• Milie

BIM dec 2020

SML89 skrev 2020-12-05 20:00:57 följande:

Vet inte varför men idag em fick jag för mig att ta ytterligare ett äl test och mot min förväntan äntligen fast gubbe!!! efter 4 dagar negativt och 7 dagar blinkande. Är dock på CD21 så det är ju ganska sent med äl nu eller? Enligt appen skulle jag haft mens om 7 dagar. De har ju skjutits fram nu. Men om det skulle vara så så är det ju för kort lutealfas? 

Är iaf glad för positivt test så ja vet att jag iaf har ägglossning =)

Kul! Även om man ska vara petig så indikerar positivt test bara att kroppen gör en ansats och försöker ägglossa. Men oftast gör den nog det. Ja, 7 dagar är för kort. Säger jag av erfarenhet. Min lutealfas är alltid för kort (8-9 dagar) så jag blir aldrig gravid så länge jag inte förlänger med progesteron. Men om du brukar ha en bra längd så är det inte så otroligt att cykeln förlängs eftersom lutealfasen oftast är konstant.
  • Milie
    Perssonlund skrev 2020-12-06 07:26:41 följande:

Vad tror ni? Positivt?

Tveklöst positivt! Grattis!
  • Milie
    SML89 skrev 2020-12-06 11:49:28 följande:

Tack du har helt rätt. Men känns iaf bättre att få den fasta gubben än bara den blinkande haha. Ett steg närmre. Jag har dock haft känningar på ena sidan igår och idag så hoppas ja får äl. Okej ja har vanligtvis en lutealfas på ca 11 dagar, så borde kanske räkna på det.

I annat fall kanske ja får testa med kräm ja med om äl fortsätter komma senare än va appen indikerar.

Ja, absolut. Det förstår jag. Jag blir så himla glad de gånger jag prickar. Jag har ofta en väldigt kort LH-topp och måste testa varje gång jag går på toa när det närmar sig. Jag höll på 1,5 år innan jag blev gravid med andra barnet och då höll jag på bli knäpp så jag gick mer och mer över till endast sekret och temp.
  • Milie
    Snäckan92 skrev 2020-12-06 13:44:44 följande:

Har Bim 9/12 och sedan en vecka tillbaka värk i livmodern, hoppas det är något som växer sig fast där.

Men en undran... Jag har sedan några dagar tillbaka mycket mer flytningar än normalt, ganska geggiga o vita (sorry, haha). Kan det vada en indikation på något?

Tempen har stigit sedan äl och är fortsatt högre än normalt

Generellt kan man säga att östrogen ger glidigt, glansigt, vattnigt, strerchigt, genomskinligt (äggvite med andra ord). Östrogen är högt just innan ägglossning. Sen nu i lutealfasen dominerar progesteron. Det ger mer seg, klibbig, vitt. Tyvärr tror jag inte det är någon skillnad på cykeln man blir preggo och alla andra.
  • Milie
    Bebis2019 skrev 2020-12-06 14:58:50 följande:

Är så nyfiken, min temp stiger och stiger sen efter ägglossningen och är högre än vanligt. Min temp brukar ligga på 36.50 ca kring ägglossning men den ökar varje dag den här gången och låg igår på 37.71 och idag 37.5. Någon som plussat som det stegrat för hela tiden? Har också svagt molande till och från

Menar du verkligen 37? Ser inget sånt på din kurva. Sen kan jag tycka att 37,7 börjar närma sig låg feber.
  • Milie
    Bebis2019 skrev 2020-12-06 14:58:50 följande:

Är så nyfiken, min temp stiger och stiger sen efter ägglossningen och är högre än vanligt. Min temp brukar ligga på 36.50 ca kring ägglossning men den ökar varje dag den här gången och låg igår på 37.71 och idag 37.5. Någon som plussat som det stegrat för hela tiden? Har också svagt molande till och från

Jag tror inte det ska vara någon direkt skillnad på cykler där man blir gravid och där man inte blir det. Jag tänker att progesteron kommer oavsett då gulkroppen alltid finns och det är vad som höjer temperaturen. Så bli inte besviken om din temperatur stabiliseras eller kanske till och med dippar en sväng. Jag ska försöka ladda upp min kurva. Jag började tempa lite sent i cykeln så jag missade själva ägglossningen. Detta är bara min lutealfas och siffrorna i punkterna är dagar efter ägglossning. Jag är gravid 4+6.

