• Thu 5 Nov 2020 09:16
    1167 visningar
    2 svar
    2
    1167

    PGS eller äggdonation

    Hej!

    Är 40 år och har försökt få barn nu med min yngre sambo nu i snart 2 år, har blivit gravid 2 ggr men avbrutit graviditeterna pga fostret har haft kromosonfel (T21) bägge gångerna. Nu har vi försökt bli gravida sedan senaste avbrytandet i maj, men inte lyckats. Vi kommer nu gå vidare med en fertilitetsutredning för att kolla så det inte har "hänt" något med oss. Har barn sedan tidigare.
    Jag börjar få panik pga min ålder, då jag tänker att fertiliteten minskar dag för dag... min sambo är mer lugn (men han är ju mycket yngre)

    Min fundering då, antingen åka utomlands och använda egna ägg med PGS (screening av äggen före insättning) eller påbörja äggdonation i Sverige. 
    Min sambo är inte superglad över att det kostar massa pengar så jag har lockats lite av O.L.G.A klinikens "pengar tillbaka garantier" om man inte lyckats få barn. 

    Bor i Göteborgsområdet och funderar också på vilket land som kan vara bäst att vända sig till med PGS. Ser att det finns i Danmark, Finland och Lettland. Fördelar/nackdelar. 

    Om vi väljer äggdonation i Sverige får man i så fall se hur donatorn ser ut? Eller är det bara enkla parametrar som längd, hårfärg etc?

  • Svar på tråden PGS eller äggdonation
  • Thu 5 Nov 2020 11:39
    #1

    Om ni gör äggdonation i Sverige så får ni inte se bild. De matchar mot längd, hår, ögonfärg, kroppsform typ. Det är dock öppen donation, så barnet kan ta kontakt med donatorn längre fram. Tror inte Ryssland har det, utan anonym.

    Ryssland o Sverige kör väldigt olika upplägg oavsett äggdonation eller ivf. Olga kliniken gör mer förberedande tester och har en hel arsenal med olika mediciner som de kör. Sverige, oavsett klinik, är betydligt mer sparsamma med undersökningar och medicineringsalternativ.

    I Sverige kommer ni inte få göra pgd/pgs om ni inte kan visa på att det är en allvarlig genetiskt ärftligt sjukdom som kan föras vidare.

    I Sverige finns det en del privata äd kliniker nu som kör med frysta ägg från äggbank vilket gör att de i princip inte har någon väntetid. Vilket kan vara en klar fördel mot att försöka få till resor utomlands.

    Hoppas att du hittar en väg som funkar för dig!

  • Thu 5 Nov 2020 13:49
    #2
    GrodanS77 skrev 2020-11-05 11:39:42 följande:

    Om ni gör äggdonation i Sverige så får ni inte se bild. De matchar mot längd, hår, ögonfärg, kroppsform typ. Det är dock öppen donation, så barnet kan ta kontakt med donatorn längre fram. Tror inte Ryssland har det, utan anonym.

    Ryssland o Sverige kör väldigt olika upplägg oavsett äggdonation eller ivf. Olga kliniken gör mer förberedande tester och har en hel arsenal med olika mediciner som de kör. Sverige, oavsett klinik, är betydligt mer sparsamma med undersökningar och medicineringsalternativ.

    I Sverige kommer ni inte få göra pgd/pgs om ni inte kan visa på att det är en allvarlig genetiskt ärftligt sjukdom som kan föras vidare.

    I Sverige finns det en del privata äd kliniker nu som kör med frysta ägg från äggbank vilket gör att de i princip inte har någon väntetid. Vilket kan vara en klar fördel mot att försöka få till resor utomlands.

    Hoppas att du hittar en väg som funkar för dig!


    Tack för ditt svar! 

    Egentligen är väl kanske inte bild så viktigt, mest längd, hår och ögonfärg. Men har väl inte än riktigt gett upp mina egna ägg, så hoppas väl att vår utredning ska visa på goda förutsättningar att använda egna ägg men är livrädd att behöva gå igenom ett avbrytande till pga kromosonfel. Därför lockas jag av screeningen av de befruktade äggen, samtidigt förstår jag ju att risken att inte lyckas alls blir större och därmed kanske bättre att köra med ÄD direkt. 

    Får väl vänta ut utredningen och se vad de har för råd att ge. Känns jobbigt dock att min sambo inte alls är lika påläst som jag, känns jobbigt att prata med honom om dessa olika alternativ då det känns som han mest sticker huvudet i sanden och väntar på att allt ska gå naturlig väg...
Svar på tråden PGS eller äggdonation