Jag bor i Norrbotten och skulle nog vilja påstå att din idé om "Norrland" är ganska romantiserad och fördomsbaserad. Har stött på den förr av just Stockholmare som tror att fjället är utanför husknuten för gemene man (har t.ex. haft intervjuer med folk från Stockholm i Luleå som frågar vart bergen dvs fjällen är), att det är lätt och billigt att få bostad (i de större kommunerna) för i Norrland "bor ju ingen" eller att det är enkelt att skaffa sig ett arbete för att Stockholmare skulle på något sätt vara mer kompetenta och världsvana. Kan tillägga att jag jobbar med just rekrytering.
För att nyansera bilden lite: Att bo i Norrbotten är ingen vildmarksdröm, ja du kan leva nära vildmarken i inlandskommunernas glesbygd men då får du göra avkall på ganska mycket saker exempelvis basic samhälsservice som kan ligga väldigt långt bort eller vara väldigt nedprioriterad. T.ex. att man får vara beredd på att föda barn i bilen eller att ambulansen (den enda som finns) är upptagen när du blir allvarligt sjuk. Att du får köra 17 mil till närmsta sjukhus. Kollektivtrafik finns typ inte, körkort är ett måste. Vill du ha barn får du vara beredd på att skjutsa eller att dom får långa skoldagar med skolbuss inräknat då fler och fler byaskolor läggs ner.
Vill du bosätta dig i t.ex Luleå eller industrikommunerna Gällivare och Kiruna så får du vara beredd att hosta upp och köpa dig en bostad för bostadsbristen är stor och kötiden för hyresrätter är mycket lång. Alternativt bosätta dig i en mindre grannkommun och pendla. Vad gäller arbetsmarknaden så är den väl relativt het i alla fall i Luleå och gruvkommunerna. Beroende på vad för jobb du är ute efter kan det vara hög konkurrens.
Vad gäller hela personlighets-grejen så skulle jag gärna vilja slå hål på den myten, att alla i "Norrland" skulle vara tystlåtna, lugna människor som inte bryr sig om omvärlden. Lika fånigt som att säga att alla i Göteborg är glada och gillar att äta fisk eller att alla i Stockholm är dryga och har bra koll på omvärlden. Det är en blandning av människor och personligheter precis som på alla andra ställen. Vi har ingen generell "vildmarks-mentalitet" här som någon påstod.
Tips: Om du är sugen på att prova bo här. Plugga här i något år, så kan du bestämma dig för att slå rot efter det.
Om det handlar om att du umgås med fel folk som inte respekterar din personlighet så tror jag det problemet kan uppstå oavsett var i landet du bor.