning...när det mesta av det andra fungerar bra. 

    Hur mår din partner för övrigt? Trivs hon på jobbet/med jobbet? Stressad/lätt till stress. Blev det som hon tänkte sig (livet) eller kan ni förändra något i vardagen som gör det hela lite roligare/smidigare? Gemensamma intressen? Träna tillsammans kanske eller ta lite promenader typ. Är hon nöjd med sig själv?  Kan du starta igång något för egen del som gör att hon känner att du bryr dig om dig och tar lite mer ansvar för ditt liv (menar här att hon ser att du lever ditt egna liv lite och tar hand om dig själv så hon ser en annan vy av sin man. Inte för att komma bort ifrån så du inte misstolkar det). Vad har ni för preventivmedel (om det är aktuellt)...hormoner kan absolut förändra lusten...man påverkas olika av hormoniella preventivmedel och påverkan av lust finns med på bipacksedeln allt som oftast.

    Hoppas ni hittar en väg.

  • Anonym (Hormoner)

    Hej!

    Jag håller inte med ovanstående om att det är terapi som behövs. Terapi behövs enligt mig för att reparera ett förhållande med mycket bråk och missnöje. Du beskriver att ni har en bra relation, vad roligt för er!

    Jag och min man har varit ihop i 12 år och min sexlust har aldrig berott på hur mycket han gör för mig eller hur mycket han anstränger sig... såklart behövs en bra relation byggd på sympati och respekt (eller?) för att sexlusten ska finnas där. Men för min del, och säker många andra också är det enbart hormonstyrt huruvida jag vill ha sex eller inte. När jag inte åt p-piller ville jag inte ens titta åt min man på ?det viset? förutom 1,5 vecka mellan mens och ägglossning... det hade INGENTING med honom att göra. Förutom att jag attraherades av honom, men den typen av atttaktion kände jag inte resten av månaden.

    Nu äter jag p-piller på grund av att jag inte fixar den andra delen av månaden (hemsk PMS), och nu känner jag ingen sexlust alls, förutom på fredagar. Fredags-vinet hjälper kroppen att slappna av.

    Så släpp att det beror på vad du gör och inte gör enligt mig. Sexlust är så mycket mer basalt (men ändå komplicerat) än så. HORMONER HORMONER HORMONER! Min man älskar när jag tar ett glas vin, och jag med :)

  • Anonym (Inte ha sex)

    Tråkigt för dig.Du sa att ni bor bra liv (du/ni har pengar)och du gör allt som hon vill!Renovering,köpa söker,resor och allt annat.Kanske är dags att du sluta göra denna söker och börja tänka på dig själv lite.Du sa att hon njuta i duschen när hon duschar?Har du tänkte på att hon har någon på sidan(mycket möjligt)?

    Lycka till

  • Anonym (Kvinnan)

    Jag skulle kunna vara din fru. Vi är dock i småbarnsåren och tror det spelar in såklart. Jag älskar min man men är verkligen hur nöjd som helst utan sex. Känner inget behov. Men för hans skull måste jag jobba för en förändring. Tänker att jag kan bidra till dig vad jag tror kan hjälpa även om vi inte är där själva...än!

    Som du skriver kan en vanlig kyss göra att jag blir stressad "åh nu vill han ha sex och jag är inte sugen". Då blir det en ond cirkel för då blir jag verligen inte upphetsad när jag startar på det viset. Förklara för henne att du behöver mer närhet i vardagen med kyssar och kramar, hålla om varann. Föreslå sedan "sexförbud" så hon kan känna sig lugn i närheten. Då tror jag hon kan slappna av mer när ni är nära och bli upphetsad och själv vilja "bryta" förbudet. Har hon några erogena zoner som inte direkt kopplat till sex?Jag tex reagerat väldigt på kyssar i nacken. Då kan ni hålla om varann tex i soffan och dessa zoner får din uppmärksamhet. Lycka till. Hoppas verkligen ni (och vi) hittar en lösning.

  • Anonym (Process)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-11-05 07:45:17 följande:
    Jag skulle kunna vara din fru. Vi är dock i småbarnsåren och tror det spelar in såklart. Jag älskar min man men är verkligen hur nöjd som helst utan sex. Känner inget behov. Men för hans skull måste jag jobba för en förändring. Tänker att jag kan bidra till dig vad jag tror kan hjälpa även om vi inte är där själva...än!
    Som du skriver kan en vanlig kyss göra att jag blir stressad "åh nu vill han ha sex och jag är inte sugen". Då blir det en ond cirkel för då blir jag verligen inte upphetsad när jag startar på det viset. Förklara för henne att du behöver mer närhet i vardagen med kyssar och kramar, hålla om varann. Föreslå sedan "sexförbud" så hon kan känna sig lugn i närheten. Då tror jag hon kan slappna av mer när ni är nära och bli upphetsad och själv vilja "bryta" förbudet. Har hon några erogena zoner som inte direkt kopplat till sex?Jag tex reagerat väldigt på kyssar i nacken. Då kan ni hålla om varann tex i soffan och dessa zoner får din uppmärksamhet. Lycka till. Hoppas verkligen ni (och vi) hittar en lösning.
    Har du en "normal" lust med dig sedan tidigare? Menar om du och din partner haft en nivå som funkat för er båda tidigare men som nu efter graviditet och föräldraskap förändrats dramatiskt. Varför känner du att du blir stressad av en kyss?...för att du vet att din partner mer än gärna vill och du just nu och då inte alls känner att det funkar? Kan du inte låta det hända och ske så att säga...släppa tankarna lite och bara följa med? Se om det släpper och du blir sugen. Det mesta man säger beror oftast på hur man väljer att säga det och lägga upp det. Ett sexförbud kan givetvis funka med det sagt...men det kan även tolkas som ett desperat försök att uttrycka sitt missnöje :) Beroende på hur klimatet för övrigt är i relationen kring den typen av diskussioner/ämnen.
  • Anonym (har varit som din fru)

    Jag har också hamnat där, två gånger i två olika förhållanden till och med. 

