• Anonym (Emily18)

    Är det vanligt med varannan vecka med äldre tonårsbarn?

    Min sambo har sitt ena barn varannan vecka. Hon är snart 18 år. Sonen som är 15 bor mest hos sin mamma. Är det inte vanligare att äldre tonåringar väljer att bo heltid hos den ene föräldern? Eller är varannan vecka något man kör tills de blir vuxna och utflugna? Vad är bäst för barnen ?

  • Svar på tråden Är det vanligt med varannan vecka med äldre tonårsbarn?
  • Anonym (J)

    Vad barnen själva vill är nog bäst i den åldern när de är nästan vuxna.

    ( Jag utgår ifrån att barnen är givetvis välkommen hos båda föräldrarna. )

  • Mrs Moneybags

    Det där är nog väldigt olika. En del vill säkert gärna träffa sina föräldrar på det sättet varannan vecka, kanske av slentrian. 

    Bäst för barnen är väl i det här fallet vad barnen och deras föräldrar föredrar. De är ju inte småbarn längre, så de kan väl fatta egna beslut om vad de önskar. 

  • Anonym (Emily18)

    Jag undrar hur de flesta andra har?

  • Anonym (pållen vov)

    Jag kan inte svara för de flesta men mina barn kommer och går lite som de vill nu när de är stora nog att ta sig själva vart de vill. 

    Jag kan tänka mig att några anser att det är vaninnigt men det fungerar för oss och vi trivs med det, både barnen, föräldrar och bonusföräldrar.

  • Anonym (Petra)

    Jag kan ju bara tala utifrån egen erfarenhet, men jag har inte varit med om att barn som går i gymnasiet fortfarande hoppar runt med varannan vecka. Vid den åldern verkar de flesta ha lessnat på hattandet av vv och de väljer ett hem och träffar den andre föräldern lite på helger, kvällar och lov.

  • AndreaBD

    Mina bodde varannan vecka tills de flyttade hemifrån. Sonen var då 26 - där började det bli lite löjligt. 

  • Anonym (Sanna)

    Känns konstigt att ungdomar bor vv upp till 18 år! Jag slutade runt 11-12 med att bo varannan helg hos pappa , och besökte honom sporadiskt istället med en middag nån gång osv.

    När barn/ungdomar är mogna att själva bestämma så kan ju inte nån tvinga den att flytta runt

  • Räkan77

    Om ungdomen själv vill så är det väl bra om man fortsätter med varannan vecka under gymnasietiden så ungdomen har fortsatt nära kontakt med båda föräldrarna. De behöver fortfarande vägledning i livet.

  • Anonym (Hade hela boendet)

    Vi har aldrig haft något hattlande, barnen har bott hos mig och besökt pappa varannan helg plus vid tillfällen då önskemål funnits.

    Jag tror inte på det där med att bo på två ställen, som tur är håller exmaken med.

    Nu är yngstalite över 20 och den enda som bor kvar hemma.

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Emily18) skrev 2020-11-05 12:38:04 följande:

    Min sambo har sitt ena barn varannan vecka. Hon är snart 18 år. Sonen som är 15 bor mest hos sin mamma. Är det inte vanligare att äldre tonåringar väljer att bo heltid hos den ene föräldern? Eller är varannan vecka något man kör tills de blir vuxna och utflugna? Vad är bäst för barnen ?


    Ja det är ganska vanligt. Men det beror för många på närheten till den gymnasieskola de går på. Om ena föräldern bor närmare kanske det gör att man är mer hos den och till slut bara bor där. Man kan inte säga vad som är bäst för barn eftersom det säkerligen är olika för olika personer. Jar arbetar på gymnasiet och jag vet många som kör varannan vecka men jag vet också flera som har valt att bo hos den förälder som bor mest centralt. Det är väl roligare när man är i den åldern. 

    Min son som är 20 kör ff varannan vecka för att han studerar och tycker det är roligt att träffa båda föräldrarna lika mycket. Funkar för oss. Vill han något annat får han bara säga till. 

    Jag kan förstå om man är trångbodd osv, att man kanske tycker ungarna ska flytta men så länge de går i skolan är det väl rimligt att de får bo hos föräldrarna, oavsett om det är hos den ena eller varannan vecka hos båda. 
Svar på tråden Är det vanligt med varannan vecka med äldre tonårsbarn?