• wssss

    Hur mycket pengar får man ha i banken innan banken blir skyldig att rapporterar det till skatteverket?

    Säljer lite och köper saker och lyckats få in lite stora summor varje månad. Jag undrar om min bank har skyldighet och rapportera dessa till skatteverket eller måste jag göra det själva?  Hur mycket kan man ha på banken innan banken blir skyldig att rapportera det till skatteverket? Vilka typer av inkomster rapporterar banken? Någon som vet? ObestämdKommer förr eller senare ändå att deklarera dessa inkomster. Tacksam för svar från någon som är insatt i detta.

  • Svar på tråden Hur mycket pengar får man ha i banken innan banken blir skyldig att rapporterar det till skatteverket?
  • Kjell2

    Banken måste rapporterar in belopp på kontot varje år till skatteverket, oavsett storlek.

  • Mortiscia80

    Det är inte frågan om vad du har på kontot utan varifrån pengarna kommer. Du får t ex inte göra stora kontantinsättningar för då kan man misstänka pengatvätt. Då har banken skyldighet att rapportera in det.

  • Mortiscia80

    Om du har inkomster har du själv skyldighet att rapportera in det till Skv vid deklarationen, så till våren blir det. Du ska skatta från första inkomstkronan som regel.

  • Anonym (Nå?)

    Banken har skyldighet att rapportera misstänkta penningtvätttransaktioner. När har du tänkt deklarera dina inkomster menar du? Om du nu har för avsikt att skatta för dem så är det väl inte ett problem att banken kontaktar Skatteverket?

  • Anonym (12345)
    wssss skrev 2020-11-05 01:08:44 följande:

    Säljer lite och köper saker och lyckats få in lite stora summor varje månad. Jag undrar om min bank har skyldighet och rapportera dessa till skatteverket eller måste jag göra det själva?  Hur mycket kan man ha på banken innan banken blir skyldig att rapportera det till skatteverket? Vilka typer av inkomster rapporterar banken? Någon som vet? ObestämdKommer förr eller senare ändå att deklarera dessa inkomster. Tacksam för svar från någon som är insatt i detta.


    SE till att deklarerar dom, om skattemyndigheten gör en förfrågan så kan det i slutändan bli dyrare.

    Hur mycket inkomster handlar det om på ett år?
Svar på tråden Hur mycket pengar får man ha i banken innan banken blir skyldig att rapporterar det till skatteverket?