• maskbo

    Behöver snabb hjälp: kan man som hyresgäst klaga på flyttstäd??

    Hej alla!

    Jag har precis fått tillträde till min nya lägenhet. När jag hämtade ut nycklarna i måndags sa de att städningen som den förra hyresgästen gjort inte var godkänd, så de skulle ha dit sin egen städare, men hen kunde inte komma förrän på tisdagen. Ingen fara, tyckte jag; vi har november ut på oss att flytta. Sen fick jag ett sms från städaren på tisdagen om att städningen var klar. Så när jag var där igår och lämnade lite saker och kollade städningen så var det fortfarande dåligt städat.


     


    Nu undrar jag: har man som hyresgäst rätt att klaga på städningen, eller är det bara hyresvärden som ?får? avgöra om det är tillräckligt bra städat eller inte? Alltså, kan jag kräva en ytterligare städning, eller får jag helt enkelt acceptera att det inte är ordentligt städat?

    Jag hade varit jättetacksam för snabbt svar här, eftersom om jag öht har rätt att klaga så måste jag väl göra det relativt omgående.
  • Svar på tråden Behöver snabb hjälp: kan man som hyresgäst klaga på flyttstäd??
  • Limeblad

    Kontakta hyresvärden. Det värsta som kan hända är ju att hyresvärden säger att det är bra nog.

    Vad är det som inte är bra städat?

  • Silverjenny

    Självklart ska du klaga, om inte annat så för att göra värden uppmärksam på att jobbet inte är ordentligt gjort.

    Jag har jag alltid städat själv innan jag flyttat in någonstans, torkar av ytorna innan jag ställer in saker i skåpen osv oavsett om det var städat eller ej. Som en liten reningsritual, då känns det som mitt. Om det blivit städat två gånger nu kan det väl inte vara mycket ingrodd smuts kvar?

  • Silverjenny

    Självklart ska du klaga, om inte annat så för att göra värden uppmärksam på att jobbet inte är ordentligt gjort.

    Jag har jag alltid städat själv innan jag flyttat in någonstans, torkar av ytorna innan jag ställer in saker i skåpen osv oavsett om det var städat eller ej. Som en liten reningsritual, då känns det som mitt. Om det blivit städat två gånger nu kan det väl inte vara mycket ingrodd smuts kvar?

  • maskbo

    Åh, tusen tack båda två för snabba svar!! Jättebra!!


    Limeblad skrev 2020-11-05 07:37:36 följande:

    Vad är det som inte är bra städat?


    Det sitter tejprester och kladd på köksdörren; det ligger döda flugor mellan fönstren; det är smuts på fönsterkarmarna; en del av skåpen verkar öht inte ha torkats ur, osv
  • maskbo
    Silverjenny skrev 2020-11-05 07:57:26 följande:

    Självklart ska du klaga, om inte annat så för att göra värden uppmärksam på att jobbet inte är ordentligt gjort.

    Jag har jag alltid städat själv innan jag flyttat in någonstans, torkar av ytorna innan jag ställer in saker i skåpen osv oavsett om det var städat eller ej. Som en liten reningsritual, då känns det som mitt. Om det blivit städat två gånger nu kan det väl inte vara mycket ingrodd smuts kvar?


    Oj, såg inte detta först! Ja, jag tänker ju städa också, men en del av det som fortfarande inte är städat är sånt som jag inte hade tänkt göra, som fönstren och det där tejpkladdet som sitter på köksdörrarna som jag inte riktigt vet hur jag ska få bort...
  • viseversa

    ja du kan klagfa. och du ska klaga också. Vad var det som inte var bra med städningen? Skriv upp allt avvikande du hittar och städa INTE själv. 

  • Jamesdio

    Har jobbat med flyttstäd en gång i tiden. Nej, du ska inte acceptera det kvarvarande smutset. Dokumentera och klaga hos hyresvärden!

    (Tejpkladd och dylik använde vi Limtvätt till. Stryk på, låt sitta en stund och torka bort. Vet dock inte om detta finns i sortimentet längre pga miljöskäl. Vi hade fantastiska rengöringsmedel till det mesta.)

  • Anonym (Tips från coachen)
    maskbo skrev 2020-11-05 08:01:42 följande:
    Oj, såg inte detta först! Ja, jag tänker ju städa också, men en del av det som fortfarande inte är städat är sånt som jag inte hade tänkt göra, som fönstren och det där tejpkladdet som sitter på köksdörrarna som jag inte riktigt vet hur jag ska få bort...
    Biltema säljer en spray som heter label off, riktigt bra för limrester. Aceton fungerar också men du måste ha välventilerat isf.
  • Anonym (Birode)

    Ja du ska klaga! Hyresvärdarna betalar ju för städet och vill såklart att det ska utföras ordentligt. En dåligt utförd städning kostar inte mer för dem, utan bolaget de anlitat får helt enkelt komma tillbaka och göra om.

  • Anonym (L)
    maskbo skrev 2020-11-05 07:58:50 följande:

    Åh, tusen tack båda två för snabba svar!! Jättebra!!

    Det sitter tejprester och kladd på köksdörren; det ligger döda flugor mellan fönstren; det är smuts på fönsterkarmarna; en del av skåpen verkar öht inte ha torkats ur, osv


    Bara att ringa hyresvärden.
  • Silverjenny

    Städfirmorna och professionella städare har ju annan utrustning för att ta bort just sånt där kladd som t.ex limrester som kan vara helt omöjligt att ta bort med vanliga rengöringsmedel. Och ligger det döda flugor kvar mellan fönstren ja då har de knappast ens brytt sig om att städa där, dem torkar du ju bort med en helt valig trasa med diskmedel.

    Jag har flyttat in i en lägenhet där det låg en skitig strumpa kvar i ett skåp, fullt med smulor i köksskåpen och en gammal matkniv som låg kvar i skiten i en kökslåda. Tänkte ringa och klaga hos värden då men jag orkade inte till slut, ville bara städa och packa upp mina saker så jag gjorde en flyttstädning själv när jag flyttade in.. som jag brukar göra när jag flyttar in nånstans för jag litar inte på nån annans städning förutom min och mammas... ;)

Svar på tråden Behöver snabb hjälp: kan man som hyresgäst klaga på flyttstäd??