• Milie
    SML89 skrev 2020-12-06 19:08:34 följande:

Oj 1,5 år är lång tid men låter som du verkligen lärt känna din kropp och har en hel del erfarenhet till denna gången. Jag insåg att ja inte kunde lita alls på min app iaf så därför började jag testa med äl test med. Annars har jag också försökt gå mer på sekret. Hur länge har ni försökt nu?

Ja, absolut. Inför första barnet hann jag inse att jag hade lite kortare lutealfas, men den höll ändå 11-12 dagar så efter 7 månader gick det "av sig själv". Men sen när vi skulle försöka med andra så ser jag att jag har 8-9 dagar lutealfas. Misstänker att det inte går. Men när vi försökt 1 år och jag ska söka hjälp så får jag så värdelös hjälp från Regionen. Jag fattar inte hur man kan vara så okunnig. Läkaren trodde inte på att jag hade kort lutealfas. Hon trodde inte att kvinnor kunde få tag i en termometer med två decimaler för att tempa. Helt stört. Sen när jag tjatat sa hon bara typ "Aja, men om du nu mot förmodan har en kort lutealfas finns ändå inget att göra.". Jag blev så paff. Ställde mig i kö till privatklinik. När vi har vårt första telefonsamtal och går igenom historiken lite snabbt så svarar hon i stil med "Jaså! Men då finns stor potential. Vi har många alternativ. Bland annat progesteron.". Så medan väntetiden att få bli inskriven på kliniken så testade jag progesteron på egen hand och ta daaa! Gravid första cykeln.

Det blev lite långt :D Skulle bara säga att jag redan är gravid nu. Detta är andra gången i mitt liv jag testar progesteron. Gravid direkt. Trots att vi bara låg en gång. Jag är glad men jäkligt störd på Regionen och "råden" jag fick.
  • Milie
    Millannn skrev 2020-12-07 18:38:01 följande:

Hörrni! Jag tror jag fick ett väldigt svagt plus just precis (lägger in bild). Jag är på BIM-5 (ganska säker på det) och det är eftermiddag så egentligen dumt att slösa ett test nu men var såklart tvungen ???? har verkligen känt mig gravid och mannen har sagt att han är säker och han hade rätt sist! Vad tror ni? Ser ni nåt? Jag kan tillägga att jag dragit ner ljusstyrkan för det var inte lätt att få med det på bild, syns mycket lättare i verkligheten. ????

Jag ser något på den nedre bilden, trots att jag sitter vid en gammal surfplatta som inte torde ha den bästa skärmen. Hoppas, hoppas :)
  • Milie
    Bebis2019 skrev 2020-12-07 20:13:38 följande:

Det har du rätt i! :) tänker att det kan alltid dippa lite men inom en viss gräns liksom. Det gjorde det även när jag tentade inför min första graviditet!

Jag såg nu att min temp ser tyyyp ut som den brukar men pytte lite högre och den är mer jämn i sin höjning än annars, vid den här tidpunkten brukar den börja dippa ganska drastiskt men inte ännu så får väl se :)

Riktigt spännande! Om din temp brukar sjunka redan innan mens och den inte gör det så blir det ännu mer spännande :D Min temp brukar hålla sig hög nån dag in på mensen, så det är lite tråkigare.
  • Milie
    Millannn skrev 2020-12-07 20:55:48 följande:

Åh vad glad jag blir att nån annan ser!! Har haft molvärk/mensvärk i tre dagar, ryggvärk som tusan, ökade flytningar och mannen har haft en magkänsla precis som med första barnet

Bättre bild

Jag såg bara på den andra bilden, men det spelar ju ingen roll. Det är så svårt att få de svaga strecken på bild! Vidare på hoppfulla grejer så har jag då aldrig sett några spökstreck på röda test. Det är rätt lätt att se att strecket är rött hur svagt det än är. Det kan vara svårare med de blåa av avgöra om det är blått eller grått.
Svar på tråden BIM dec 2020