• Anonym (Jag)

    Sambon tycker att min son ska vara hos pappan när han är sjuk

    Min sambo är livrädd för Corona. Han har diabetes och tycker sig tillhöra riskgrupp. Idag kom min son hem snuvig från skolan och sambon tycker att han ska åka hem till sin pappa trots att det är min vecka. Det tycker inte jag. Min vecka, mitt ansvar. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Sambon tycker att min son ska vara hos pappan när han är sjuk
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ppp) skrev 2020-11-05 18:30:52 följande:

    Diabetes är en riskgrupp. Men att ungen är lite snuvig kan inte betyda att han inte kan vara hos er. Det är väl om han får riktiga coronasymptom som feber, andningsproblem och halsont man kan börja oroa sig. 

    Är han extremt orolig får han väl separera sig från er och bo i eget rum, inte äta i köket samtidigt osv 


    Lite snuvig kan ju i och för sig vara Corona...

    Sambon tycker att det är min son som ska stänga in sig på rummet (helst då skickas iväg till pappan) inte ta i något i köket, han går och sprayar toaletten och alla handtag i hela huset när sonen varit där och har ett ansiktsuttryck som om han var fullkomligt livrädd.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (ppp) skrev 2020-11-05 18:30:52 följande:

    Diabetes är en riskgrupp. Men att ungen är lite snuvig kan inte betyda att han inte kan vara hos er. Det är väl om han får riktiga coronasymptom som feber, andningsproblem och halsont man kan börja oroa sig. 

    Är han extremt orolig får han väl separera sig från er och bo i eget rum, inte äta i köket samtidigt osv 


    Lite snuvig kan ju i och för sig vara Corona...

    Sambon tycker att det är min son som ska stänga in sig på rummet (helst då skickas iväg till pappan) inte ta i något i köket, han går och sprayar toaletten och alla handtag i hela huset när sonen varit där och har ett ansiktsuttryck som om han var fullkomligt livrädd.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Corona) skrev 2020-11-05 18:37:12 följande:

    Nu ska man ju inte stirra sig blind på symptom då man kan ha Covid utan minsta lilla symtom också. Att ha feber, halsont etc betyder inte att du har Covid, likaväl som du kan ha dessa symptom vid Covid också.

    Nästäppa kan absolut bero på Covid, precis som det även kan vara just nästäppa.

    Men håller med dig i övrigt.

    Jag anser inte att ditt barn ska vara hos sin pappa TS. Barnet kan mycket väl stanna hos er. Är din sambo så rädd så ska han inte ens vistats ute i samhället, då det räcker att gå in på en kiosk för att bli smittad.


    Det kan han inte, vara ute i samhället alltså. Han törs inte ens gå förbi folk utomhus, då håller han andan. Är han tvungen att till exempel följa med till BVC för vårt yngsta gemensamma barn får han panik i väntrummet och går ut och väntar utanför och försöker tvinga på mig handsprit i samma sekund som jag sätter foten utanför entrén.

    Jobbar gör han förvisso 2 dagar I veckan...
  • Anonym (Jag)
    MammAmma skrev 2020-11-05 18:38:50 följande:

    Nej, han tillhör inte någon riskgrupp enbart pga diabetes, precis som att inte jag gör det heller enbart pga hypertoni.

    Det där är väl upp till alla medföräldrar hur de vill göra, jag hade inte gått med på att lämpa av min sjuka unge på den andra föräldern. Exets sambo är också fobiskt rädd för covid-19, men hon får snällt finna sig i att barnen har rätt att träffa sin pappa, även om de är snuviga.


    Jag tycker ju också så. Min sons pappa vill ju inte heller bli sjuk och jag vill inte skicka iväg mitt barn för att han är sjuk, ej heller typ isolera honom ute i förrådet. Sambon anser att hans diabetes rättfärdigar det. Inte det där med förrådet alltså det var en överdrift.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (K) skrev 2020-11-05 18:41:00 följande:

    Diabetes är rätt brett begrepp. Har han typ 1, 2, mody, Lada?

    Jag har typ 1 och haft i 25 år. Läkarna var inte jätteoroliga för att jag är bara 30 år, jag lider inte av högt blodtryck, ingen övervikt etc. Men det är klart våra kroppar tar större stryk.