    I första var det ju det vanliga, småbarn, heltidsjobb, hem- och hushåll som dränerade energin plus en relation som var allt annat än bra. Tände inte alls på min aggressiva sambo som inte brydde sig om barn och hem och som bara satt i soffan och släppte ifrån sig vidriga fisar och sedan frågade om vi skulle ha sex. Så illa var det faktiskt på slutet. Och om jag någon gång sa ja till sex ville jag bara att det skulle vara över så fort som möjligt (vilket det sällan var för han hade svårt att komma av vanligt ut-och.in så efter en stund av det blev det "sug mig", "runka mig" "sug mig igen", "det ska fan gå" och så ett par varv till tills det eventuellt gick.

    I andra gjorde jag jättemycket för att hålla igång sexlivet, men det blev ändå lite för mycket med barn och hundar i sängen och ett stort avstånd emellan oss. Vi slutade liksom kyssas och ta på varandra och för mig är det viktigt för lusten. Så det blev sex väldigt sällan. Och min man använde den i mitt tycke löjliga strategin att han skulle vänta på att jag skulle ta initiativ. Var går liksom gränsen? En smekning som leder till en kyss som leder till mer, vem tog initiativet? Den som smekte, den som började kyssas eller den som rörde den andras könsorgan? Det krävdes en otrohet från min mans sida för att komma vidare. Jag insåg hur mycket jag älskar honom och inte vill förlora honom. Jag gillar ju egentligen sex och vill ha det ofta. Nu har jag mer sexlust än han (vilket jag tycker är frustrerande), men vi sover ihop under samma täcke och tar på varandra i vardagen på ett helt annat sätt. Jag blir ju sugen direkt om han tar min hand (en av mina erogena zoner) eller kysser mig i nacken, eller smeker mitt lår.

  • Anonym (Process)
    Anonym (har varit som din fru) skrev 2020-11-05 09:22:00 följande:
    Jag har också hamnat där, två gånger i två olika förhållanden till och med. 

    I första var det ju det vanliga, småbarn, heltidsjobb, hem- och hushåll som dränerade energin plus en relation som var allt annat än bra. Tände inte alls på min aggressiva sambo som inte brydde sig om barn och hem och som bara satt i soffan och släppte ifrån sig vidriga fisar och sedan frågade om vi skulle ha sex. Så illa var det faktiskt på slutet. Och om jag någon gång sa ja till sex ville jag bara att det skulle vara över så fort som möjligt (vilket det sällan var för han hade svårt att komma av vanligt ut-och.in så efter en stund av det blev det "sug mig", "runka mig" "sug mig igen", "det ska fan gå" och så ett par varv till tills det eventuellt gick.

    I andra gjorde jag jättemycket för att hålla igång sexlivet, men det blev ändå lite för mycket med barn och hundar i sängen och ett stort avstånd emellan oss. Vi slutade liksom kyssas och ta på varandra och för mig är det viktigt för lusten. Så det blev sex väldigt sällan. Och min man använde den i mitt tycke löjliga strategin att han skulle vänta på att jag skulle ta initiativ. Var går liksom gränsen? En smekning som leder till en kyss som leder till mer, vem tog initiativet? Den som smekte, den som började kyssas eller den som rörde den andras könsorgan? Det krävdes en otrohet från min mans sida för att komma vidare. Jag insåg hur mycket jag älskar honom och inte vill förlora honom. Jag gillar ju egentligen sex och vill ha det ofta. Nu har jag mer sexlust än han (vilket jag tycker är frustrerande), men vi sover ihop under samma täcke och tar på varandra i vardagen på ett helt annat sätt. Jag blir ju sugen direkt om han tar min hand (en av mina erogena zoner) eller kysser mig i nacken, eller smeker mitt lår.
    mm...svårt det där med initiativ. Beroende på hur relationen är och har varit osv. OM man är den som har mer lust/behov och inte får så mkt gensvar på sina försök att initiera och förföra...alltså blir nobbad/avvisad ofta, så förstår jag att man tröttnar och accepterar läget som det är. Då får den med låg lust och mindre behov styra frekvensen och ta initiativ. Är väl där jag är just nu i relationen. Har tappat drivet och lusten att ta initiativ p.g.a mindre bra gensvar. Hänger ju ihop med hur lätt man kan ta upp och prata om intima saker och hur man haft det tidigare i relationen...har man som i mitt fall tagit upp detta för diskussion många ggr utan att det blir någon förändring så tappar man fart och lust. Blir lätt en motsatt reaktion och fel nivå på diskussionerna. Orka :) Går ju att onanera. Gränsen för initiativ tycker jag annars inte bör finnas...menar att initierar man med kyss och smek så tycker jag man fortsätter...man stannar inte upp och väntar in. Man tar för sig och visar att man verkligen vill. Inga subtila signaler alls. Man är tydlig med vad man vill hela vägen. 
Svar på tråden Frun vill inte ha sex