• Anonym (U)

Är det okej att sälja till fattiga syskon?

Syskon 1 är fattig och lever på soc tillsammans med sin sambo.

Syskon 2 är gift med en höginkomsttagare som tjänar en bra bit över 100' i månaden.

Syskon 2 har saker som hen vill sälja och syskon 1 behöver.

Är det rimligt att syskon 1 behöver betala för det när syskon 2 egentligen inte behöver pengarna?

• Svar på tråden Är det okej att sälja till fattiga syskon?
  • Anonym (S)
    Anonym (U) skrev 2020-11-05 09:16:21 följande:

Syskon 1 är fattig och lever på soc tillsammans med sin sambo.

Syskon 2 är gift med en höginkomsttagare som tjänar en bra bit över 100' i månaden.

Syskon 2 har saker som hen vill sälja och syskon 1 behöver.

Är det rimligt att syskon 1 behöver betala för det när syskon 2 egentligen inte behöver pengarna?

Jag tycker det är taskigt att göra det, om man ändå inte behöver pengarna.
  • Anonym (ace)

Beror väl på. Gäller det en TV så ja, klart syskonet ska betala. Gäller det en begagnad halsduk? Nej, den kan vara en gåva.

• Anonym (Snopp)

Vad ska du sälja? En gammal bil?

• Anonym (Medelväg)

I detta fallet är det väl bäst om syskon 1 betalar en väldigt låg men symbolisk summa för det syskon 2 vill bli av med? Så blir det inget "du fick massa saker gratis av mig" senare från syskon 2, och syskon 1 behöver inte känna att hen har emot allmosor.

• Anonym (Snopp)

En Rolls Royce eller ett par trosor?

• Anonym (H)

Beror på varför syskon 1 är fattig.

• Anonym (H)

Och vad är det som gäller såklart.

En bil eller en tröja?

• Anonym (H)

Hur mycket tjänar syskon 2 själv?

• Anonym (förälder)

Beror väl på vad är för saker.
    Gäller det t ex. urväxta barnkläder tycker jag gott man kan ge sina syskonbarn dom liksom leksaker och övriga barnsaker.

Det gäller även andra mindre värdefulla saker som typ kökssaker eller andra saker till hemmet som en lampa mm.

Mer värdefulla saker kan man sälja till en mindre summa.
    Jag skulle hjälpa syskon och syskonbarn så mycket jag kunde men det kan ju också vara så att den som aldrig riktigt har råd kan känna sig underlägsen om den alltid får saker och kan känna det som allmosor.
    Det kan vara känsligt då är en mindre summa att betala bättre.

Men som sagt barnsaker tycker jag gott man kan ge vidare.

• Anonym (Aaa)

Nej men fy hur snål får man bli!!!! Usch!!!

Jag själv är arbetslös för tillfället och gravid och har endå gett bort massvis med barn saker jag inte behöver istället för att sälja, skulle ALDRIG ta betalt för något till nära vänner eller familj om det inte är något väldigt dyrt.

På samma sätt som att mina syskon/vänner gett mig saker trots att dom inte är höginkomsttagare.

Riktigt skämmigt om du är i den sitsen och erbjuder ditt syskon att få köpa sakerna istället för att ge bort dom.

Svar på tråden Är det okej att sälja till fattiga syskon?