    Och har han typ 2 diabetes, högt blodtryck, övervikt så förstår jag han är orolig. Men då får han isolera sig från er. För det är ju din vecka. Man utsätts alltid för något som diabetiker. Influensa= helvete. Magsjuka har jag nästan dött av 2 ggr men man måste fortfarande leva. Vad säger hans läkare?


    Han har typ 1. Är 40 år. Tränar 3 ggr i veckan och är inte överviktig. Hans diabetesläkare gav honom till slut fn remiss till en kurator eftersom han ringde hela tiden som en hysteriker om olika symptom och katastrofscenarier. Kuratorn har tyvärr inte kunnat ta emot honom än...
  • Anonym (Jag)
    Anonym (K) skrev 2020-11-05 19:08:37 följande:

    Ja då överdriver han...Brukar han bli sån här över andra sjukdommar med som t.ex. magsjuka?

    Tror det tyvärr kommer krävas en hel del tid hos en kurator för att hjälpa han .

    Tänker att det är hans oro och då är det han som får isolera sig.


    Ja, även med magsjuka.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Idiot) skrev 2020-11-05 19:19:06 följande:

    Var ska han dumpa yngsta barnet om det blir sjukt?


    Det har jag också undrat. Det har han inget svar på. Nu är ju vårt gemensamma i och för sig bara en bebis, men ändå.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (J) skrev 2020-11-05 19:46:25 följande:

    Förstår jag rätt att han faktiskt går till jobbet två dagar i veckan? Isf är det ju ännu mer befängt att han resonerar som han gör.

    Din partner får helt enkelt flytta ut, till kompis, släkting, isolera sig på ett hotellrum, de veckor ditt barn är hemma hos er ocj är förkyld.

    Helt ärligt så är det ju faktiskt så att man bör isolera sig helt om man nu inte vill bli smittad. Det gör en anhörig till mig.


    Du förstår mig rätt. Han jobbar dessutom, håll i dig nu, som lärare, i mellanstadiet... När jag undrar hur det går ihop säger han att jamen de barnen är inte där när de har symptom, när jag kontrar med att symptomfria barn också kan smitta får jag inte något svar.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-05 19:57:49 följande:

    Vadå "tycker"? Han ÄR riskgrupp! Och om sonen har möjlighet att vara hos pappa ska han självklart vara det, det handlar väl om en vecka högst. Varför tar du inte corona på allvar? Och hur lite bryr du dig egentligen om din sambo skulle dö för att din snorige son drar med sig virus hem?


    Jag tar corona på allvar. Men jag vill inte köra ut mitt barn. Vad skulle han ha gjort om det varit vårt gemensamma tycker du?
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-05 19:57:49 följande:

    Vadå "tycker"? Han ÄR riskgrupp! Och om sonen har möjlighet att vara hos pappa ska han självklart vara det, det handlar väl om en vecka högst. Varför tar du inte corona på allvar? Och hur lite bryr du dig egentligen om din sambo skulle dö för att din snorige son drar med sig virus hem?


    Jag tar det på allvar men jag vill inte köra iväg min son. Och vad tycker du vi skulle ha gjort om det handlade om vårt gemensamma?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (E) skrev 2020-11-05 20:02:43 följande:

    Din sambo har på extrem ångest, antagligen tvång och väntar på att få att komma till en kurator. Han mår inte bra. Är det verkligen viktigt vad vi tycker om att sonen kanske skulle kunna åka till sin pappa? Hade pappan kunnat ta emot så hade jag skickat sonen dit ja, inte en långsiktig lösning men tills sambon fått hjälp och börjat jobba med sina problem.


    Ja, jag behöver utomståendes oberoende input känner jag.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (J) skrev 2020-11-05 20:04:57 följande:

    Det kan dessutom absolut vara så att barn med symptom som inte syns utåt är i skolan.

    Jag misstänker att det skulle kunna bli ganska många missade veckor för din del om han inte ska vara hos er vid förkylning? Skulle det handla om ett enstaka tillfälle så visst jafe man kunnat kompromissa och låta honom stanna hos sin pappa den gången, men det förutsätter ju också att pappan går med på det.


    Precis. Och jag kan ju inte bestämma att pappan ska ta sonen på mina veckor för att sambon är rädd för symptom.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-11-05 20:23:10 följande:

    Då hade ni inte haft något val. Det har ni nu!!


    Om pappan inte kunde eller ville ha honom då, vad skulle vi göra då?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (E) skrev 2020-11-05 20:32:59 följande:

    Går pappan att prata med så kan du iaf fråga. Din sambos mående har spårat ur och även om man inte ska tolerera vad som helst... Det är inte pga elakhet.


    Fast det är inte så att han går omkring och är psykotisk, mer att han undviker sonen hemma. Han säger inte det här inför sonen heller.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-06 12:04:03 följande:

    Precis! Och TS kommer med sitt "nej, men jag tar corona på allvar" bara för att i nästa andetag skratta om när sambon ville tvinga på henne handsprit efter att de varit på BVC och "håll i er nu" när hon berättar att han är hör och häpna, en lärare! 

    Riktigt pinsamt. 


    Skratta? Vilka fantasier ni har. Jag tar Corona på allvar. Innan jag blev föräldraledig jobbade jag enbart hemifrån och åkte aldrig kollektivtrafik. Jag träffar inga vänner eller är i köpcentrum eller på stan eller går på krogen. Jag tvättar händerna noga och håller avstånd de få gånger jag råkar på utomstående. Jag har inte varit i en matbutik eller annan affär sen i april. Vi beställer precis allt på nätet.

    Men jag vill inte bli påtvingad min sambos paranoia som att till exempel sprita händerna i samma sekund som jag träder in i BVC's väntrum utan att ha tagit i något, eller hålla andan i trapphuset. Jag vill heller inte skicka iväg mitt barn när det blir snuvigt. Som jag ser det är vi en familj med allt vad det innebär och min son är inte någon slags gäst som man portar vid förkylning. Vi kan hålla avståndet så gott det går, äta på olika tider etcetera, men skicka iväg honom gör jag inte.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-06 13:37:45 följande:

    Då kanske du ska låta din sambo läsa igenom tråden och se hur du hånar honom online för hans känslor och rädslor kring corona? 

    Det är ju ditt förhållande, men ärligt talat, hade det varit jag hade jag inte uttryckt mig som du har gjort här, enbart för att få medhåll. Riktigt pinsamt. Stötta din partner som går igenom en jobbig period just nu istället, kanske?


    Har du aldrig någonsin ventilerat dig om din partner menar du? Intressant.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Idiot) skrev 2020-11-06 09:27:05 följande:

    Jo, om du har diabetes med komplikationer, har du välbehandlad diabetes har du ingen förhöjd risk, och är fallet så för sambon så löper han ingen större risk än nån annan.


    Precis. Och han har inte komplikationer. Han sköter sin diabetes oklanderligt. Hans läkare har sagt att han inte tillhör riskgrupp i och med det utan att han bara bör vara mer uppmärksam på blodsockernivån än annars.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Läget) skrev 2020-11-06 14:21:18 följande:

    Så här är det. De allmänna råden (läs skyldigheter) är att den som är sjuk ska isoleras om det går. Minst en armslängds avstånd och hög hygien. Din sambo gör rätt som spritar toa, handtag mm. Måste barnet vara i alla rum?


    Inte från sin egen familj. Hur skulle det gå till menar du?

    Han är inte i alla rum. Han är till 99 % på sitt eget rum. Han är 12 år så det är inte så att han går omkring och hostar oss rakt i ansiktet.

    Men att han inte ska få vidröra något utan varje gång som han behöver något ur kylen till exempel så ska jag springa upp och ge honom det, det går jag inte med på.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Läget) skrev 2020-11-06 14:21:18 följande:

    Så här är det. De allmänna råden (läs skyldigheter) är att den som är sjuk ska isoleras om det går. Minst en armslängds avstånd och hög hygien. Din sambo gör rätt som spritar toa, handtag mm. Måste barnet vara i alla rum?


    Inte från sin egen familj. Hur skulle det gå till menar du?

    Han är inte i alla rum. Han är till 99 % på sitt eget rum. Han är 12 år så det är inte så att han går omkring och hostar oss rakt i ansiktet.

    Men att han inte ska få vidröra något utan varje gång som han behöver något ur kylen till exempel så ska jag springa upp och ge honom det, det går jag inte med på.
Svar på tråden Sambon tycker att min son ska vara hos pappan när han är sjuk